• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DuoControl CS igensatt ?

hakrol

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
4293
Medlemskap
2024
Hejsan,
Har haft problem med värmaren (Combi 4E) från och till i sommar. Verkar som gastillförseln är ostabil.
Har en DuoControl CS (10 år gammal utan gasfilter) som kan vara boven. Igensatt av oren gasol !?
Känns problemet igen. Kan man rengöra ? Eller utbyte med filter ?
PS. Om alternativ gas+el för uppvärmning väljs fungerar värmaren.
Mvh, Rolf
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag köpte en Truma MonoControl 2016 som jag monterade själv (samma som DuoControl fast för 1 flaska).

Efter några månader satte den igen sig av den olja som följer med gasolen. Den gick inte att rengöra fick jag reda på.

Garantin gällde endast om det var filter monterat före MonoControllern. Jag fick dock en ny eftersom jag inte hade blivit upplyst om behovet av filter.
Jag fick alltså en ny Controller och jag köpte förstås ett gasolfilter som jag monterade mellan flaska och controller.

Det blir lite olja i filtret som jag torkar ur 2 ggr per år. Vartannat år byter jag filtret. Sedan dess har det fungerat u.a.

Du kan prova så här: Tänd 1 eller 2 plattor på spisen. Starta sedan värmaren på gas. Minskar lågorna avsevärt på plattorna då är troligen problemet DuoControllern (förutsatt att du har tillräckligt med gasol i flaskorna).

Ps: På en DuoControl behövs 2 filter.
 
Senast ändrad:

hakrol

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
4293
Medlemskap
2024
Jag köpte en Truma MonoControl 2016 som jag monterade själv (samma som DuoControl fast för 1 flaska).

Efter några månader satte den igen sig av den olja som följer med gasolen. Den gick inte att rengöra fick jag reda på.

Garantin gällde endast om det var filter monterat före MonoControllern. Jag fick dock en ny eftersom jag inte hade blivit upplyst om behovet av filter.
Jag fick alltså en ny Controller och jag köpte förstås ett gasolfilter som jag monterade mellan flaska och controller.

Det blir lite olja i filtret som jag torkar ur 2 ggr per år. Vartannat år byter jag filtret. Sedan dess har det fungerat u.a.

Du kan prova så här: Tänd 1 eller 2 plattor på spisen. Starta sedan värmaren på gas. Minskar lågorna avsevärt på plattorna då är troligen problemet DuoControllern (förutsatt att du har tillräckligt med gasol i flaskorna).

Ps: På en DuoControl behövs 2 filter.
Tack för tipset med test med spisen. Ska kolla.
 
Toppen