• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duocontroll sommar/vinter läge.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När upplever ni som har eisex att ni behöver dessa?

Mina äldre eisex passar inte i min nyare duocontrol när jag bytte ut den, så de hänger bara med i gasolskåpet. Jag har inte upplevt något behov av dem, ännu.
Jag har plåtflaskor.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
När upplever ni som har eisex att ni behöver dessa?

Mina äldre eisex passar inte i min nyare duocontrol när jag bytte ut den, så de hänger bara med i gasolskåpet. Jag har inte upplevt något behov av dem, ännu.
Jag har plåtflaskor.
Hej. När jag bytte ut min Duo Control i våras var bara att flytta över Eisex till den nya utan problem. Den har suttit i bilen sedan 2013. Kan du ha en modell som är ännu äldre? Däremot passade inte microswitchen som ger signal till manöverpanelen vilken gasflaska som är i drift. Men det finns en microswitch till den nya Duo Controlen som har samma anslutning till manöverpanelen som den gamla.

Mvh / Roland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. När jag bytte ut min Duo Control i våras var bara att flytta över Eisex till den nya utan problem. Den har suttit i bilen sedan 2013. Kan du ha en modell som är ännu äldre? Däremot passade inte microswitchen som ger signal till manöverpanelen vilken gasflaska som är i drift. Men det finns en microswitch till den nya Duo Controlen som har samma anslutning till manöverpanelen som den gamla.

Mvh / Roland
Ja, min var original från 2004, bytte till ny 2017, jag ser heller inte vilken flaska som är i drift efter bytet.

Har du märkt ett behov av Eisex?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Ja, min var original från 2004, bytte till ny 2017, jag ser heller inte vilken flaska som är i drift efter bytet.

Har du märkt ett behov av Eisex?
Nej ,det har jag inte men den satt där när jag köpte bilen så den får sitta kvar.
Jag misstänker att det ska vara rejält kallt innan den behövs.
Om det är den nyaste varianten av Duo Control CS du har så finns microswitchen hos Camping4u och heter "Givare för gasol omkopplare Black" .

Mvh / Roland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej ,det har jag inte men den satt där när jag köpte bilen så den får sitta kvar.
Jag misstänker att det ska vara rejält kallt innan den behövs.
Om det är den nyaste varianten av Duo Control CS du har så finns microswitchen hos Camping4u och heter "Givare för gasol omkopplare Black" .

Mvh / Roland
Nej jag har den tidigare generationen, har inte känt behov av värme i den, däremot vore det käckt med flaskindikeringen,
jag ser nivån i flaskorna på original display inne, men vet inte ifall duon växlat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Min omkopplare heter SecuMotion och är från år 2013. Den har fjärrvisning inne i bilen som visar att omkoppling från primär till sekundär flaska skett men inte vilken som är vilken. Med denna kom också en EisEx som jag monterat men aldrig använt. Jag tror inte det gick att köpa fjärrpanelen utan EisEx. Jag har aluminiumtankflaskor som är monterade i gasolskåp som står på den isolerade golvskivan (med hål för evakuering av eventuellt gasolläckage) och har en isolerad dörr. Detta, i kombination med att vi aldrig varit ute i extrem kyla, gör kanske att behovet av EisEx bortfaller.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag blandade kanske ihop SecuMotion och DuoControl. SecuMotion är väl bara till för krocksäkerhet och stoppar gasolflödet vid olycka. DuoControl är den automatiska flaskomkopplaren. Jag har inget som visar vilken flaska som är tom inne i bilen men det syns tydligt med hjälp av ett vred på omkopplaren inne i gasolskåpet vilken flaska som är primär respektive sekundär. Eftersom jag har tankflaskor är jag aldrig inne i gasolskåpet när gasolen tagit slut i någon flaska, den primära, utan tankar bara gasol när behovet uppkommer och en lämplig LPG-station närmar sig på GPSen.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är inte bekant med Secumotion, men Truma DuoControl finns både med/utan CrashSensor = CS, jag bytte duo för min gamla saknade CS.


Så här ser min Duomatic ut med Eisex.

Screenshot_20231028-140231.png
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Samma här nu när jag ser din bild. Jag fick gå ut och kolla för säkerhets skull och det är faktiskt två lysdioder för primär respektive sekundär flaska. Med tankflaskor behövs dock inte den informationen, det räcker att veta att en flaska är tom.

//Michael, medlem
 
Toppen