• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrt nöje

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Eftersom jag är så himla sparsamt lagd (snål), så har jag många gånger funderat på hur värdeminskningen påverkar priset på beg. husbilar. Att värdet minskat rejält på en ny husbil så fort man rullar ut på premiärturen vet jag, men hur går det sedan?

Många medlemmar i den här klubben har tydligen sålt sina villor, skaffat ett enklare boende och satsat en rejäl peng på en ny husbil. Vad jag försöker komma fram till är att plötsligt har många övergivit sina tidigare väl underbyggda ekonomiska prioriteringar och skaffat sig en husbil som förutom att den innebär dryga årliga kostnader, även faller rejält i värde varje år.

Hur ska man förklara denna plötsliga omsvängning när det gäller sunt ekonomiskt tänkande?

Är det så himla kul med husbil så att man bara kastar sitt ekonomiska vett överbord och glatt betalar vad det mobila boendet kostar. Jämför man med segelbåt, så gäller ju närmast det omvända förhållandet. Många båtar (ej motorbåtar med törstiga V8.or) har ju stigit i värde år efter år och gett många båtägare mycket nöje för rimlig peng.

En tio eller tjugo är gammal segelbåt har ju följt KPI gott och väl och ofta dessutom slagit detta index med råge.

Räknar man lite på värdeminskning på en husbil så borde man bli ganska förskräckt, men det kanske är så att det är något man förtränger eller accepterar, för att det är så himla kul med husbil.

Är det bara jag som funderar så ibland?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Dyrt nöje

Varför tror du att jag kostar på arbete och pengar på att renovera en gammal husbil? Räknade lite på vad det kan kosta per år om man köper en ny-nyare husbil. kom fram till att min bil kan få kosta uppemot 150-200 tusen utan att förlora särskilt mycke på de år jag kan använda denna. Räknat på 4-5 år så är det en billig bil trots att den är gammal men kommer att vara uppdaterad med modern toa klädsel värme turbomotor servostyrning mm
:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 3727

Guest

Hej.
Vi har kommit fram till att vi inte skall leva i evighet och att vi inte får med oss några pengar i graven.
Husbilslivet är för oss värt hur mycket som helst så länge vi har hälsan i behåll och någon av oss får köra.
Den största värdeminskningen drabbas ju livet av om man inte lever det utan bara räknar pengar.

glad hälsning till er alla från oss på Frösön.

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Är värdeminskningen så stor på husbilar egentligen????
Vi betalade 240 000kr för våran gamla i 2004, och sålde den hösten 2007 i samband med köp av ny bil för 224 000. Det tycker jag är ganska rimligt. Hos förhandlaren, stod sedan bilen till försäljning för 275 000. Och den såldes efter tre veckor, okänt vad köparen gav för den.

Jämför man med personbilar, är värdeminskningen ytterst liten, i alla fall på husbilar med några år på nacken.

Men som sagt, nu har vi en sprillans ny bil. Och det är klart den har sjunkit mycket i värde sedan vi hämtade ut den för en dryg månad sedan. Men vi räknar med att ha den länge. Och har man råd, så............

Jag kan inte tänka mig något bättre att lägga pengarna på.:yes::yes:

Personbilen vi förfogar över, börjar bli gammal och skraltig, men den får hänga med några år till.

MvH
Karianne

F

F.d. 3581

Guest

Hej.
Vi har kommit fram till att vi inte skall leva i evighet och att vi inte får med oss några pengar i graven.
Husbilslivet är för oss värt hur mycket som helst så länge vi har hälsan i behåll och någon av oss får köra.
Den största värdeminskningen drabbas ju livet av om man inte lever det utan bara räknar pengar.

kloka ord...

F

F.d. 3581

Guest

Kom att tänka på Hasse Andersson, Kvinnaböske. Där han undrar om man får ta hunden med sig in i himlen...

Får man ta med husbilen, tro ?

Skatten är ju betald.
Förhoppningsvis är dieseln billigare däruppe.

Men en annan hamnar nog i den andra riktningen, där det behövs AC.
Sannolikt har inte GPS:en någon satellitkontakt där. För långt ned troligen.

ds

ursäkta Jappe, men gled av tråden nu igen.
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest

Livet består bland annat av att ständigt konstatera att vi är olika och att försöka acceptera denna skillnad. Att se allting i kronor och göra det som är billigast kan ju knappast vara ett liv av lycka. Vill jag ha en husbil så köper jag inte en segelbåt för att det är mera ekonomiskt.

Jappe. Att gå åstad och gifta sig orikt och skaffa barn? Tänk vilket ekonomiskt vansinne när man istället kan sitta på en stubbe i skogen och äta rötter.

I ett par år hade jag en husbil stående på parkeringen. Det var en liten leksaksbil, cirka 2 dm. lång. Jag kom fram till att om jag skulle köpa en riktig husbil, då skulle det drabba mitt tillgodohavande i banken vilket inte min leksaksbil gjorde. Jag valde det dyrare alternativet och jag har inte ångrat mig. Så länge jag dagligen blir mätt och har tak över huvudet så tänker jag göra det som jag (och hustrun) prioriterar. Sen är det helt ointressant om det prioriterade kostar ett par miljoner eller en hundralapp – allt under förutsättning att banktillgodohavandet medger dessa utsvävningar.

Kör så det ryker Jappe. Vi får prata vidare när vi sitter på ljugarbänken och resonerar kring livets spektakel.

Farbror Claes skall nu brygga sig en kopp kaffe – eller skall han nöja sig med ett glas vatten?

F

F.d. 3581

Guest

Ett stort glas kallt rosévin med många isbitar i.
ds

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Hej.

Just det!! Hellre en ny husbil än en fin begravning.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Jag vill njuta så länge jag är i livet ... när jag är död är det försent! Tror jag!?:wideeyed:

En ny husbil behöver man inte "meka" med utan bara tuta och köra. För mig är det en fråga om livskvalitet. För andra kanske just "att meka" är livskvalitet!?

Att räkna pengar på banken ger mig inget och jag har aldrig hört talas om någon, som fick med sig pengarna i graven.

Man har bara ett liv och det gäller att leva nu ... inte imorgon!:)

Må så gôtt! // Pirkko

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Jappe,

Vad tusen är pengar ??? Hörde imorse att den Belgiska inflationen var ner 5.3% i år, räntan är 4.1% vilket innebär att jag förlorar att ha pengar på banken :mad:.

Sätt fart på kullorna och njut. Vi kan inte tag med varken lyx artiklar - husbil - villa - smycken eller annat dit vi alla ska så njut av tillvaron medans du kan. Det räcker om man svår sjuk då kommer du säkert att förstå att man bara lever en gång. Jag heter inte James Bond som säger "You on live twice" ;).

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest

Kollade hos Fonus, finns ingen svepning med fickor eller kista med säkerhetsskåp alltså . . . . . . . . . .

F

F.d. 13050

Guest

och har man inte ett nickel kvar så bjuder kommunen på begravningen så barnen slipper punga ut med surt förvärvade egna eller försäkringspengar

Toppen