• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Duschgolv (tips?)

F

F.d. 50069

Guest
Jo, det är så att vi har separat duschkabin i våran husbil (Eriba 697), och min undran är hur ni andra har löst det med golvet?

För det är ju så att orginalgolvet funkar ju bra men jag har läst att några har haft problem med att dessa duschgolv kan spricka i en del husbilar!

Så om man kunde fixa till någon form av extragolv som sprider ut tyngden på en större yta inne i duschen samtidigt släpper igenom duschvattnet på ett elegant sätt vore ju toppen!

Är det någon uppfinnare på hugget i detta ämne:D

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Duschgolv (tips?)

har sett att en del nyare husbilar har trall i ädelträ. Tveksamt egentligen, men det är ju lätt att ta ut och torka om det skulle dra på sig fukt.

/M

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

På vår husbil var det sprucket när vi köpte den. Firman bytte ut golvet innan leverans. I samband med detta pratade jag med verkstadsfolket om detta. Dels hade dom gjort ytterligare ifyllningar under golvet när dom bytte eftersom orginal inte var riktigt bra. Och dels pratade vi om ev tillägsgolv och rekommendationen var teak. Finns som tillval på många nu, kanske nåt färdigt som passar din? Kolla med Hymer, det är ju samma bil, ananas har knaus med flera liknande lösningar och teakgolv finns som extra utrustning så det borde gå att få tag på.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Om man inte vill gå på trä så kan man ju testa halkfri plast.
Har sett flera hv/hb som haft halkfria mattor i duschen.
Såna som många har hemma för att inte halka i badkar å duschar.

F

F.d. 2621

Guest

Förr eller senare så ramlar nog en tung shampoflaska eller dylikt ner på duschgolvet och då händer det lätt att golvet spricker. Likaså om man med skor punktbelastar golvet på ogynnsamt sätt. Därför är det absolut ett bra förslag att lägga dit ett golv av något slag som fördelar sådana krafter.

Själv har jag en skiva av teaklaminat med ett antal ursågade spår för dränering, som vem som helst kan fixa till. Så har också ett antal leverantörer av husbilar redan gjort som standard.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

På min förra bil folierade jag golvet som spruckit. Det är samma folie som dom använder på bilar för att göra reklam eller ändra färg. Det blev som nytt och höll utan problem. Den folien är rätt seg och spricker inte. Jag folierade 3-4 lager för säkerhets skull.

Ångrar att jag inte gjorde det före det sprack (gick in med skor).

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Brukar alltid spola fram riktigt varmt vatten över golvet innan jag kliver in. Känns som om det skulle mjuka upp golvet lite och minska risken för sprickor.

Varmvattnet måste man ändå spola fram.

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Vi väntar på vår husbil och har samma fundering. Har köpt ett paket med fem små plattor på biltema för 99kr.
Plattorna har något trä på ovansidan, är ca 30*30 cm och en plastbotten.
Plattorna går att sätta ihop. Tror att de är tänkta för tex balkong.
Det ser ut som om man kan skära till plattorna rätt lätt eftersom ovansidan på träet är i stavar och det är plastbotten som bär.

Vet inte än om det fungerar men värt att prova tyckte vi.

Hälsningar
Peder o Birgitta

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Brukar alltid spola fram riktigt varmt vatten över golvet innan jag kliver in. Känns som om det skulle mjuka upp golvet lite och minska risken för sprickor.

Varmvattnet måste man ändå spola fram.

Tråkigt bara när man som vi har samma golv i ett stycke framför toa och i dusch...:wink:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi väntar på vår husbil och har samma fundering. Har köpt ett paket med fem små plattor på biltema för 99kr.
Det ser ut som om man kan skära till plattorna rätt lätt eftersom ovansidan på träet är i stavar och det är plastbotten som bär.

Hälsningar
Peder o Birgitta

Jag har också funderat i liknande banor men jag måste ha ett spår för duschväggen eftersom vi har kombinerad toa och dusch med ett sånt plastgolv. Har inte bestämt hur jag ska göra än.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hälsningar
Peder o Birgitta

Tackar för detta tips, ska oxå prova detta.
Mvh
Pelle

Lassman

FD HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

Ta kontakt med Lidköpings båtsnickeri om tillverkning av ett duschgolv i teak,dom är duktiga på teak,gå in på deras hemsida och kolla

F

F.d. 50069

Guest

Tack för alla svar:D
Det gäller nu att hitta något som fördelar lasten på golvet!
Det som ligger närmast i tanken är ju något i trä.
Kanske göra en mall i kartong först och sedan såga ut i plywood efter mallen.
Sen blir det till att hitta någon med en fräs så man kan få till avrinningen fint, samt att fundera ut nån behandling av virket så att det inte ruttnar direkt.

Jag kollade lite i duschutrymmet idag och byta ut karet efter en skada är ett jättearbete, får nog riva hela bilrackarn.
Nää, det måste till något innan olyckan är framme............

TACK för tipsen:)

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Vår husbil levererades med ett teakgolv till dusch/toalett. Det såg ju snyggt ut men hade följande nackdelar:
Gnisslade när man gick på det vilket var speciellt störande när någon ville smyga upp på toa mitt i natten.
Tungt (ca 7 kg) och otympligt när man skulle rengöra under det efter dushen.

Jag har ersatt detta med ett golv av plastrutor som jag kapat till i lagom storlek.
Ovanpå detta har jag lagt en mjuk badrumsmatta som jag tar bort när vi dushar.

På detta sätt har vi fått ett golv som är behagligt och tyst att gå på samt lätt och lättskött.

Det fördelar vikten minst lika bra som trägolvet som var original.

Leif Torså

F

F.d. 2621

Guest

Mjuka plattor resp någon form av matta i plast är i regel gjorda av PVC. Sådana innehåller ca 1/3 mjukgörare (phtalater), som alltför lätt och gärna migrerar (vandrar över) in i underlag som t ex AP-konstruktioner och andra plaster och negativt påverkar dessas egenskaper och utseende.

Detta är gamla och kända förhållanden inom plastindustrin och har förklarat åtskilliga skador. Rätt plast på rätt plats är en bra devis.

Mitt förslag är fortfarande en rätt utformad konstruktion i rätt slag av trä. Om det knirrar och knarrar litet så, att man drar sig för att gå upp och kissa på natten, så får man tänka en vända till.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Så här har jag gjort. Trätrall 30x30 cm sågat 45 gr med sticksåg. Trätrallen finns just nu på Rusta för 19,90 per st.
Lennart

Har funderat i liknande banor men jag måste dela på min eftersom skjutväggen till duschen går ner i ett spår i golvet... Någon som löst det???

F

F.d. 53192

Guest

Hej Anders.
Har en likadan bil som du har och i duschen har jag en trätrall som jag tror är original. Snacka med dom i Kristinehamn om det inte finns någon där. Dom borde veta eftersom dom har importerat den .

MVH Peter

F

F.d. 50069

Guest

Tack Peter!
Ibland ser man inte skogen för alla träd:wink:!
jag får ringa Nicklas och testa.

Annars är ni nöjda med bilen? Jag hoppar lite i tråden men iom att jag startade den så...tar jag mig friheten:rolleyes:

Toppen