• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dunk vid start

F

F.d. 55287

Guest
Hej!

Vi har en Fiat Ducato 2,3 l, 130, årsmodell -08 som vid start, främst när den är varmkörd, har ett kraftigt dunk/smäll från motorn. Fiatverkstad säger att det beror på mjuka motorfästen.
Vill höra med er andra med samma bil om ni har dessa problem.
Är väldigt tacksam för många svar.

Med vänlig hälsning
Kaj
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Dunk vid start

Låter inte trevligt när man har en ny bil !!
Som nyblivna medlemmar har vi läst några gamla inlägg om Fiat.

Är det dålig kvalitet på Fiat om man jämnför med Renault och Mercedes ??

Britt
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Dunk vid start

Hej .
ang,bilars kvalite?? ,vi har kört Fiat 2,8 l, 13000 m,en släkting ytterligare 7000 m,endast med gängse servis, inte illa.Ytterligare en Fiat 2,8 l. 3000 mil (kippad) gick som ett troll,
och en M-B Sprinter 2,9l, 20 000 mil automat , problem fösta 10 000 m, med fläktremmar 6 st, sedan problemfritt,
Nuvarande Fiat 3,0 Multi Jet 160 , efter uppdateringen av databoxen och 1500 m, går som en dröm, 1,1 l, mil med 5 tons chassi
tror inte något märke är sämre en det andra ,utan tur, förare och omsorg om grejerna
är det viktigaste
Bernt
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Dunk vid start

Jag har en -07 Fiat och den är verkligen till full belåtenhet! Kan inte tänka mig att något annat märke är bättre! De problem som dyker upp här med jämna mellanrum består oftast av tillkortakommande hos enskilda personer och företag.
Angående "Kajals" dunk så har jag endast läst om det på en engelsk sida:

"THUD ON STARTUP
When starting the engine, there is a solid 'thud' from underneath the cab. Suggestions are that it might be the exhaust pipe hitting something, or the engine mountings holding the engine too close to part of the chassis. "

Evert
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Dunk vid start

Hej sören h !

Tack för tipset, det är redan kollat inte det problemet.
Fiatverkstad komer att byta motorfäste och vi hoppas problemet ska vara ur världen sedan.

För övrigt är vi helnöjda med bilen, har gått som en dröm i 700 mil ute i Europa nu i sommar.

Hälsningar
Kaj
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Dunk vid start

Hej Kajal
Jag hade inte varit nöjd med en ny bil som sa "dunk" när man körde iväg!
Har själv haft fiat ducato , dock inte nyare än 00 och förutom en total lastbilskänsa och att ljudnivån utestängde allt med radio musik osv så funkade den bra för oss.
Har precis läst "Caravan Bladet" där Fiat problemet tas upp i en inte allt för rolig läsning för Fiatägare , bedrövlig vill jag påstå !
Jag tycker det är riktigt urdåligt hur Fiat hanterar situationen.
Läs artikeln och säg vad ni tycker !
Kanhända lite ur trådens ämne men "dunket" kanske hänger ihop med det övriga kvalitetstänkandet.
Ubbe
 
Toppen