Dyrare diesel, mycket dyrare

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.645
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2021
Då är man dubbelt drabbad.:mad:. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.
Visa bilaga 204235
Prishöjningarna är ju utspridda på 10 år så man får ju tid att vänja sig. Gissningsvis kommer tyvärr detta att påskyndas ytterligare för att inte som det är idag ett Sverige som inte är moget för ett storskaligt el.bilsinförande.

Lite OT. Nätbolagen tillsammans med näringslivet har börjat varna för framtida el.brist.

Orsaken är bl.a:
  1. El.nätet är kraftigt underdimensionerat & där har man inte ens påbörjat utbyggnad & modernisering.
  2. SSAB, LKAB och Vattenfall skall samverka i framtagning av fossilfritt stål med ett beräknat el.behov motsvarande en tredjedel av Sveriges elproduktion, dvs ca 50 TWh el. Och i ett slag lär det öka prognoserna för framtida elbehov i Sverige från mellan 150-200 TWh till en bra bit över 200 TWh.
  3. Kärnkraftverk (Ringhals 1 har lagts ner 881 MWh borta. Nedläggning av fler anläggningar är på tapeten.
  4. Norrländska vattenkraften som idag levererar till hela Sverige beräknas bara täcka stålproduktionen i norr.

Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.

Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.

Som hovslagare är jag ganska insatt i vad man vill komma åt. Förr gick hästarna och betade i gröna hagar och då var det ett kretslopp som fungerade någorlunda. Idag går väldigt många, troligen de flesta, i alldeles för små hagar, som är söndertrampade. Man är dålig på att ta bort bajset och kisset är omöjligt att ta bort, så hagarna är övergödda. Det bidrar till övergödningen i sjöar och hav. Betänk att bara i norra Stockholmsområdet finns det fler än 25 000 hästar. Det är inte bara miljöproblemet man vill komma åt, utan även hur hästarna har det.
Såg på tv en sa, Stockkolm är inte bara Sverige!!!
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2021
Jag vet inte ifall jag förstår detta korrekt, men ska man bygga om tusentals mackar för en pump/bensinkvalitet till?
som dessutom blir dyrare och inte alla fordon klarar, man kan då undra vilka som kommer att köpa denna produkt :rolleyes:

Varför inte. Det såg myndigheterna till att bensinstationerna fick göra när det gällde etanolintroduktionen... Och det vet vi ju alla hur det gick med det...
 

elegance

HBK Medlem
Inlägg
782
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2021
Synd bara att "miljöpolitiken" blivit en ny religion helt utan konsekvensanalyser utan i stora stycken styrs av känslor och där amatörer och helt galna miljöpartister t o m förkastar vetenskapen. Ett talande exempel är väl skatten på plastpåsar ? Hur har denna pålaga förbättrat miljön? Siffror på det . Det enda man hört är arr staten inte fick in den skatt man räknar med ? Jag trodde i min enfald att det var för miljön? Vad skall detta sluta i ????
 

Mats S

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2021
Synd bara att "miljöpolitiken" blivit en ny religion helt utan konsekvensanalyser utan i stora stycken styrs av känslor och där amatörer och helt galna miljöpartister t o m förkastar vetenskapen. Ett talande exempel är väl skatten på plastpåsar ? Hur har denna pålaga förbättrat miljön? Siffror på det . Det enda man hört är arr staten inte fick in den skatt man räknar med ? Jag trodde i min enfald att det var för miljön? Vad skall detta sluta i ????

Målet var naturligtvis att minska användningen av plastkassar, skatteintäkten till staten en sekundär fråga. Men den måste ju ändå uppskattas och i den beräkningen utgick man från att användningen skulle minska med 30%. Initialt såg det ut som om minskningen blev mycket större, enligt vad som rapporterades i medierna. Om minskningen håller i sig och antalet plastkassar varaktigt blir färre än väntat tycker naturligtvis de som är för åtgärden att den är en succé medan de som är emot den hellre pekar på att skatteintäkten blev mindre än vad som antogs.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
Målet var naturligtvis att minska användningen av plastkassar, skatteintäkten till staten en sekundär fråga. Men den måste ju ändå uppskattas och i den beräkningen utgick man från att användningen skulle minska med 30%. Initialt såg det ut som om minskningen blev mycket större, enligt vad som rapporterades i medierna. Om minskningen håller i sig och antalet plastkassar varaktigt blir färre än väntat tycker naturligtvis de som är för åtgärden att den är en succé medan de som är emot den hellre pekar på att skatteintäkten blev mindre än vad som antogs.
minskning av skatte intäkter var inte sekundert det tar de igen på nästa skatt tillexempel på papperspåsen man skall ha allting med sig att bära med
dett var mycket bättre om industrien slutade att plasta in allting och koncentrerad sig på mat hanteringen
 

Zlatko Schneberger

HBK Medlem
Inlägg
693
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2021
Tillbaks till bränslepriser,
Här är en liten jämförelse på priser, då och nu,
jag trodde faktiskt att det skiljde mer.

Så mycket har bensinpriset ökat – i dagens penningvärde
Egentligen skiljer det ännu mindre ..,jag tankade i slutet på 60-talet bensin för 0,90 öre lit. men tvåveckors lönen var ca.400 spänn ..bilarna drog mycket mera än idag ...Volvo amazon drog nästan två (2) lit.mil i stan men det var roligare att leva då ,i alla fall i Motala :D
 

jerry persson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
28421
Medlemskap
2021
Jag tror inte mycket på el-husbilar under detta deceniet, det är mycket annat som ska klaffa enligt min ”magkänsla” efter allt jag läst om batteridrift... Nu är vi visserligen mest fokuserade på oss själva som husbilsåkare, men hur ska alla småföretagare klara sina verksamheter som är beroende av både diesel och bensin? Ska bli intressant att följa utvecklingen, vi själva får anpassa oss så gott det går!
Nu har Regeringens Promemoria, Reduktionsplikt för bensin och diesel presenterats;

Det skall blandas i mera biobränsle i det fossila bränslet, när är det gäller diesel blir reduktionen 26 procent år 2022 och ökar sedan till 66 procent år 2030.

Regeringen aviserar i sin Promemoria att landets bilister kan vänta sig dyrare bensin och diesel när mer av de dyrare biobränslena ska blandas in.

Prishöjningen är svår att förutse, men räkna med upp till 35 öre dyrare bensin varje år, sedan tillkommer skattehöjningar. Dieselpriset bedöms årligen att öka med 50-75 öre litern. Fram till 2030 blir ökningen på bensin upp till 3,60 kr per liter. Dieseln spås öka mer, upp till 6,75 kr per liter. Utöver detta kan oljepriset samt skattehöjningar påverka priset. Förutom det ökade priset vid pumpen så är det väl så att det inblandade biobränslet i dieseln har lägre energiinnehåll och våra husbilar kommer även att dra mera bränsle.

Kanske inte är fel med en liten eldriven husbil i framtiden.


Tommy
Tror det blir "som brexit"
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.344
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Man måste nog skilja mellan miljöskatt och miljö det ena är pengar det andra är frisk och ren luft osv. Ett bränsle som fungerar så dåligt att en motor måste förbränna mycket mer ger stora utsläpp som inte är bra för miljön och vad är det som säger att om man eldar tallolja eller palmolja att det blir mindre utsläpp än olja som kommer från marken och raffineras. Den oljan kommer ju också från växtriket från början. Eller har jag fel.
 

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.027
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
I dagens DN läser vi rubriken: Forskare uppmanar USA och EU: Sluta stödja biobränslen.
Tyvärr ligger artikeln bakom betalvägg, men det här är det senaste i debatten om att blanda in biobränslen i våra bränslen:
En EU-rapport bedömde nyligen att de flesta typer av biobränslen från skog kan vara ohållbara.
Nu uppmanar 500 forskare USA och EU att sluta ge stöd åt biobränslen från skogen.
– Det är vansinnigt att ge enorma subventioner till något som förvärrar klimatproblemen, säger docent Stefan Wirsenius.”

...... har även hittat detta hos ETC:
”Svensk strategi kan öka utsläppen
Men uppmaningen gäller inte bara träpellets, utan alla fomer av biobränslen från skogen.

– Problematiken är densamma för alla former av bioenergi som inte kommer från biflöden, som exempelvis skörderester från skogsavverkning och halm från spannmål, säger Stefan Wirsenius.

Det betyder att den svenska strategin att ersätta bensin och diesel med biobränslen från skogen riskerar att ge liten eller ingen klimatnytta. Tvärtom kan strategin öka utsläppen jämfört med att fortsätta köra med fossila bränslen. Det beror på att energiinnehållet i trä är lägre än i de fossila alternativen, vilket gör utsläppen per körd kilometer högre.

– Biobränsle gjort av biflöden kan användas med små negativa konsekvenser för klimat och miljö. Men mängderna av dessa flöden är för små för att biobränsle ska kunna spela en avgörande roll för klimatomställningen av energi och transporter, säger Stefan Wirsenius.”
Källa: Hundratals forskare varnar EU och USA – biobränslen förvärrar klimatkrisen

Ja, det är lätt för en okunnig att bli förvirrad i de olika turerna i miljödebatten.

Tommy
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.125
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja biobrensel er ok i liten målestokk, men i storproduksjon så kommer mange ekstra faktorer inn. Utarming av dyrkningsjorden som må kompenseres med gjødning. Produksjon av gjødning er storforbruker av energi. Det dannes og miljøfarlig avfall under produksjonen av biobrensel, dette må og håndteres rett.
 
Toppen