• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DT piston motortrim

F

F.d. 21029

Guest
Fungerar den? Har någon erfarenhet av detta? Har ett fiat ducato 2.8 i.d TD motor. Tacksam för svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: DT piston motortrim

jag menade utomstående referenser, jag har inte sett den nämnas på något annat ställe än här och hos Autostable, om den hade funnits i 10 år borde den ju vara mera spridd, även i andra länder t.ex. :confused:
 

KeLa

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
7316
Medlemskap
2025
Sv: DT piston motortrim

Det ska heller inte kunna hända om man inte kluddat med några andra inställningar.
För övrigt är det säkert bara en kopia på en orginal boschdel med aggresivare ramp på kolven som dom säljer
Har inte gjort någonting annat än bytt kolven. På vilket sätt har du testat produkten för att komma fram till att just denna förändring inte kan inträda?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: DT piston motortrim

rätt så enkelt faktiskt,är maskinmek och vet precis hur pumprackaren fungerar.
Den del av pumpen som denna omtalade kolven sitter i kallas för rökbegränsare och är igentligen en spärr för max bränslemängden som flyttas i förhållande till övertrycket i insugsröret.
På tomgång och lägre belastning har den överhuvudtaget ingen kontakt med pumpens regulator.

Gör en googlesök på "bosch ve lda" så hittar du mer info om hur det hela funka
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: DT piston motortrim

Det är trist att behöva känna sig misstrodd för att man redovisar det man upplevt. Min motor har blivit starkare, orkar mer och fått ett delvis förändrat ljud. (kört c:a 300mil) Experterna verkar anse att kan man inte bevisa det genom att köra motorn i bromsbänk m.m. så har ingen trimning eller ljudförändring skett. Man behöver inte alltid vara expert, enl. principen att om den ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka så är det förmodligen en anka kan man påstå att bilen har förändrats på uppgivet sätt.
/Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: DT piston motortrim

rätt så enkelt faktiskt,är maskinmek och vet precis hur pumprackaren fungerar.
Den del av pumpen som denna omtalade kolven sitter i kallas för rökbegränsare och är igentligen en spärr för max bränslemängden som flyttas i förhållande till övertrycket i insugsröret.
På tomgång och lägre belastning har den överhuvudtaget ingen kontakt med pumpens regulator.

Gör en googlesök på "bosch ve lda" så hittar du mer info om hur det hela funka

Bra beskrivning på hur det hela fungerar Mathias, det som oroar mig nu är att Autostable inte skrev att kolven skulle fettas in innan montering? Jag lägger en länk till sidan du tipsade om.
BOSCH VE GUIDES - LDA modifications
/Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DT piston motortrim

Hej, efter lite prov och vridningar med olika kolvar så har jag/vi helt ovetenskapligt kommit fram till följande.

Om det från början sitter en kolv i bilen som inte är excentrisk, och det verkar det som det gör, i en del av de tidiga bilarna med "nya rundare hytten" sena -94 och tidiga -95. Då händer det i princip inget med en köpt specialkolv.

Om det sitter en excentrisk kolv i bilen, som någon redan har vridit på för att optimera bilen, så händer det i princip inget med en köpt specialkolv.

Om det sitter en excentrisk kolv i bilen som ingen tidigare har pillat med så kan man köpa en specialkolv eller prova med att vrida på originalkolven till nytt läge. Och då händer det en hel del med kraften i motorn i båda fallen.

En originalkolvs slaglängd stoppas av en vit plastring som man kan ta bort eller exp. med för att få mer skillnad mellan max och min läge på bränslematning.

En specialkolvs slaglängd stoppas av att den är längre, och stoppas mekanisk inne i loppet i stället för med plastringen.

Om man inte ökar slaglängden på en kolv så är det bara ca. 8m.m. av konan som används till bränslereglering.

Man kan även vrida ner sätet som mothållsfjädern ligger an mot (ca. ett och ett halvt varv står det i trimbeskrivningar) och då ökar bränslemängden tidigare vid ett lite lägre turbotryck.

Om du har en bil med excentrisk kolv som ingen tidigare har pillat med och är snål :D så testa detta.
Steg 1: Vrid på den excentriska kolven så konan kommer längre från den lilla pinnen som går mot den, och prova.
Steg 2 : Ta bort, men spara den vita plastdistansen och prova. Man har då ökat slaglängden med ca. 4m.m. har jag för mig.
Steg 3 : skruva ner sätet till mothållsfjädern ca. 1,5 varv och prova.

Som sagt helt ovetenskapligt och utan någon uppfattning av specialkolvars värde. Men det kan hända mer än vad man tror med originaldelarna om allt tidigare är helt orört.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: DT piston motortrim

bosch_ve_lda.jpg
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: DT piston motortrim

Om man skruvar nr 10 innåt så kommer man få mer bränsle över hela registret och tvärtom.
då kommer även tomgången påverkas och det kommer troligtvis att ryka svart.
Vad man måste komma ihåg är att turbons laddtryck bör ökas så att motor får tillräckligt med syre annars blir det mest svartrök av det hela
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: DT piston motortrim

Jag har en Fiat Ducato 2,8 idTD 1999. Upplever när jag håller gasen i botten uppför en backe, farten minskar till 80kmh, vid backens topp ökar farten, jag lättar på gaspedalen, för att hålla ca:95kmh, så ÖKAR KRAFTEN, får släppa gasen änmer.
Är det läge för mej att att vrida på kolven?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: DT piston motortrim

Hej

Har omnämda DT piston monterad i våran Burstner 2.8 td och det funkar mycket bra
har även om(ner)drevad 5:a med ca 200 v och den går som en raket i uppförsbackarna
så jag är mycket nöjd , bränsleförbrukningen struntar jag i egentligen nån deciliter hit o dit
spelar ingen roll, många anger sina förbrukningar med en centiliter när och hur det har mätts upp är för mig en gåta, det krävs en synnerligen kvalificerad utrustning för att få fram rätt bränsleförbrukning.

Henry
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: DT piston motortrim

Jag har en FIAT 2,5TD -91'a i vilken jag har en DT Piston & skulle vilja prova att öka turbons laddtryck. Är det besvärligt att öka trycket? Hur går man tillväga? Vilken utrustning behövs. Vad är originaltrycket & hur mycket skall man öka? Finns det någon kunnig i forumet som vet & kan hjälpa mej med ett svar?

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: DT piston motortrim

Min granne är bonde, han satte in trim på sin nya traktor. Traktorn blev starkare, men inte växellådan, den krachade. Garantien gällde inte, då den nya motoreffekten inte var anpassad till växellådan. Det blev en dyr historia. Jag kommer INTE att sätta trim på min husbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DT piston motortrim

Jag har en FIAT 2,5TD -91'a i vilken jag har en DT Piston & skulle vilja prova att öka turbons laddtryck. Är det besvärligt att öka trycket? Hur går man tillväga? Vilken utrustning behövs. Vad är originaltrycket & hur mycket skall man öka? Finns det någon kunnig i forumet som vet & kan hjälpa mej med ett svar?

Bennie
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, med lite res. för olika tryck från början så verkar ca. 0,8 vara ett värde som är vanligt som original.
För att ha koll på trycket så kan du skaffa en turbotryckmätare och koppla in i systemet.
Det finns många på eftermarknaden, t.o.m. Biltemas för en dryg hundring duger gott.

Att höja trycket är väldigt enkelt. Där slangen går in i klockan som öppnar övertrycksventilen så ser du stången till spjället. Det sitter en fjäder inne i klockan som håller mot. Genom att ändra längden på tryckstången med justeringen så ökar man förspänningen på fjädern och därmed så behövs det högre turbotryck innan ventilen öppnar överströmningen.
imagesCABHSZ27-400.jpg

Under normala övriga förhållanden så gör det nog mera skada än nytta att öka turbotrycket för mycket........ Kanske möjligen 1,0 men inte mera om man inte kan mata på mera diesel. Men då börjar det handla om trimmning utan bränsleekonomi och hållbarhet som inte passar på en husbil.

Om allt är ok. och turbon är frisk i en gammal Fiat så bör man kunna få styvt 1,5 som maxtryck.

Grabbarna som trimmar sina dieslar till max (gamla Volvo och Audi), matar bränsle och höjer trycket utan att bry sig om motorn, (för det finns flera att hämta på skroten), kan få otrolig fart på en gammal diesel, men som sagt inget för en husbil som man vill ha driftsäkerhet på ;). Men roligt kanske det skulle vara även om det inte skulle vara så länge :D.

Dock lite större turbo än original på denna.
Volvo 740 Turbo Diesel OM606 Burnout - YouTube

Lycka till....Men ta inte i för mycket. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: DT piston motortrim

Tusen tack!!!!!!!!!!!

Just nu har HB'n gått i ide så det blir att ta tag i detta till våren. För närvarande har jag tagit bort köksdelen för att åtgärda en fuktskada så jag är inte sysslolös. Jag tar till mej din varning om att motorn tar stryk av ett för högt tryck så jag skall prova att höja till 1,0 för att se om det blir någon skillnad.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: DT piston motortrim

Nog inte bara en traktorlåda man kan kvadda.
Hade själv ett tryck på 1,5 i en Saab i början på 80-talet men haveri av växellådan, eller rättare sagt differentialen, som följd.
Har inga som helst ambitioner att få ut mer krut ur min nuvarande husbil just på grund av lådans ökända rykte. Men å andra sidan har jag numera otroligt gott om tid när jag är ute och åker.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: DT piston motortrim

Hej
Vad ni än gör för att öka effekten på husbilen börja INTE med att fiffla med turbons laddtryck eller andra "vedbodtrimmningar" det kan i slutändan bli mycket dyrbart tro mig jag vet. DT piston fungerar bra det är odiskutabelt jag fick en omedelbar effektökning i husbilen och angående växellådan segkör INTE på 5:an utan växla ner och använd "motorörat" lite grann, använder man sunt förnuft är det ingen större fara med lådan.
Det är trots allt en husbil ingen racer
icon7.gif
icon7.gif
.
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2025
Sv: DT piston motortrim

Hej.
Jag har fått många bra tips här på forumet så jag tänkte jag skulle berätta om ett problem som jag lyckats lösa på min Fiat ducato 2,8 tdi (i:et=intercoler) 1999. 100 000 km. på mätaren.
För ca: 1 år sedan så började bilen kännas seg i uppförsbackarna den började också ryka när jag accelererade på 3: an och 4: an. Jag började med att kontrollera alla slangar och filter men allt såg bra ut. Vid förra besiktningen så låg avgasvärdena på gränsen att inte bli godkända. Så jag började misstänka att turbon gav dåligt med tryck, så jag drog åt wastegaten så den var helt stängd och sen satte jag dit en tryckmätare på turbon och den visade max 0,5 kg på full gas 3: ans växel i uppförsbacke. Fel på turbon var första tanken. Så för ett par veckor sedan så började jag förbereda mig för att ta bort turbo och wastegate för kontroll, först började jag med att ta bort katalysatorn och var sen på väg att börja skruva på turbo paketet när jag fick den lysande iden att kolla katalysatorn. Så jag tog tryckluften och blåste in i röret och fann ut att det var så mycket motstånd att det knappt kändes på andra sidan. Hade hört ett tips tidigare att man kunde förnya en gammal katalysator genom att värma upp den rejält så jag gjorde upp en eld och la den i, sen fick den ligga där i par timmar tills den blev så varm att lite av plåten lyste röd.
Ny test med tryckluft och nu var den som ny knappt något motstånd alls. Jag hade lyckat bränna bort alla gamla rester från cellerna iden.
Ihopmontering och nya tester och nu var bilen som ny turbo tryck på strax över 1 kg utan problem.
Hoppas någon kan få lite nytta av min lösning.
Ha de.
U.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: DT piston motortrim

Tackar Vitas.
Nu har ju jag ingen kat på min gamla bil men ditt "tilltag" är nog välkommet för andra på forumet. Byte av kat är ju inte precis gratis. Men, du borde nog undersöka varför den var tät, den skall ju normalt bränna ur sig själv när du kör.

Bennie
 
Toppen