• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E6 i Bohuslän

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu klagar norrmännen på att E6 genom Bohuslän är dåligt snöröjd. Det är väl dags för oss skattebetalare att betala mer för snöröjningen så att transittrafiken till och från Norge med hundratals sommardäcksutrustade polska långtradare inte blir stående?

Undrar om vi i gengäld kan slippa att betala för de förhatliga norska bomvägarna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E6 i Bohuslän

I Norge risikerer disse långtraderna bøter på NOK 11000 og beslag av nøklene til bilen frem til boten er betalt. Dette om de blir stoppet og har sommerdekk og ingen kjettinger, i tillegg må de kjøpe kjettinger.
Første kontrollpunkt er Svinesund.

Om vi norske skal ha grunn til å klage så må det være ille dårlig føre, på E6 i Nordland er det ikke krav på snørydding under snøvær med 10 cm snø på veien! I Østfold er grensen 5 cm.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

I Norge risikerer disse långtraderna bøter på NOK 11000 og beslag av nøklene til bilen frem til boten er betalt. Dette om de blir stoppet og har sommerdekk og ingen kjettinger, i tillegg må de kjøpe kjettinger.
Første kontrollpunkt er Svinesund.

Om vi norske skal ha grunn til å klage så må det være ille dårlig føre, på E6 i Nordland er det ikke krav på snørydding under snøvær med 10 cm snø på veien! I Østfold er grensen 5 cm.

Som svensk vecko-norgependlare kan jag intyga att norrmännen har rätt.
Pendlar mellan Södra Uddevalla och Drammen.
Norska sidan är oftast helt snöfri i båda körfälten medans svenska sidan har 2 bara hjulspår med moddsträng i höger fält och heltäckande modd i vänsterfält.

Detta gör att det ligger personbilar i höger fält i maklig takt och (utländska)lastbilar som inte har så ont av modden (tills något händer) i vänster fält. Man blir således omkörd av lastbilar som sprätter mycket snö, grus och dynga över oss personbilar.

E6:an i norra Bohuslän är inte rolig efter snöfall!

Sen var det det där med att svenskarna inte hunnit bygga klar sin del än....
Norrmännen är klare sedan ett par år nu....

En 20 mil och drygt 50 år lång historia - Trafikverket
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E6 i Bohuslän

Den norske utbyggingen av E6 og E18 i Østfold er delfinansiert med lån som nedbetales med bompenger. Om denne finansieringsformen er nødvendig krangler norske politikere, noen mener en burde bruke av oljeformuen på infrastruktur i Norge.
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Är också pendlare över grensen det bara är sämre väglag på svenska sidan i övrigt kan jag tala om att norska entrepenörer öppnar nya vägar helt upp till 8 månader före utsatt tid inte som här 3 år försent var har vi nollvisionen då MVH kurt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E6 i Bohuslän

De veiprosjektene som drives frem med privat prosjektledelse og fast pris som E6 i Østfold og E18 i Aust-Agder blir ferdige før tiden - mer problemer med de som vegvesenet sitter med prosjektledelsen på.

E18 i Aust-Agder er et meget bra eksempel på en ny modell som ikke passer politikerne - her ble det gitt fast pris på ferdig vei med 20 års vedlikehold. Svakheter og feil koster da entreprenøren masse, så det legges automatisk inn endel ekstra kvalitet.
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

rv 7 hönefoss mot geilo skall öppnas tidigare och det är vegvesenet med haere ent. som jag tänkte på mvh kurt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

Tyvärr så måste man ta seden dit man kommer även om man inte tycker om det.:rolleyes:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Möjligt att E6'an "även i Sverige", är Norges viktigaste väg men trots det måste man acceptera att det i Sverige också finns andra viktiga vägar(?), ex närmast E40 och E45, mfl.

För snabbare utbyggnad av E6 kanske "någon sorts Norsk betalmodell" vore lämplig, spec map Norsk transittrafik och med som det beskrivs bristfälliga utländska långtradare. Att klara ut transitproblemen borde väl inte vara det mest högprioriterade för svenska skattebetalare utan mer för Norska, om man får tillåta sig vara lite nationell och egoistisk.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Som svensk vecko-norgependlare kan jag intyga att norrmännen har rätt.
Pendlar mellan Södra Uddevalla och Drammen.
Norska sidan är oftast helt snöfri i båda körfälten medans svenska sidan har 2 bara hjulspår med moddsträng i höger fält och heltäckande modd i vänsterfält.

Detta gör att det ligger personbilar i höger fält i maklig takt och (utländska)lastbilar som inte har så ont av modden (tills något händer) i vänster fält. Man blir således omkörd av lastbilar som sprätter mycket snö, grus och dynga över oss personbilar.

E6:an i norra Bohuslän är inte rolig efter snöfall!

Sen var det det där med att svenskarna inte hunnit bygga klar sin del än....
Norrmännen är klare sedan ett par år nu....

En 20 mil och drygt 50 år lång historia - Trafikverket

Hej Linda & Martin.
Att där är välplogat på Norska sidan det förvånar inte mej, sitter & väntar på en "Bompengsfaktura" genom Oslo i Augusti 2010, på sådär en 150 Nkr!!!!
Hur vill ni att där skall vara pengar över till våra egna vägar, helikoptrar hit & dit + "Bompeng" i nästan varje krok i Norge Bl.a.

REDIGERAT Politik hör inte hemma i detta forum. /HBK Web

Mvh
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

Kan nog vara klädsamt att ligga lågt med krav på avgifter på E6.

Det kanske kan ge incitament till danskarnna som då skulle kunna göra sig en hacka på både norrmän och svenskar som drar ner genom Danmark till kontinenten.;)




(man skall inte kasta sten när man sitter i glashus:rolleyes:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Kan nog vara klädsamt att ligga lågt med krav på avgifter på E6.

Det kanske kan ge incitament till danskarnna som då skulle kunna göra sig en hacka på både norrmän och svenskar som drar ner genom Danmark till kontinenten.;)
(man skall inte kasta sten när man sitter i glashus:rolleyes:)
Klädsamt/glashus(?) förstår dig inte Decker, men det är kanske därför vi(!);
1) alltid tar färja direkt till tysk hamn, för att spara upp till ca 80 mils körning/resa och dessutom spara in på dansk miljö och där för oss svenskar oftast dyra övernattningar (med HB) ... !
2) kör vi vidare i det mkt stora transitlandet Tyskland, där tar de ut maut- avgifter (inte av privatbilister) som omfattar bla de tunga bristfälliga utländska långtradare .... men kostnadsfria alt vägar finns ju även för dem!

Tyskar inkl norrmän, mfl tycker jag inte sitter i glashus för att de tar in "bidrag(?)" till sitt vägslitage, även om just Norge inte har någon transittrafik överhuvudtaget = dvs genomfartstrafik till andra länder på egna vägar .... (glashus?)!
Att vi svenskar mot denna bakgrund skulle "sitta i glashus" map på E6 .... är jag därför helt oförstående till!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

Visst, kanske det skulle vara "man skall inte väcka den björn som sover"- och inte glashuset.:)

För övrigt så undviker även jag att köra genom Danmark, i alla sedan Kungen av Kattegatt (Stena) har tagit över Öresundstrafiken.

Men hur som helst är det lite retfullt att bli avkrävt avgift för både väg och färjor när man är van att allt finansieras över statdbudgeten, men man har alltid möjligheten att i de flesta fall välja alternativvägar eller kanske tom. avstå om man anser kostnaden för hög.

(men det känns lite "småaktigt" eller "nitiskt" när det kommer en faktura efter kanske 10 månader från Norge med ett krav på 20:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

För egen del tror jag på en av EU:s grundbultar "den fria rörligheten".
Tyvärr så kan jag inte hela lagtexten men där står väl i huvudsak "varor och tjänster" att även folk kan förflytta sig utan den byråkrati som fanns tidigare vid gränsövergångar är väl bara att tacka för.
För egen del anser jag att även när privatpersoner förflyttar sig inom regionen borde det inte belastas med diverse avgifter.
Om man däremot tar ut avgifter av transportföretag finner jag det helt OK. Varför, ganska enkelt, de får ju alla sina inkomster genom fraktavgifter och kan lätt kompensera sig genom prissättningen.

Att vissa länder ej tar ut avgifter från "konkurerande transittrafik" är väl närmast en politisk fråga.

(trodde att resonemanget endast skulle ha husbilsankbytning);)
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Då där var något om utlänska lastbilar i tidigare inlägg så spinner jag vidare om jag inte har helt fel kostar det för en utlänsk lastbil 50 kr att köra från Ystad,Malmö eller Trelleborg till Svinesund ca 60 mil dessa 50 kr ska vi sen dela med Holland ,Belgien och Luxemburg.Samma lastbil kommer för den summan ca 7 mil i Tyskland varför kan då inte Sverige som är ett transitland ta ut en avgift för nyttjandet av våra vägar och kanske få ett rejält tillskott i kassan för vägunderhåll (och jag vet att det är en politisk fråga)
Fri rörlighet med Husbil har vi bara i Danmark,Holland Belgien,Luxemburg och Tyskland om du inte väger över 7,5 ton
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: E6 i Bohuslän

Det jag i första hand vänder mig emot är alla bomvägar i Norge. Tidigare var det bara avgift på vissa fjällvägar (befogat) men idag är det bompeng på varenda nybyggd vägsträcka och även i flera byar.

Detta måste vara jobbigt för norrmännen själva och många anser vad jag förstår att oljefonden kunde användas till norsk infrastruktur i stället för att investera i en osäker aktiemarknad.

Visst kunde Sverige ta betalt för transittrafiken i högre grad men jag hoppas att systemet med betalvägar i möjligaste mån undviks.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: E6 i Bohuslän

Hej Linda & Martin.
Att där är välplogat på Norska sidan det förvånar inte mej, sitter & väntar på en "Bompengsfaktura" genom Oslo i Augusti 2010, på sådär en 150 Nkr!!!!
Hur vill ni att där skall vara pengar över till våra egna vägar, helikoptrar hit & dit + "Bompeng" i nästan varje krok i Norge Bl.a.

REDIGERAT Politik hör inte hemma i detta forum. /HBK Web

Mvh

Ursäkta HBK Web.för delar av mitt inlägg.
Jag bor så nära Hallansåstunneln som inte är färdig ännu, där av min vrede!
Mvh
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

Nu klagar norrmännen på att E6 genom Bohuslän är dåligt snöröjd. Det är väl dags för oss skattebetalare att betala mer för snöröjningen så att transittrafiken till och från Norge med hundratals sommardäcksutrustade polska långtradare inte blir stående?

Undrar om vi i gengäld kan slippa att betala för de förhatliga norska bomvägarna?

Kunde inte skrivit bättre själv.
 
Toppen