• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyrt Stenskott på strålkastare

F

F.d. 52927

Guest
Råkade få ett stenskott på strålkastarglaset på min Hymer på väg ner från Dalarna. Glaset smulades sönder (se bilden) men sitter kvar.
Min tanke var att ta bort det trasiga glaset och limma på ett nytt. Icke sa Nicke!!
Ringde Hymer i Örebro för prisuppgift: 12 699:- + moms, beställs från Tyskland kommer om 2 veckor. Hela strålkastarpaketet måste bytas.. Det går på försäkringen (självrisken).
Är det någon som har bättre och billigare förslag??

Vår plan var att åka söderut och återkomma i maj. Strålkastaren läggs på lager för montering vid vår återkomst. Jag tejpar glaset så länge.
/ Janne

Bilagor

• IMG_0039.JPG
    IMG_0039.JPG
    1,1 MB · Visningar: 25
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

FD HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Tror du att det är lagligt att köra omkring med ett trasigt glas? Tänker närmast på att alla sprickorna påverkar ljusbilden.
Det kan ju bli en del böter under en så lång resa.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
F

F.d. 10577

Guest

Det verkar vara sjuka på den typen av strålkastare.Tryck på Hymer i örebro om garantiersättning. De vet om felet.

F

F.d. 3297

Guest

Tråkigt, Janne,
Inte roligt när sånt händer.

Har för mig att Acrylskivor går att "mjuka upp" i kokande(?) hetvatten så att man
kan böja och forma en skiva. När du prövar, forma flera skivor så kan du sedan
avlägsna orginalet och fästa en nyformad kopia.
Är nästa olycka framme så har du ju redan "reservdel på lager". :eek:

Vill minnas att norrländska bilar, på 50-talet, då det var gott om grusvägar och stenskott
"där uppe"ofta hade 10 x 10 mm nätgaller fästade framför strålkastarna.

Med dagens reservdelspriser verkar strålkastarskydd vara något som "kommer tillbaka".
Kanske någon händig källarfnulare att återstartar tillverkning? :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Råkade få ett stenskott på strålkastarglaset på min Hymer på väg ner från Dalarna. Glaset smulades sönder (se bilden) men sitter kvar.
Min tanke var att ta bort det trasiga glaset och limma på ett nytt. Icke sa Nicke!!
Ringde Hymer i Örebro för prisuppgift: 12 699:- + moms, beställs från Tyskland kommer om 2 veckor. Hela strålkastarpaketet måste bytas.. Det går på försäkringen (självrisken).
Är det någon som har bättre och billigare förslag??

Vår plan var att åka söderut och återkomma i maj. Strålkastaren läggs på lager för montering vid vår återkomst. Jag tejpar glaset så länge.
/ Janne
Usch vad tråkigt med denna typen av skada.
Synd att det inte verkar gå att bara köpa nytt "glas".

I samband med att jag letade beg husbil så visade en privatsäljare att han hade skyddat sina strålkastare med ett mjukt silikon-skydd. Det verkade vara en självhäftande matta som man skulle klippa ut till rätt passform. Tyvärr vet jag inte HUR han hade fått tag i detta skydd.

Är det månne någon som vet mer om silikonskyddet?

I köptankar /Roy

F

F.d. 25023

Guest

När vi stod på Hymers ställplats i Bad Waldsee (fabrik) så fanns det där många bilar med samma typ av skada. Träffade även en finländare som bytt 4 gånger glaset på garantin! Till slut tröttnade han och infästningen konstruerades om.

Hymer vet om detta, borde gå på garantin.

hälsning
jyrki

F

F.d. 52927

Guest

Tack för alla tips.
Tur att det finns ett forum med förslag om olika åtgärder. Med närmare eftertanke så ser jag inget märke efter något stenskott. Det tog jag för givet att det var ett stenskott.
Det var mellan 15 - 20 grader kallt i Dalom om detta kan vara en orsak.
Jag ska kontakta Örebro för att undersöka möjligheten att få det på garanti.
/ Janne

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Det var ett problem på 60-70 talet med härdat glas i bilrutor,(nu har dom tydligen satt härdat glas i lyktorna),när det blir för stora tempraturskilnader så kan det hända att glaset smäller av spänningen som finns inbyggt tack vare härdningen,kan vara något fel i härdningsprocessen efter som det är många som har samma fel.FD glasmästeriarb.MVH Bosse

Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Har också råkat ut för samma sak, bytte strålkastarinsats i Tyskland på en Hymerverkstad, kostade "bara" ca 8000:- kr där. Var bara och ringa så tog de hem en strålkastare och det tog en halvtimma att byta. Hymer Sverige orimligt dyra!
Går verkligen en sådan skada på försäkringen, tror ej detta.

F

F.d. 25023

Guest

Enligt Hymerfolket orsakas de många skadorna av denna typ av felaktig infästning som orsakar spänningar i glaset. Man skulle sätta dit gummibussningar och dimensionera om fästet för att hindra detta.

De pratade även att detta sker pga karossens rörelser.

hälsning
jyrki

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Tack för alla tips.
Tur att det finns ett forum med förslag om olika åtgärder. Med närmare eftertanke så ser jag inget märke efter något stenskott. Det tog jag för givet att det var ett stenskott.
Det var mellan 15 - 20 grader kallt i Dalom om detta kan vara en orsak.
Jag ska kontakta Örebro för att undersöka möjligheten att få det på garanti.
/ Janne
Hymer center är inte lätta att årna något som inte kostar m pengar!!!!!

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Vi drabbades också av en trasig strålkastare när bilen var 2 månader gammal. Detta skedde i juli på motorväg, således ingen kyla eller dåliga vägar som orsakade rörelse i chassit.
Fick den bytt på garantin utan problem (lite väntetid) men Hymercenter var tvugna att skicka lampan till Tyskland för att visa att det ej var stenskott. Har sett någon Hymer till som drabbats av problemet.

Jag fick ett tips från en bilglasfirma om att de kunde lägga på en plastfilm som skyddar glaset. Man gör det tydligen på bussvindrutor i nerkant för att minska risken vid stenskott. Eventuellt kan det ha marginell verkan på strålkastarens effekt men det ham ju så fort det är lite smutsigt på vägarna.
Frågan är om man får det på Glasskada eller om det går på Vagnskada när det gäller försäkringen? Tror på det senare.
Häsningar
Håkan

Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Skada på strålkastare ersätts inte av glasruteförsäkringen, detta enligt ett försäkringsvillkor från Folksam utfärdat 2007. Ändring kan ju ha skett, ska undersöka detta vidare.

F

F.d. 52964

Guest

När vi fick en skada på lyktglaset anmälde jag detta till försäkringsbolaget. Enligt TryggHansa så går det på vagnskadeförsäkringen och inte på glasförsäkringen.

F

F.d. 52927

Guest

Hej Anders!
Min försäkring CC har givit mig ett skadenr. som jag meddelar Hymer Örebro. Dom ska lämna ett kostnadsförslag. För min del ska det gå på vangskada.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kolla om dom konstaterat att det är späningssprickor för då borde dom ju göra en recall på samtliga bilar och montera en tjock gummibricka mellan skruven/bulten och fästet så att strålkastaren inte sitter för styvt men dock så den inte rör sig/vibrerar .

Toppen