jag kollade tändstiften och dom var alldeles vit så dom verkade ha fått för lite bensin och nu har jag köpt nya munstycken men jag är lite osäker om jag har köpt rätt! jag köpte dom 2 som sitter i flottörhuset på en stod det 127.5 det har jag bytt till 135 det andra står det inget på så jag är osäker på att det är det jag ska byta! jag har för mej att jankro har skrivit att man ska skruva bort elektriska tomgångs grejen och då ska det sitta där men jag hittar inget där. någon som vet?
----------------------------------------------------
Hejsan, först... så har jag aldrig jobbat på någon husbilsfirma eller på någon bilfirma ö.h.t. det har bara varit en fritidshobby, så är det förklarat.
Men jag har skruvat en hel del med fritidsfordon och andra rullande leksaker

just på fritiden..... Men det är väl inte därför de heter fritidsfordon för då stjäl de ju fritid.
Om vi tar din sista fråga i tråden om munstycken efter byte av grenrör för att få ut det man kan från motorn så stämmer det första som original är 127.5 eller faktiskt 1,275m.m. i 75hk. motorn, och det skall upp, men ev. kanske inte helt ända till 1.35m.m. men det borde bli bra.
Och så det andra, och mycket riktigt, det finns inne i hålet när man skruvar ut solenoiden och brukar följa med ut. Om du ev. bara ser nålen så skall munstycket sitta kvar därinne lite synligt om du tittar in i hålet, om nu ingen har tappat bort det och ev. skruvat in lilla blandarskruven för att kompensera...... solenoiden funkar väl, så ingen har kompenserat för trasig solenoid med att plocka bort munstycket, njae. Men den borde få alldeles för mycket soppa då för det munstycket påverkas av blandarskruven på tomgång men används i huvudsak till mellanregistret på motorns varvtal och gör den största skillnaden på bilens gång (även utan extraktorgrenrör

).
Minnet sviker lite men original så är munstycket 40 eller 45 d.v.s. 0,40 eller 0,45 m.m. och skall borras upp till max. 0,7 m.m. eller några hundradelar mindre typ 0,65 m.m.
Efter man borrat det munstycket så brukar tomgången bli hög så man brukar få vrida in lilla blandarskruven rätt mycket, för bränsleökningen behövs inte på tomgång utan i mellanregistret. Om ingen tidigare varit på blandarskruven så är den plomberad och då får man bända bort den så man kommer åt spåret i skruvskallen.
Jag hittar ingen bild i datorn men lyckades hitta en YouTube film där man faktiskt pillar med solenoiden och munstycket.
Det han visar är en ersättning för trasig solenoid som inte drar och då inte öppnar just munstycket det handlar om.
Det är viktigt att solenoiden eller ersättningen klämmer fast munstycket rejält samtidigt som en O-ring eller originaltätningen på soleoniden kläms och tätar mot förgasarhuset. I filmen visar han bara glipan där O-ringen skall sitta.
Kolla upp så du har munstycket till att börja med.
Hittade en bild. Här sitter munstycket kvar på solenoiden, bara att dra ut.
Brytarlöst tändsystem borde du redan ha i bilen, om inte så borde ev. någon ha monterat en fördelare från någon Peugeot personbil med brytarspetsar som reparation av trasig elektronik........ Det har jag faktiskt sett en gång. Fördelen då är man kan behålla den fördelaren om både mekanisk och vacuumtändförställningen fortfarande funkar och montera Pertronix ersättning för brytarspetsar. Det finns också helt nya kompletta elektroniska fördelare........ Men då svider det lite i plånboken men funkar troligen i evighet.
Eller......
Och så filmen.
Och så det jag brukar tillägga. Mera kraft kommer inte från ovan utan från mer bränsle

vilket brukar visa sig om man utnyttjar det nya kraftillskottet.
M.v.h. JANKRO.