Hejsan Håkand , det var ju ett tag sedan vi skrev den här tråden. Jag har inte tittat eller googlat så mycket mer på problemet annat än att jag har läst om andra som har fått fram det här på displayen och undrar.
För min del så började det med att en kompis plockade ut sin husbil på våren för några år sedan, han hade gjort det flera gånger tidigare och displayen hade alla gånger visat 100%.
Han böt inte batteri i den men fibblade lite med panelen vid uppstart och efter det (Dethleffs -07) så hade han bara 80% av batterikapaciteten på displayen. Vi läste på och startade om, slog in koder m.m. men displayen vägrade ge upp sina 80% som maxvärde.
Vi läste på mer och kom fram till att många ger upp och använder en av de två varianter som verkar tillgängliga, antingen tycka att 80% är närmare sanningen och låta inskrivna värdet stämma med batteribanken, eller som jag skrev tidigare, skriva in ett högre värde än batteribanken som är 125% av Batteribanken för då stämmer ju A/tim med verklighetens storlek på batterierna när batteribanken är full.
Men det finns ytterligare en fundering från min sida när man ökar batteribanken och skriver in ett högre värde där.
På min eftermarknads display (Kina) som jag har haft i bortåt tio år nu så finns det en inställning som jag inte vet om den stämmer/finns med era original.
Om jag byter/lägger till batterier och skriver in ett högre A/tim värde i räknaren och sedan laddar batterierna till fullt så så visar den inte fullt för den har ju aldrig blivit "nollad" med fulla batterier.
Mmmm, skall försöka förklara begripligt i skrift...... hoppas jag.
Om man har ett 100A batteri och stoppar in ett 100A till.
Sedan skriver man in 200A i räknaren.
Sedan laddar man batterierna.
Om det gamla batteriet var nästan full och även det nya var nästan fullt när laddningen startade så räknar min display från värdet som stog på displaen i A/tim.
Om vi säger att det stog 90A/tim kvar i det ensamma batteriet som satt i, när laddningen av de båda nu startar. De är nästan fulla så det går bara in 30A i de två innan de är fulla och batteriladdaren blir nöjd.
Då har jag två fulladdade batterier men displayen han ju bara räkna upp från 90+30 alltså 120A/tim när laddaren övergår till underhållsladdning.
Den har den nya infon att batteri banken är 200A/tim men laddningen kom bara till 120A/tim och inget stämmer.
Då måste jag gå in i menyn och ändra 120A/tim till 200 för att få räkneverket i "takt" med verkligheten och efter det funkar A/tim och % med den nya batteribanken och verkligheten.
Om man inte gör något efter laddning till 120A/tim på displaen men låter bilen stå orörd med inkopplad underhållsladdning så har man kanske 1,5A underhållsladdning hela tiden som räkneverket räknar in, vilket betyder efter några dygn så är displayen uppe på 200A/tim och har så att säga självkalibrerat sig. Efter att den kommit upp till värdet som är inskrivet som batteribank så kommer inte räkneverket högre och räknar inte in underhållsladdningen längre och allt stämmer av sig själv.
På det här sättet så självkalibrerar sig alltid displayen. Om laddningen slutar innan räkneverket är uppe vid 200A/tim så räknar den sakta underhållsladdning upp till 200. Om displayen kommer upp till 200 innan laddaren är klar så stoppar displayen räkningen vid 200 men laddaren fortsätter till batterierna är fulla så efter ett tag så är batterierna och displayen nollad/kalibrerad i båda fallen.
Jag vet inte om man skall eller hur man gör motsvarande nollning med originaldisplayer i olika bilar men något borde vara nödvändigt kanske.
Men det här har ju inte något att göra med om displayen har bestämt sig för att bara komma upp till 80% och absolut inte högre så det är två separata saker.
Hoppas verkligen att det blev begripligt och inte för tillkrånglat
.
M.v.h. JANKRO.