• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dumt eller..?

F

F.d. 4454

Guest
Vi väntar på leverans av vår nya husbil, men försäljaren kan ännu inte ge oss ett datum för just vår bil -utan tydligen kommer de lite hur som helst från tillverkaren, men det blir nog inte förrän om ca 2-3 veckor.

Men idag fick vi besked att vi istället kan få köpa försäljarens demobil(ny) som kommer till dem nu på måndag ifrån tillverkaren, -enda skillnaden på den mot den vi beställt är att vi beställt solceller till vår husbil. Försäljaren kan åtgärda det genom eftermontering av solceller i Sverige. Är det någon nackdel för oss att nappa på detta eller är det bättre att vänta på "vår" bil som har fabriksmonterade solceller. Hur skulle ni göra?
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dumt eller..?

Vi väntar på leverans av vår nya husbil, men försäljaren kan ännu inte ge oss ett datum för just vår bil -utan tydligen kommer de lite hur som helst från tillverkaren, men det blir nog inte förrän om ca 2-3 veckor.

Men idag fick vi besked att vi istället kan få köpa försäljarens demobil(ny) som kommer till dem nu på måndag ifrån tillverkaren, -enda skillnaden på den mot den vi beställt är att vi beställt solceller till vår husbil. Försäljaren kan åtgärda det genom eftermontering av solceller i Sverige. Är det någon nackdel för oss att nappa på detta eller är det bättre att vänta på "vår" bil som har fabriksmonterade solceller. Hur skulle ni göra?

Jag skulle valt demobilen och försökt att få lite rabatt för besväret!

Lycka till!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dumt eller..?

Säljer han demobilen som kommer direkt från fabriken???
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dumt eller..?

Karin och Conny,

Ja det är tråkigt när det blir så här. Försäljarnas marknad på någor sätt. Vi har också erbjudits liknande åtgärd. men tvingas då betala för utrustning vi ej beställt. Så vi vänter nog till den riktiga seriebilen kommer. När beställde ni er bil???

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dumt eller..?

Hvis det bare er solpanelet som er forskjellen, så kan dere velge annen størrelse enn den som blir montert på fabrikken. Prisene i Norden på paneler er ikke høyere enn i Tyskland, og min erfaring er at tyskerene foretrekker små 55W paneler mens vi her nord gjerne bruker større for omtrent samme pris.
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Dumt eller..?

Säljer han demobilen som kommer direkt från fabriken???

Ja, jag antar att de avser att ta vår beställda bil som demobil istället när den nu kommer... Vi beställde vår bil i oktober 2007, så det är väl lite "pinsamt" för försäljaren att den inte kommit ännu.

Men det vi funderar mest över är om det blir ett sämre utfört jobb om solcellerna monteras här i Sverige istället för på fabriken samt om garantier gäller på samma sätt för eftermonteringen som vid "originalmontering".
 
F

F.d. 7269

Guest
Sv: Dumt eller..?

Jag själva hade nog valt Demobilen och begärt en riktig bra rabatt då menar jag bra! När det gäller solcellerna så är det lika bra montering här hemma som på fabriken inga problem för oss i alla fall. Lycka till med er bil hur ni än gör..Klart man vill ha sin Husbil så fort som möjligt inte vänta sedan Oktober. GLAD MIDSSOMAR
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dumt eller..?

Vad är en bra rabatt utan inbyte??? Har ingen egen erfarenhet.

Mvh Owe och Mona-Lisa
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Dumt eller..?

Hej roadglider!
En rabatt på 10% var möjlig för ett par år sedan på min bil.
Hade då på gång att köpa i Tyskland men gjorde en snabb affär över telefon
på en bil i lager för omgånde leverans. Blev bara 3000:- dyrare än att köpa
i Tyskland.

Go o Glad Midsommar :music-icon:
Lars-Olof
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Dumt eller..?

Jag själva hade nog valt Demobilen och begärt en riktig bra rabatt då menar jag bra! När det gäller solcellerna så är det lika bra montering här hemma som på fabriken inga problem för oss i alla fall. Lycka till med er bil hur ni än gör..Klart man vill ha sin Husbil så fort som möjligt inte vänta sedan Oktober. GLAD MIDSSOMAR

Har inte funderat så mycket över att begära rabatt. Bilen är ju helt fabriksny och oanvänd, kommer inte ens att ha visats för någon innan. Tackar vi nej nu så får vi ju bara fortsätta att vänta på den vi beställt.
Det enda är att man funderar på om det görs ett lika bra jobb vid monteringen av solceller (ev fuktskaderisker vid genomföringar o dyl). De solcellspaneler som vi skulle fått fabriksmonterade skulle ha varit 2 st på 55W.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dumt eller..?

Hej görs jobbet av en aktoriserad återförsäljare e de ju bara att hålla koll
på de när du gör fuktesterna enl protokoll på förhoppningsvis samma ställe?!

har ni fått nått svar på när eran egentliga bil skulle komma om inte och
utrustning färgval stämmer med den ni beställt hade jag nog slått till
lycka till PS sommarn går fort när man väntar
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dumt eller..?

Ved montering av solpanel er det "bare" ett sted der det kan bli utett - gjennomføringen av kabelen. I dag monterer nesten alle panelene med plast-spoilere som limes på taket, erfarne på området vet at en må "prime" limfeltet før liming og at bilen må stå i 24 timer etter liming. Som jeg sa i forrige innlegg, velg større paneler enn 55W hvis det er plass. Selv valgte vi 2 stk 125W og har strøm så vi kan kjøre kjøleskapet på 12V også når vi står på sol. Velges det rett regulator så skjer dette automatisk!

Når det gjelder prutning, spørr forsiktig om dere får et avslag ved valg av demobilen i og med den ikke har samme spec som den dere har bestillt. Når dere ikke har innbytte så burde dere få et avslag uansett.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Dumt eller..?

Jag skulle välja demobilen ! Jag har fått vänta på en beställd personbil en gång och kommer förhoppningsvis att välja det som finns på plats i framtiden. Husbilen fanns på plats hos säljaren och det gjorde att jag fick en snabb leverans. Det var och är jag mycket nöjd med. Visserligen var det just det konceptet vi sökte men vi hade kunnat välja en annan för att slippa vänta på något osäkert. För varje dag man får vänta på den nya husbilen så blir det ju en dag mindre i livet man kan ha glädje av den !!!
 
Toppen