• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E4:an idag

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Idag körde jag min lillibil från Värnamo hem till Solna. Jisses vad många husbilar jag mötte. Både på väg söderut och norrut. Gissar att det har nåt med Elmia att göra. Kul att se. Men jag noterade följande: på 120sträckan förbi Mjölby såg jag alltför många farliga filbyten gjorda av mina husbilsfränder. På den sträckan går det undan. Även när det är så mycket trafik som idag. Såg flera panikinbromsningar från fortkörande bilar. Jag höll 120 men blev alltför ofta omkörd av bilar i 150 som kör så nära körkortsgränsen dom kan komma. Flera höll på att dra rakt in in aktern på filbytande husbilar som ville köra om långtradare. Rena autobahn fast i flera fall värre. Några var mycket nära kollision. Jag satt och funderade över om jag är lika obetänksam när åker husbil. Troligtvis. Nu fick jag mig en rejäl tankeställare. Det här ska jag ha med mig nästa vecka när det är dags att lufta husbilen igen. Kör lungt där ute.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: E4:an idag

En av anledningarna till att ta "långsammare" vägar.
Själv kör jag sällan över 100km/h och det för chansen att hinna
se nya ting.
Sedan att bränsleräkningen blir mindre gör ju heller inte ont :yes:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Exakt, efter mina första tusen mil med första bilen så har jag lärt mig att leta upp lämplig svensk långtradare (utländska kör snabbare) och lägga sig lagom långt bakom och hålla den farten, cirka 85 oftast. Samtidigt är det snällast även mot mina plågade däck, som får hålla acceptabel temperatur även på sommaren, såväl som bränslekontot :)

F

F.d. 55591

Guest

Godkväll
Åker nu med frugan norrut på E4, just ju norr om ångersjön. Vi blev omkörda av en bil med släp i ca 130-140km/ti. Även utan släp ett par bilar i ca 150-160. Själv kör vi inte över 90, våran adria 687 drar 0,95/mil. Och detta tycker vi är en behaglig framfart.
Kvällshälsningar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lägger man sig alldeles bakom kan man släppa gaspedalen och slipstreama!
Farligt är det men bränsle sparar man!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Njaaaa, nu har vi hakat upp oss på andras val av passande fart.
Tror att det är bäst att köra sin egen bil i den fart som passar en och strunta i vad andra gör. Är säker på att er egen framfart om så även under lagstadgad fart snabbt kan komma att kräva all kunskap och uppmärksamhet som man kan uppbringa t:ex vid en däcksexplosition...... hände mig för en vecka sedan. Inte roligt!!!
Polisen tar dem säkert som kör för fort förr eller senare ---och är ju ingalunda poliser eller??
Alla vet ju att full gas trots allt spar tid...............

F

F.d. 52920

Guest

Bäste Bror.
Jag bryr mig inte om poliser i denna diskussion ,mer om min
och andras säkerhet.
Sedan att man vinner allt utom tid, är ju bara bonus.
Eftersom vi så sällan kommer ut med bilen ,så är tiden på vägen
bara en stund till innan vardagens stress.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Naturligtvis har du rätt.
Kör man sitt eget fordon i en för en själv passande fart så är ju allt underbart.
Orkar bara inte intressera mig för hur fort andra far fram. Har nog haft tur i mitt liv med och i trafiken. Kör ca 3000-3500 mil per år med olika fordon men ser mycket sällan olyckor trots att jag vet att olyckor händer.
Kör man mc som händer ibland så är situationen en helt annan, då måste man hålla koll på bilar omkring sig plus de som kommer från sidovägar. Då kan det ibland vara mindre njutbart.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Håller också "lastbilsfart" för det mesta, men måste erkänna att jag irriteras storligen av alla lastbilar som måste köra om mig, med en fart som överstiger min med 5 km/h, för att sedan tränga sig in i den lucka som finns mellan mig och framförvarande lastbil. Ett beteende som ofta gör att jag måste hålla igen min fart för att inte få lacken bortskrapad i fronten. Vill samtidigt säga att detta i första hand gäller vid färd på exempelvis tyska motorvägar.

Staffan

Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest

Ett tips
Blinka med ljuset när du anser att lastbilen kan köra in framför dig
Uppskattas av yrkeschaufförer.
Ofta får man ett "dubbelblink" med blinkern som tack för hjälpen.

Jojje

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

"Flera höll på att dra rakt in in aktern på filbytande husbilar som ville köra om långtradare. Rena autobahn fast i flera fall värre. Några var mycket nära kollision. Jag satt och funderade över om jag är lika obetänksam när åker husbil. Troligtvis. Nu fick jag mig en rejäl tankeställare. Det här ska jag ha med mig nästa vecka när det är dags att lufta husbilen igen. Kör lungt där ute."

Sedan kan man ju också tillägga att det finns "vissa" regler när det gäller omkörning...

Omkörningsförbud råder:

Förbud mot omkörning
Förbud mot omkörning
Där skylten Förbud mot omkörning finns uppsatt.
Där det kan uppstå fara.
Om någon bakom håller på eller är på väg att köra om dig.
I köer där avståndet mellan bilarna är små, om syftet är att tjäna några meter.
Ifall den du ska köra om blinkar vänster.
Vid möte, om du korsar mittlinjen.
Vid skymd sikt, om du korsar mittlinjen.
I samband med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter.
Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

// Fredrik

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

"Flera höll på att dra rakt in in aktern på filbytande husbilar som ville köra om långtradare. Rena autobahn fast i flera fall värre. Några var mycket nära kollision. Jag satt och funderade över om jag är lika obetänksam när åker husbil. Troligtvis. Nu fick jag mig en rejäl tankeställare. Det här ska jag ha med mig nästa vecka när det är dags att lufta husbilen igen. Kör lungt där ute."

Sedan kan man ju också tillägga att det finns "vissa" regler när det gäller omkörning...

Omkörningsförbud råder:

Förbud mot omkörning
Förbud mot omkörning
Där skylten Förbud mot omkörning finns uppsatt.
Där det kan uppstå fara.
Om någon bakom håller på eller är på väg att köra om dig.
I köer där avståndet mellan bilarna är små, om syftet är att tjäna några meter.
Ifall den du ska köra om blinkar vänster.
Vid möte, om du korsar mittlinjen.
Vid skymd sikt, om du korsar mittlinjen.
I samband med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter.
Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

// Fredrik

Sedan vill jag gärna belysa detta också...

Att göra när du blir omkörd

Användande om möjligt vägrenen för att underlätta omkörning.
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.

// Fredrik

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Vägrenen skall inte användas som körbana annat än i mycket extraordinära situationer!

Jappe

ÖH?? Vem pratar om att använda vägrenen som körbana???

"Vägrenen är i första hand till för den långsamgående trafiken (gående, cyklister). Förare av motorfordon får dock tillfälligtvis använda vägrenen för att underlätta omkörning."

OBS! Innan alla ska börja misstolka allting (som är brukligt här) så säger jag INTE att man är skyldig att använda vägrenen, Ej heller att man kan "tvinga" någon att använda vägrenen...

Det går även bra bra att läsa mer i trafikförordningen...

// Fredrik

F

F.d. 52920

Guest

Jappe , hur vet du att det är en sådan situation ?
För ett par år sedan stod jag på OK i Kungsängen då det kom
in en kvinna och frågade var hon var.
Det visade sig att hennes ettåriga dotter slutat andas i bilen och hon behövde tillkalla ambulans.
Om hon hade kört vidare själv och någon vill visa sin rätt att inte gå ut i väggrenen (för att släppa fram) skulle jag reagera väldigt negativt.
99,99% av alla fall är det inte på detta viset , men när det väl händer så kan åtminstone inte jag urskilja om så är fallet.
Därför försöker jag alltid att hjälpa till om det är fri sikt och känns säkert.
Hur ni andra gör är upp till er.

F

F.d. 53358

Guest

Jag går alltid ut på vägrenen, under förutsättning att det inte finns några hinder där, backrön, kurva, parkerad bil, avfart eller påfart o.s.v. I Finland är det heldragen linje vid vägren, denna är inte tillåten att pasera, vad jag vet.

J

Jimbo

Guest

Självklart underlättar man en omkörning genom att i god tid gå ut på vägrenen om så kan ske utan fara.
Jag gör så iaf.
Har jag bestämt mig för en fart som passar mig så måste jag respektera medmänniskors val att välja sin hastighet.

Att inte underlätta en omkörning, även fast jag tycker bakomvarande kör som en buse, kan många gånger istället skapa en farlig situation istället för att förebygga en.

Sen är det väl fantastiskt...i synnerhet gällande oss män.... Ingen kör så bra och vet hur man skall bete sig ;)
Inget som andras trafikbeteende kan väl skapa så många känslor =)

Men lämnar vi deras felbeteende åt övervakande myndighet och gör så gott vi själva kan så har vi iaf bidragit en hel del!

En vädjan till alla medtrafikanter på våra vägar är. Glöm inte bort backspeglarna. Att ha god koll på vad som sker bakom bilen är även det av stor vikt.

Jag misstänker att bristande uppmärksamhet bakåt medför sådana beteenden som att när bakomvarande redan påbörjat omkörningen och ligger i höjd med en själv....Först då väljer man att hålla åt sidan.
Vad är då vitsen? Inte underlättar man?
Jo visst, man kan underlätta i ett sådant fall om den omkörande måste paniksvänga in på egen körbana efter en felbedömning.

Må väl/
J

Toppen