• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbel DIN i Ducato?

F

F.d. 6270

Guest
Något kryptisk rubrik för den oinvigda, men är det någon som installerat en dubbel DIN bilstereo (modell dubbelt så hög) med DVD och 7" skärm i sin Fiat Ducato?

Den Blaupunkt stereo/GPS som sitter i Burstner'n är värdelös på alla sätt (dåligt ljud, glappar, svårbegripliga knappar och funktioner, måste flippa upp luckan för att få in en CD, GPS funktionen behövs inte då jag har en separat), såg att det finns utrymme precis ovanför men att man då måste "frissera" bort lite plast/metall-fästen som sitter där för att få plats med en 2 x DIN apparat.

Med en sådan apparat kan man också koppla in backkameran och på så sätt slippa en display.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Vi kommer ha denna monterad i vår nya bil som är på väg.
Fiat Duacto 2010

Dubbeldin
 

Bilagor

  • alpine_cde-w203ri.jpg
    alpine_cde-w203ri.jpg
    40,8 KB · Visningar: 95
Senast redigerad av en moderator:

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Hej

Vi, eller rättare sagt JR Larmcenter, har moterat en
Kenwood DNX 5240Bt dvd med GPS från Garmin (backameran använder samma display)
i vår Burstner DNX5220BT_Navi_GER.jpg
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Behövs det någon monteringsram till Ducaton, vid dubbelDIN-montage. Måsta man såga bort de plastflikar som sitter mellan de två pryllådorna.
Detta arrangemang verkar toppen. Då slipper man en mer eller mindre svårplacerad backkameraskärm. Det finns ju även de med inbyggd GPS.
Hittat på Blocket ett antal dubbelDIN:are för runt tre lappar. Är det någon som har erfarenhet av dessa "noname"apparater. Skulle vara intressant att höra, innan man åker och handlar.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Som jag ser det måste man såga bort plasten i mitten för att få dit en 2-DIN ram
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Ok. Det betyder att jag måste bestämma mej om jag ska ha enkel-eller dubbelDIN. För är plast"flikarna" bortsågade kan man kanske inte sätta dit en stereo med enkelDIN vid ett senare tillfälle.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Är det någon som har erfarenhet av dessa "noname"apparater. Skulle vara intressant att höra, innan man åker och handlar.[/quote]

Dom kan vara bra, fråga om efterservicen "Om" den skulle gå sönder hur länge måste du vara utan? vart skickas den? och hur lång garanti? reservdelar om 5 år? Låter den bra och håller spelar det ingen roll vad det är för märke, men skulle den gå i sönder och blir utan aparat i månader så är det bättre att satsa på ett känt fabrikat. "No name" kanske bara köps in i ett parti och efter ett år "no reservdelar". Juan Norte
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Vad jag läst mig till (ingen egen erfarenhet) är att man får vad man betalar för, sen verkar det som enkel DIN med fällbar skärm är nog så bra (och lika stor skärm) som dubbel DIN, så det kanske inte finns något argument till att skaffa dubbel DIN :confused:
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Hej.

Jag har en Kenwood 7220 med radio,dvd.cd,backkamera,navigator i samma skärm 7" stor och väldigt bra att använda. Det finns alla möjliga sätt att söka sig fram på.
Ett mycket bra produkt som dubbel din.
Ha det bra Jan Eric
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Det har jag också funderat över. Varför dubbelDIN är intressant för mej, är att ingen skärm "sticker" ut från i-brädat.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Hej,

Jag hade planerat att skaffa en apparat med alla funktioner samlade, stereo, dvd, cd, navigation, backkamera, bluetooth-telefon, mm.
Hade bl.a. tänkt mig att jag skulle kunna använda kameran som bakspegel.
Jag har redan backradar och tycker den funkar riktigt bra.

Var på elektronikmässan i Hanover, men det fanns inte en enda apparat som samtidigt kunde köra navigation och kamera (hade hoppats på uppdelad skärm på nåt sätt).

En sak upptäckte jag samtidigt:
Det var tydligen en väldig utveckling på gång beträffande navigationen och de versioner som satt i de integrerade apparaterna verkade "lite efterblivna".

Så tills vidare har jag installera en stereo med toppenljud och bluetooth-telefon.
Och letar nu efter en "bakspegelskärm" som jag kan fästa uppe på ordinatie bakspegelns plats (Kameror som passar finns det gott om).

Navigatorer är det verkligen svårta att utvärdera:

Vi körde tillsammans med en kompis till Spanien och växlade att köra främst. De har en TomTom (3400 kr)och vi en MyGuide (Lidl 1500 kr).
Ofta valde apparaterna olika väga trots att de båda var inställda på snabbaste väg. TomTom visade en egenhet som vi inte kan förstå; när vi körde på en huvudväg så kunde den plötsligt köra av och in i en trång by och sen upp igen på huvudvägen vid nästa påfart trots att vägen blev både längre och långsammare. Samtidigt visade MyGuide hela tiden huvudvägen. Om det fanns två paralella vägar så tog TomTom ibland den gula (sämre) vägen och MyGuide den röda.
När vi kom in i städer så genade MyGuide ofta rätt igenom gamla stan där vi knappt tog oss igenom medan TomTom körde förbirutten.

TomTom hade svårigheter med beräkningen av rutten, det kunde ta nästan tio gånger så lång tid att göra beräkningen som för MyGuide och det var svårt att styra vägvalet pga komplicerad funktion för inläggning av mellanpunkter. Därför blev det nödvändigt att dela upp rutten på TomTom i korta delrutter. I MyGuide var det bara att peka på de punkter utmed rutten vi önskade. MyGuide visade alltid på bilden hur vi skulle köra, men det hände att "Katarina" sa nåt annat, så det gällde att kolla.

Så vad jag förstår är det inte bara att gå och köpa en dyr apparat och förvänta sig att den skall vara bra!!!

/Bengt

Jag lägger till en bild av ett kartutsnitt som visar en dagstur från Provins till Beaugeney söder om Paris. Den vägen leddes av TomTom och är markerad blått. MyGuide visade avvikelse på 3 vägavsnitt bl. a. in till den lilla byn jag nämnde tidigare. Avvikelserna är markerade med orange.

/Bengt
 

Bilagor

  • 20091207377.jpg
    20091207377.jpg
    1,3 MB · Visningar: 23
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Håller med om GPS funktionen, skulle aldrig köpa en integeread GPS, bättre att köpa separat från en firma som inte gör något annat (såsom TomTom, Garmin mf) tror jag.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Jag har i en bil en billig skräpnavigator, i den kan man bestämma vilket fordon man kör Gå, Cykla,moped, MC, personbil,Husbil, Lastbil, Lastbil släp och Buss Kanske dom är inställda på olika fordon? annars kan det bero på att det är olika system Navitech michelin E.t.c I en annan bil har jag en dyr Volvo original som har lurat in mig på små kostigar så man får vara uppmärksam med navigatorn vägval
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Urzula, kan det vara så att byarnas centrum användes som waypoints, så att TomTom tog er in till centrum p.g.a. det?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Urzula, kan det vara så att byarnas centrum användes som waypoints, så att TomTom tog er in till centrum p.g.a. det?

Hej,

Det är kompisen som har TomTom och han sa att han bara slog in slutpunkten, han tycker att det är för komplicerat att lägga in mellanpunkter. Dock, det verkar som problemet uppträder när han planerar en längre sträcka, t.ex. 15 mil. Jag misstänker att han lagt in för många länder eller för många ställplatser eller något annat som gör det trångt och svårt för GPS-datorn.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Dubbel DIN i Ducato?

Jag har i en bil en billig skräpnavigator, i den kan man bestämma vilket fordon man kör Gå, Cykla,moped, MC, personbil,Husbil, Lastbil, Lastbil släp och Buss Kanske dom är inställda på olika fordon? annars kan det bero på att det är olika system Navitech michelin E.t.c I en annan bil har jag en dyr Volvo original som har lurat in mig på små kostigar så man får vara uppmärksam med navigatorn vägval

Hej,

Kompisen provade faktiskt med att ange "promenadväg" till TomTom men han kunde inte upptäcka nån skillnad på den planerade vägen!

I MyGuide kan jag ange "gångväg" eller "bilväg" och det blir rejäl skillnad.

/Bengt
 
Toppen