• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E-control

F

F.d. 51064

Guest
Vi har ett problem som retar oss, speciellt nattetid. Vi har en Bürstner I685. E-controlen för vattentanken "piper" nu och då. Så fort vi spolar så sätter larmet igång. Nattetid är det inte så trevligt. Larmar att tanken är tom trots att den är full. E-box utbytt och även givare i tanken. Är det någon fler som har råkat ut för samma sak, och/eller kan tipsa oss hur vi skall lösa problemet. Verkstaden verkar inte kunna lösa problemet. / Karin
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: E-control

I så fall är det bara kablaget och ev. kopplingsskarvar där det kan finnas en överledning eller delvis avbrott beroende på hur nivålarmet är uppbyggt.

Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E-control

Enkelte nivåkontrollere for vann feiler i våre land, det kan komme av at vi har et bløtere vann enn hva som er normalt i resten av Europa og har en helt annen ledningsevne for elektrisk strøm.
Med helt full vanntank kan disse følerene påstå at tanken er tom.

Noen har testet med å tilsette litt salt til vanntanken, det kan endre målingene. En bedre måte er å justere følsomheten på elektronikken.

Selv har jeg normalt ikke problemer med måleren, men om jeg slår på en UV-lampe i tanken på full tank så tar det noen få¨minutter før måleren sier at tanken er helt tom. Regner med at dette kommer av ioniseringen av vannet.

Det er normalt et par hovedtyper av følere: den trinnløse som oftest består av to metallstenger som står loddrett i vanntanken og den trinnvise som har et antall følere montert i siden på tanken. Begge er avhengig av vannets evne til å lede elektrisk strøm. Det finnes teoretisk andre metoder, men de er ikke normalt i bruk i vanntanker i husbiler.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: E-control

Oj då, det är högt ovanför våra huvuden. Men inget är omöjligt mellan himmel och jord. :)Det verkar som vi får reta oss på signalen som ljuder, för ingen av oss är elektronik kunnig. Jag skall testa att lägga i lite salt för att se om förutsättningarna ändras. Vad gäller ledningar och elens framkomst och ev fel, hoppas jag att verkstaden har kontrollerat detta. Det är ju dock inget man kan vara säker på. Tack för tipsen.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: E-control

Hej Karin.

Vi har också en Bürstner med E-control där vattentankmätaren lever sitt
eget liv. Den piper till och meddelar: "Fresh water almost empty". Detta
börjar när tanknivån är mellan 50% och 25% (ca 65-30 liter). Under 25%
varnar den hela tiden t ex när man rör sig i bilen eller tappar vatten.

På natten har man ju inte så stort behov av att veta vattennivån, så vi
stänger helt enkelt av mätfunktionen på E-controllen. Och när vi vill kolla
slår vi tillfälligt på den igen.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: E-control

Så vi är inte ensamma om att ha liknande problem. För oss spelar det ingen roll om tanken är full eller halvfull det larmar ändå. Vi har inte tänkt på att stänga av larmfunktionen, det alternativet får vi titta på. Vad jag förstår så är det flera larm som stängs av, men inget som är livsviktigt att behålla. Det lär ju ändå märkas när något händer, även utan larm. Tack alla snälla vänner, på detta forum, för all hjälp som vi får på ett eller annat sätt. Tänk så mycket jag har lärt mig genom att läsa gamla och nya inlägg om olika problem och lösningar.
Karin
 
G

GunDogs

Guest
Sv: E-control

Hej igen Karin.

Jag vet inte om vi har samma E-control, men vi kan stänga av färskvatten-
och gråvattentankens mätfunktioner var för sig och därmed deras resp. larm.

För övrigt är vår vattentank halvgenomskinlig så det är bara att öppna en lucka och
kolla vattennivån, vilket jag fick göra i vinter när mätaren larmade och tyckte att
tanken var tom. Den var vid tillfället full till 2/3, men eftersom det var -20° så tror
jag det blev isbildning på tankens insida och då fick mätaren fnatt.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: E-control

Hej Farmora
Jag vet att det var ett tags sedan du ställde frågan.

Vi har en likadan husbil, vi hade exakt samma problem. Vi åtgjärdade det med att koppla in en strömmningsutjämnare mellan givare och E-Box, problemet löst. Skulle det vara fortfarande aktuellt så har jag en sådan som ni behöver. :)

// Göran
 
F

F.d. 55588

Guest
Sv: E-control

Hej på er!
Vi har införskaffat en Bürstner 685 I (-06), som vi får hem nu i mars och jag befarar att även vi kan råka ut för ovanstående driftstörningar.
Så min fråga är: Vad är en strömningsutjämnare och hur fungerar den?

I övrigt vill jag tacka för en trevlig och informationsrik hemsida, fast ibland "ser man inte skogen för alla träd" :)

//Rolf
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: E-control

Några bilder på strömmningsutjämnare , för att få t.ex. vatten o avloppsnivåer att fungera på husbilar utrustade med Rich E-Box. Man kopplar in + o - på e-boxen där bodelsbatteriet är anslutet sedan kopplar man in Multikontakten från E-boxen i strömningsutjämnaren och dennes kontakt i E-boxen.... Klart. :msn_fingerscrossed:
 

Bilagor

  • DSCF1885.JPG
    DSCF1885.JPG
    3,5 MB · Visningar: 15
  • DSCF1879.JPG
    DSCF1879.JPG
    621,5 KB · Visningar: 16
  • DSCF1881.JPG
    DSCF1881.JPG
    504,8 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Toppen