• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dvärgbandmasken

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dvärgbandmasken

Den transporten sørger de grønne for - vargen vandrer fritt frem og tilbake over grensen, og er totalfredet i Norge.

F

F.d. 10329

Guest

Hädanefter skall jag hålla mig på minst armlängds avstånd från människor som låter sig slickas i ansiktet av sina eller andras hundar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Den transporten sørger de grønne for - vargen vandrer fritt frem og tilbake over grensen, og er totalfredet i Norge.

Senast igår såg jag på TV-nyheterna (Rapport) att vargjakten drar igång i Norge. Licensjakt på 8 djur. Det är endast inom ett begränsat område intill gränsen mot Sverige i söder som vargen är fredad och Norge har inte högre ambition än att hålla en vargstam på 30 djur.
Vi har problem med grannarnas ovilja mot rovdjur även här hemma i Jämtland; så fort någon av våra björnar går över gränsen så karakteriseras den som "slagbjörn" och skall skjutas av trönderna. i och för sig begripligt när man har fårhjordar gående obevakade på fjället. Det enda skyddet för tamdjuren är en "ferist" här och var efter småvägarna i Tröndelag.

aake

F

F.d. 28145

Guest

Jag förstår inte hysterin ang. att vi fått in dvärgbandmask i Sverig. Det liknar den hysterin som blev när man upptäckte AIDS.

Jag har en hittekatt från camping i Spanien. När hon kom till mej var hennes avföring mer vit av masken än "normalfärgad". Inte blev jag smittad av detta. På campingen fanns "hur många vildkatter som helst", men ingen var rädd för att bli smittad av dom.

Inte har jag blivit smittad efter att ha tillbringat vintrarna i sydeuropa sedan -99 med 3 katter.

Självklart har jag alltid avmaskat katterna innan jag kört in i Sverige.

Bilagor

• 3 sönmtutor.JPG
    3 sönmtutor.JPG
    74,6 KB · Visningar: 0
F

F.d. 8502

Guest

Jag håller helt med dig, tullen borde få kolla när hunden får avmaskningspillren.
Ännu bättre för oss här i söder ,som åker på korta resor i Danmark och Tyskland ,var om man fick ge hunden pillren hos en svensk vetrinär före dagars turen
men nej från jordbruksverket , inget förebyggande. Jag frågar då om hunden får pillret i Tyskland tre dagar före hemresan ,när det gäller längre tid ,eller en dag före vid en dagsutflykt. Men det går inte . Varför?
Skönt med byrokrati och det finns på jordbruksverket så det räcker.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Pialinn

Nu cyklar du alldeles vilse. Kattens bandmask är helt ofarlig för och kan inte smitta männinska (och är inte ssk besvärlig ens för katt och katterna smittas på nytt när de äter smågnagare, vilka är mellanvärd för denna parasit).
Att avfärda den globala HIV/AIDS-epidemin som "hysteri" låter som obehaglig cynism. Mer än 30 miljoner människor smittade i dagsläget och närmare 2 miljoner dödsfall per år.

aake

Senast ändrad:

Mamma

HBK Medlem (P)
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025

Hej
hur blir det på längra sikt når vi som åker mycket, måste avmaska vart 28 dygn( 4 veckors intyg )
MVH Ulla

T

Teddi

Guest

katt har ingenting me detta att göra. hundar far heller inte illa av detta.men dom kan bli smittobärare mot sina ägare.de e vi människor som ligger illa till utifall.har ock hört att tullstationer mot norge som tidigare va obemannade tllsätts.ja hade ingen aning om att människan e i centrum i samband me detta .de betyder ju att vi måste tänka ännu mer på våra djur men de e säkert inga som helst problem för oss alla :dog: älskare..

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Pialinn hade sett vita strukturer i katternas avföring och då rör det sig med stor sannolikhet om kattens vanliga bandmask. Den sprider sig genom att segment av masken lossnar och tar sig ut genom tarmöppningen. Ofta kan man se någon sådan tillplattad, ungefär risgrynsstora maskbit sitta i pälsen runt kattens tarmöppning.

Katter brukar även kunna vara infesterade av spolmask, men dessa brukar inte komma i avföringen annat än som döda efter avmaskning.

Av vad jag förstått så sprider rävens dvärgbandmask små ägg och det lär nog inte gå se dessa med blotta ögat?

Den enda (klena) trösten med att bli infekterad av rävens dvärgbandmask är att parasiten har gått in i fälla, sannolikheten att infektionen sprids vidare är mycket liten; det krävs att någon äter upp ens inälvor råa.

aake

F

F.d. 55293

Guest

Du HAR rätt den kom med mårdhunden, svårt att uppskatta faran. Vi är en stor släkt med jägare, rävjakt till helgen funderar på att ha min tyska jakt terrier hemma. Har kanske ändå en fundering på om jag inte överdriver risken för henne. Jag kan ju absolut säga ifrån att hon inte ska pussa mig. Barnbarnet kan det inte, våran Smilla älskar henne. Ja som sagt ett stälningstagande hela tiden. Tror dock att smittan alltid funnits, men fått mer uppmärksamhet. Sumeringen är ju oxå viktig.
Jag vill inte vår hund ska bli sjuk.
Mvh Sunesson

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Varken rävar eller hundar får några egentliga besvär av rävens dvärgbandmask; blir inte "sjuka".
Människor och andra mellanvärdar för denna parasit får inte relativt oförarglig bandmask i tarmen utan en synnerligen otrevlig inkapslad cystform i inre organ, vilka alltså sedan utvecklas till fullt utvecklad bandmask när vi blir uppätna av något av dessa hunddjur.
Hundjuren blir inte maskbärare/smittade om de får i sig maskägg, det krävs att utvecklingen först har fått ske i en mellanvärd (vanligen ngn smågnagare) enligt ovan.

aake

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Viserligen är jag pensionär och har gott om tid, men den som har funderingar kring dessa bandmaskar kan ju slippa missuppfattningar genom att förslagsvis läsa på detta från Jordbruksverket: http://medicinbloggen.se/wp-content/uploads/2011/02/dvärgbandmask.pdf
eller också söka på rubriken "dvärgbandmask" på SVA.

aake

F

F.d. 8502

Guest

28 dagars intyget gäller bara Danmark . Vid inresa från Tyskland erfordras intyg som vanligt.
Det har talats om att ändra på 28 dagars då hundarna inte mår bra av för många avmaskningar. Men inget är bestämt än.

F

F.d. 14497

Guest

hej på er
tycker detta inlägg ger en fullkomlig bild av ev. problemet med bandmasken och vad den kan orsaka, som aake tagit fram, därmed är jag nöjd.
lowelowe

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest

Vid utlandsresa med eget djur, eller att man tar in upphittat djur.
Ta kontakt med veterinär. För djurets omgivningen och ens eget bästa. Dvärgbandmask är bara en av flera parasiter som finns utomlands, plus andra icke önskade sjukdomar.
Men som vanligt allt står i relation till det egna omdömet.
MVH. Gunnar S

Ett misstag kan orsaka att tusentals djur här i landet måste avlivas.

Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Nu har Norge reagerat och infört krav på avmaskning av hundar för rävens dvärgbandmask innan man får åka in i landet. De är hittills förskonade från den parasiten. Vi får hoppas att den inte sprider sig i Sverige.

Senast ändrad:
Toppen