• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E-mailkonto

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Gokväll

Smeden har skaffat mobilt bredband hos Telia.
Nu uppstår frågan. Var skaffar man lämpligt E-mailkonto i cyberrymden. jag kan ju inte använda det jag har på "fasta linan".

Några förslag?

Kåre
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Hej!
jag är inte världsbra på detta men har e-mail telias på mobilen som hämtar kopior på mitt fasta samt att jag kan sända e-mail från telefonen. Just nu lite strul då jag uppdaterat telefonen men skall få hjälp i veckanb hoppas jag.

Kjelle
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: E-mailkonto

Det går utmärkt att använda det konto du har på fasta linan.
Varför skulle inte det fungera?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Jo det låter ju bra Håkan, men det går väl bara om man har Telias E-mailtjänster på fasta linan, å det har inte Smeden!

Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: E-mailkonto

Jag har Telia på hemdatorn och Tele 2 på husbilsdatorn. För en stund sen fick jag ett mail på husbilsdatorn på samma konto som jag på har på hemdatorn. Jag använder alltså mina vanliga Teliakonton på Tele 2-datorn och det fungerar! Det kanske låter konstigt, men för mig fungerar det!
Har inte ens funderat på det här tidigare.

Jappe
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Hej Jappe

Men hur kan du styra över enkopia till laptoppen?
Har du kanske beordrat Telia att skicka en kopia till laptoppen?
Eller.........

Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: E-mailkonto

Har inte den blekaste! Jag skickade just ett mail från min hemdator till husbilsdatorn för att kolla och visst fungerade det! Jag använde givetvis olika e-mailadresser. Jag har flera konton. Det verkar som om mailen går till den dator som jag först öppnar Outlook Express på.

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: E-mailkonto

Det stämmer som Jappe skriver.

Jag har samma inställning på e-mailen i min laptop som i den vanliga. Den dator som jag först öppnar outlooken i tar emot eventuella mail. Praktiskt när man är ute på resa.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Gunnar!

Nu börjar det bli intressant (och svårt!).

Hemma har jag alltså ADSL och använder Opera.
Teleservice i Sjöbo levererar bredbandet.

Då måste jag väl be Teleservice att åxå skicka det via Telia på något sätt.
Det går väl knappast vägen med några inställningar på laptoppen!

Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: E-mailkonto

Jag har inte ändrat några inställningar. Jag har bara lagt in Teliakontona på husbilsdatorn under verktyg, på samma sätt som i hemdatorn! Det finns säkert någon annan här, som kan förklara det här bättre än jag.

Jappe (datornörd)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: E-mailkonto

Man behöver inte ha olika konton men det är som Gunnar säger att den första datorn som kollar eposten tar ju hem det som finns.

Vill man att breven ska ligga kvar på servern trots att man hämtar hem dom så är det bara att ställa in i e-postprogrammet, det kan vara bra när man är på resande fot och inte har tid att fördjupa sig utan kan kolla hemma i lugn och ro..

Skickar du till dej själv och trycker på skicka och ta emot så får du antagligen hem tmailet omgående om du använder en och samma e-postadress men trycker du på skicka och sedan stänger ner programmet så ligger det kvar till nästa gång du kollar i brevlådan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: E-mailkonto

Det är bara att göra som Jappe säger att lägga in samma inställningar.
Enda skillnaden är att Utgående epost ska vara:
mailout.telia.com
i stället för den du har i din fasta dator.

Om du skulle vilja hämta på båda datorer så finns en inställning att kryssa i under avancerat på kontot:
Lämna en kopia av meddelandena på server
Gör du det på den mobila så kommer du alltid att ha alla på den stationära ändå.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: E-mailkonto

Hur Teleservice hanterar vidaresändning av Email vet jag inte. När det gäller Telia är det inget problem. Användarnamn, password, pop3-server (=server för inkommande Epost) läggs in mailprogrammet enligt den info man fått från Epost-kontoleverantören.

Det man får göra där är att ange en annan smtp-server (=server för utgående Epost) I telias fall heter den smtprelay1.telia.com Fråga Teleservice vilken smtpserver du ska ange för att skicka Epost.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: E-mailkonto

För att krångla till det ytterligare, så måste man förfara på annat sätt när man skall skicka mail från laptopen och har kopplat upp sig trådlöst via Wlan tex FON, campingplatser eller andra trådlösa nätverk.

Det går bra att ladda ner inkommande mail, men utgående fungerar inte som vanligt, utan man måste koppla upp sig på Telias hemsida och vidare till dera mailservice; https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia.com

Där loggar man in med sina vanlig uppgifter man fått från Telia.
Samma gäller när man vill läsa sina mail på ett Internetcafé.

(Detta gäller klart bara om man har Telia som sin operatör.)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: E-mailkonto

Här blir det krångligare hela tiden! Har jag förstått det rätt, så kan jag bara ta emot mail med mina inställningar. Jag antar att allt blir mycket enklare med hotmail?

Jappe
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Varför att inte använda gmail som det skrevs om tidigare i tråden? Det enda som behövs är en webläsare.
 
F

F.d. 4058

Guest
Sv: E-mailkonto

Samt att Gmail kan konfigureras att hämta e-post från andra konton.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

jag har telias bredband och mobila och jag använder samma e-postadress på bägge datorerna utan problen. vet inte hur sonen fixat till det men han jobbar på telia och med datorer.
maggan o åke
 
Toppen