• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E4:an idag

F

F.d. 17667

Guest
Sv: E4:an idag

Källa: körkortonline.se

Vägrenen är området utanför körbanan.
  • Säkerhetszon som i första hand ska användas av gående, cyklister, mopedister och långsamtgående fordon.
  • Inte ett körfält för bilar.
  • Du kan köra ut på vägrenen en kort stund om det till exempel är för att underlätta en omkörning. Var dock mycket försiktig om sikten är begränsad.
  • Alla på vägrenen har väjningsplikt mot trafikanterna i de riktiga körfälten.
Källa: Trafikförordningen

12 § På väg skall vägrenen användas
  • 1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
  • 2. vid färd med moped klass I,
  • 3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
  • 4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: E4:an idag

Att titta i backspegeln hjälper inte alltid.
Jag var och tankade, hade precis satt mig i och kört ett par meter. Det brakade till något fruktansvärt, jag höll på att göra i byxorna. Min första tanke var, har jag glömt tankpistolen, eller har jag rivit med mig hela tappen. När jag fått sansat mig fick jag se en motorcykel, utan djuddämpare som drog iväg. Det tog några minuter innan hjärtfrekvensen sjunkit såpass, att jag vågade köra vidare.
Ta det lungt och ha en bra dag Uno
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: E4:an idag

Imorgon skall jag kolla E4'an, hur trafiken flyter, dumma omkörningar mm.
93 mil borde väl ge något besked. Kör på dagen så det brukar inte vara så många tradare på väg någonstans.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: E4:an idag

Imorgon skall jag kolla E4'an, hur trafiken flyter, dumma omkörningar mm.
93 mil borde väl ge något besked. Kör på dagen så det brukar inte vara så många tradare på väg någonstans.

Åker du norrut? Det är nog ganska lugnt imorron. I söndags var det helt hysteriskt mellan Jönköping och Linköping. På 120sträckan. Alla husbilar verkade ha lämnat Elmia samtidigt. Och alla 150 km i timmendårar passade på att vara ute också.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: E4:an idag

Alltid norrut....
E4'n Stockholm till Luleå sedan rv97 mot Jokkmokk.
Brukar fungera alldeles utmärkt, på dagtid inte så många tradare eller annan trafik.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: E4:an idag

Tackar, E4:an var ovanligt lugn idag. Förvånades dock av antalet husbilar som fortfarande rullar på vägarna. Har mött minst 20 st därav HBK 4 st. 2 utan medlemsnummer och 2 med.
Väglaget upp har bitvis varit fruktansvärt regnig med stora risker för vattenplaning men trafiken flöt på bra tillsammans med vattnet på vägen.
2 tappra mc åkare också i allt regn dock ingen som körde Guzzi...de körde underlivsvibrator i form av HD :D:D
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: E4:an idag

Tackar, E4:an var ovanligt lugn idag. Förvånades dock av antalet husbilar som fortfarande rullar på vägarna. Har mött minst 20 st därav HBK 4 st. 2 utan medlemsnummer och 2 med.
Väglaget upp har bitvis varit fruktansvärt regnig med stora risker för vattenplaning men trafiken flöt på bra tillsammans med vattnet på vägen.
2 tappra mc åkare också i allt regn dock ingen som körde Guzzi...de körde underlivsvibrator i form av HD :D:D
Hälsningar Bror

Med risk för att starta krig :wideeyed:
HD motoriserad gynstol :twitcy:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: E4:an idag

Varför ska motorcyklar envisas med att köra på mittstrecken.
Jag hade en kusin , hans namn var Kjell Egon, han finns inte bland oss nu. Han var ambulansförare i Göteborg. Han körde motorcykel till jobbet och lutade sig i en kurva, han träffades i huvudet av en mötande bils backspegel, han dog omadelbart. De killar som han skulle avlösa höll på att få en chock när de fick se vem som låg där död. Vare sig bilen eller motorcykeln fick några nämnvärda skador, men Charlie dog.

Kör inte på mittstrecken, det kan bli ödestigert som för Charlie

Ni som kör husbil håll ut i kurvor, det gör jag. Uno
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: E4:an idag

Varför ska motorcyklar envisas med att köra på mittstrecken.
Jag hade en kusin , hans namn var Kjell Egon, han finns inte bland oss nu. Han var ambulansförare i Göteborg. Han körde motorcykel till jobbet och lutade sig i en kurva, han träffades i huvudet av en mötande bils backspegel, han dog omadelbart. De killar som han skulle avlösa höll på att få en chock när de fick se vem som låg där död. Vare sig bilen eller motorcykeln fick några nämnvärda skador, men Charlie dog.

Kör inte på mittstrecken, det kan bli ödestigert som för Charlie

Ni som kör husbil håll ut i kurvor, det gör jag. Uno

Som Mc-instruktör i SMC , så lär vi ut att (vänsterkurva) gå ut så
långt det går åt höger innan kurvan för att få längre sikt och tvärtom i högerkurva.
Allt bygger på att kunna se in i kurvan för att undvika faror.
Tyvärr så är det även många bilister som genar i kurvorna och ställer till
det lite extra för motorcyklister :mad:
Glöm ej heller att du svänger dit du tittar :yes:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: E4:an idag

Korrekt svar av Guzzikungen.
Sikt är A och O med MC-körning. Att "öppna"/räta-ut/skära kurvorna samt att hålla blicken långt fram ger en ökad säkerhet. Du hinner i tid uppmärksamma en fara. Centrifugalkrafterna minskar även de med en rakare linje.

Visst, man kan åka mycket fortare om man kör på det sättet. Men det får man ju inte =) Korrekt hastighet och rätt körsätt = ökad säkerhet.

Problemet med exemplet på den avlidne mc-föraren var, enligt min bedömning, att han handlade felaktigt. Visst, fordonet var på rätt sida om vägmitt men inte föraren. Han inkräktade på mötandes sida genom att han lutade sig inåt i kurvan vilket medförde att överkropp/huvud olyckligt nog sammanstötte med mötande fordon på mötandes sida.

Detta är en viktig sak att poängtera då det är lätt att glömma bort som mc-förare. "Jag låg ju på rätt sida".....med fordonet ja.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: E4:an idag

Jag pratade med ett par motorcyklister, som körde in och tankade samtidigt med mig. De menade på att de har rätt att köra på sin sida av vägen. Det gjorde även Charlie och bilisten som mötte, men Charlie är nu död.
Kör lite längre från mittstrecken, tidsvinsten är några mikrosekunder, bränsleförbrukningen minskar med någon milliliter, men livet kan minska med många ÅR

Var försiktiga i trafiken och ha en bra dag.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: E4:an idag

Jag pratade med ett par motorcyklister, som körde in och tankade samtidigt med mig. De menade på att de har rätt att köra på sin sida av vägen. Det gjorde även Charlie och bilisten som mötte, men Charlie är nu död.
Kör lite längre från mittstrecken, tidsvinsten är några mikrosekunder, bränsleförbrukningen minskar med någon milliliter, men livet kan minska med många ÅR

Var försiktiga i trafiken och ha en bra dag.

Ungefär lika korkat som folk säger att dom har rätt att gå före
bilar på övergångsställen.
Vad hjälper det , då dom ligger som grönsaker på långvården efter en olycka.
Mår dom bättre av att dom hade rätten på sin sida?
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.


Detta betyder i förlängningen att man skall göra allt man kan för att förhindra en olycka.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: E4:an idag

Detta betyder i förlängningen att man skall göra allt man kan för att förhindra en olycka.
Ganska självklart om man inte tror på ett annat liv efter detta.
Det mesta här i livet grundar sig på ansvar omdöme och hänsyn
 
Toppen