• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drivremmen gick av

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Remmen till ac:n small av och rev med sig remmen till generatorn...
Så nu har jag ingen laddning och ac...

Men det jag är mest bekymrad för är att ena remmen drogs in bakom det nedersta hjulet på motorn och resterna sitter som "berget"...
Nu undrar jag om detta kan skada något i motorn..?

Fiat ducato 2005 tdj2,8

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Knappast, men om det blir för varmt av friktionen kan packboxen for vevaxeln skadas. Försök trasa sönder det som sitter kvar om du kommer åt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men det jag är mest bekymrad för är att ena remmen drogs in bakom det nedersta hjulet på motorn och resterna sitter som "berget"...

Fiat ducato 2005 tdj2,8
kom den innanför kamremmen också?

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025

Fiat ducato 2005 tdj2,8
Är du säker på att AC-remmen gick först . . . titta om du inte har en frihjulsremskiva på generatorn för i så fall är det nog den som jävlas.
Volvo har bytesintervall på 12000 mil det är den som knäcker topparna på dem.
För att återgå till ämnet kolla så att remskivan fungerar som den ska , annars byt behövs specialhylsa för jobbet mutter ofta v-gängad.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Knappast, men om det blir för varmt av friktionen kan packboxen for vevaxeln skadas. Försök trasa sönder det som sitter kvar om du kommer åt.
kom den innanför kamremmen också?
Tyvärr kan jag själv inte komma åt nedre hjulet... På väg till verkstaden höll bilen på att stanna flera ggr... Så jag fick koppla om el så startbatteriet fick laddning, lyckades koppla så ca 15A gick in... Då kunde jag fortsätta färden..
Efter 2 tim väntade beställde verkstaden båda remmar, de sa att bilen o jag kan stå över natten på deras parkering..
Vågar ju inte köra bilen när startbatteriet inte kan ladda ordentligt...
Vi får se imorgon hur det går.. :bye:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, be dem kolla upp funktionen på ac-kompressorn, så den inte fastnat, du hade väl strul med den tidigare (?)
Tackar för det..... Har själv detta i tanken, så jag kommer att kolla direkt, har garanti kvar så om ac kompressorn skall gå sönder igen så måste det ske innan maj månad nästa år...

Arne44

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025

Fiat ducato 2005 tdj2,8
Kanske p boxen på vevaxeln innanför remskivan

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De hade lovat mig att de skulle börjar idag kl 08:00 på bilen... Men inte förrän kl 14:00 började de...
Det visade sig att båda tidigare remmar var fel i bredd båda hade ett spår mer än originalen ...:eek: Så det var nog inte så konstigt att det gick som det gick...

Drygt med två dygn på en parkering nära stora vägen med en Duracell hundvalp på 6 månader, det blev lite för mycket för mig... Mina ben fick inte den vilan de behövde..

Så... Kostnaden för två remmar och jobbet.. . Blev 51:-€ :applaus:

Vi körde sen direkt ner till Drepano och stannar nu där över helgen.... Då jag måste fortsätta med att ta det lugnt medan Bishop (gav hunden detta namn) gör recerbil :mcride:på gräset här mellan de stora gathundarna...
Skönt att slippa hänga efter i kopplet...:twitcy:

Vädret är kanonbra.... Regn regn och ännu mer regn.... Passar mig just nu bra :twitcy:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De hade lovat mig att de skulle börjar idag kl 08:00 på bilen... Men inte förrän kl 14:00 började de...
Det visade sig att båda tidigare remmar var fel i bredd båda hade ett spår mer än originalen ...:eek: Så det var nog inte så konstigt att det gick som det gick...

Drygt med två dygn på en parkering nära stora vägen med en Duracell hundvalp på 6 månader, det blev lite för mycket för mig... Mina ben fick inte den vilan de behövde..

Så... Kostnaden för två remmar och jobbet.. . Blev 51:-€ :applaus:

Vi körde sen direkt ner till Drepano och stannar nu där över helgen.... Då jag måste fortsätta med att ta det lugnt medan Bishop (gav hunden detta namn) gör recerbil :mcride:på gräset här mellan de stora gathundarna...
Skönt att slippa hänga efter i kopplet...:twitcy:

Vädret är kanonbra.... Regn regn och ännu mer regn.... Passar mig just nu bra :twitcy:

Vad skönt att kompressorn inte var orsak.
Trevlig helg!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad skönt att kompressorn inte var orsak.
Trevlig helg!
Ja... Visserligen har jag garanti på den men när det löste sig såhär bra då känner jag att verkstaden har varit ärlig mot mig... Gav 10:-€ i dricks till verkstads killarna..

Önskar dig och alla andra också en trevlig helg...
Vi har väl lika kallt... Ungf... ;)
Här blåser det rejält och då håller bodels dörren inte riktigt tätt känner hur kall luft drar längs benen... :swoon:

Toppen