• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbelaxlad mycket törstigare än enkelaxlade ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Vi skall ut i helgen och kika lite till , vi var förra helgen på Codat och Forsbergs och på Forsbergs så hade dom ett par Frankia som var intressanta men då 2 av vår 3 barn har flyttat så vill jag nog itne ha en alkov utan en helintegrerad med nerfällbar säng .
Jag får väl även ut och provköra lite , det är lite synd att dom har liten kyls samt att man får ligga på knä på golvet för att titta in i dom .
Är det samma "fel" på växellådorna på Frankia som på Hymer fram till 2003 = att man inte kan köra på 5:an under 90-100km/h pga. oljesmörjningsproblem .


Greven : Visst kan jag skämta och skoja men jag håller inte på och skämtar och skojar hela tiden .
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Det var ju synd att livet är så allvarligt för dig så du inte klara skämt så ofta ....Men vill du inte så ska jag inte skämta med dig ....
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Jag har dubbelhjul på min frikopplar alltid i nedförsbackarna har jag någon passagerare så får han skjuta på uppför ett bra sätt att få ner förbrukningen.:D
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Hej

Byta bromsar på 6 hjul kostar ju en slant så det är kanske biligare och bränna lite bränsle med motorbroms i nedförsbackarna
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Ja det kan ju vara ett alternativ men man kan ju även fylla på helium i däcken så blir den lättare ...

Nä det blir att kolla lite nogrannt innan man köper för det finns ju en del att välja på .

Röris : Vart kan man läsa om att denna gas och ventilationsbesiktning skall upphöra ? Jo att köpa en så stor bil med totalvikt på 3500 kg så åker man ju på överlass bara man lagt i shortsen inför semestern .
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Jag läste att man spar bränsle på att motorbromsa jämfört med att frikoppla i backarna. Detta för att motorn på tomgång drar bränsle medan motorbroms drar noll bränsle.

Vete sjutton om tesen gäller om man inte bromsar under frikopplingen, men borde ju få upp farten och därmed rulla längre vid frikoppling än motorbroms.

:confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

På bensinare är det så att har du ett varvtal över 1800 varv och motorbromsar så öppnar inte spridarna sig och på så sätt sprar man bränsle genom att motorbromsa , det är säkert även så på dieslar.

Kör du då på en högväxel och vet at du skall svänga så kan du ju släppa gasen och motorbromsa på högväxel = blir ju knappt motorbroms utan mera en rullning .

Har man en bil med färddator som visar momentan bränsleförbrukning så kan man se detta , men även att den kan dra 4 liter om man gasar på för fullt .
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Här kan du läsa om det eventuella upphörandet av SÄIFS 2001:2, se länkar i inlägg #1.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t31579/
/David
Ojdå! Jag blev visst lite sen med mitt svar. . .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Om ni ska spara bränsle i nerförsbackarna - ska ni inte frikoppla!

I alla fall inte på en nyare bil med common rail.

På bensindrivna bilar infördes det för länge sedan att vid motorbromsning så stängs insprutningen av bränsle av. Detta för att kunna hålla avgasemmissionerna på ett acceptabelt värde. Över 1200 - 1500 varv på motorn (olika för olika bilar) och uppsläppt gaspedal (motorbromsning) stängs all bränsletillförsel av.

Detta finns även på dieselmotorer, men slog inte igenom lika fort som på bensinare.

Så, du som tror du sparar bränsle genom att koppla ur eller lägga växeln i friläge bör kolla om det verkligen är så att ditt fordon inte har bränsleavstängning vid motorbromsning.


Redigerat: För många "m" på ett ställe.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Frankia i 800 (boggie), 2,8 JTD, 4500 kg, ca 1,15 L/mil i 100-110 km/h
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Neoplan Skyliner (boogie), 18,2 lit V10, 20.840 kg, ca 3,3 L/mil i 90-100 km/h :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Klart ni får komma o hälsa på i vår buss om/när vi ses! Har ni tur finns det till och med kaffe klart... Det är ju inte så svårt att få syn på oss :)

Topp o topp, det var en sak vi ville göra (skaffa dubbeldäckare) och då gör vi det... Finns många husbilar i alla möjliga storleksklasser som är betydligt finare (och dyrare), ingen som vi fastnat för ännu dock.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Priset är en sak bara man är nöjd. Eller hur.....:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Det er andre parametere enn antall akseler som er viktigere for forbruket. Ved samme hastighet og drivverk så betyr profilen masse, en ekstra aksel for samme vekt betyr nesten intet. En alkove i 100 km/t bruker mye mer enn en integrert eller halvintegrert i samme hastighet. Ved høyere hastigheter øker forskjellene.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Jag har satt in en tysk effektbox (Chiptuning: Speedkit! | Deutschlands beliebtes Tuningkit |). Effektökningen känns mycket markant, speciellt i de låga varvtalen. Bränsleförbrukningen har minskat. Just nu förbrukar jag med dubbelaxlad och 2,8 JTD (146 hk) 1,06 liter/mil vid laglig hastighet.
Monteringen var busenkel. Med en fjärrkontroll kan man med ett tryck koppla om till ett sparläge. Priset på boxen är 1/4 del av det man betalar för motsvarande produkt i Sverige.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Dubbelaxlad myckt törstigare än enkelaxlade ?

Hej,PeterPan.funderar på en effektbox som din .Hur mkt i % bedömer du att förbrukningen har minskat.Samt om marchhastigheten har ökat. mvh kent
 
Senast ändrad:
Toppen