Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?
Jag har inte gasol alls och tänker inte dra in det för kylskåpets skull.
Med solpaneler kan vi nog förlänga det lite.
Jag tyckte bara att det var lite slöseri att solpanels el går förlorad när batteriet är fullt, men det är väll egentligen sak samma.
......................
Hejsan, gasol löser ju de flesta problemen med fricamping utan elstolpe, och utan det så innebär det för det mesta att man får släppa lite på full bekvämlighet så det valet är ju helt frivilligt

.
Sedan får man ju då försöka göra det bästa man kan fixa med återstående energikällor.
Det har inte framgått helt klart men det verkar som du har ett absobsionskylskåp eller??
För du undrar ju om man kan använda solcellen till kylskåpet när batterierna är fulladdade. Om du hade ett kompressorskåp så behövs ju ingen omkoppling för då laddas ju batterierna vartefter kylen tar sin ström från batterierna.
Att driva ett absorptionskylskåp på 12V utan att bilen är igång och batterierna ändå är fulla, som det troligen handlar om faller lite på att 12V värmepatronen har en effekt på ca. 120W eller ännu mera i stora skåp, d.v.s. mellan 10 till 15Amp. och för att få ut det ur solceller under inte helt perfekta förhållande så innebär det kanske 300W solceller eller mer på taket om det skall räcka till ibland så man har nytta av det.
Problemet är också att man kan inte ge kylen bara det lilla tillskott av 12V som kommer från för lite med solceller. För om värmepatronen inte jobbar med nästan full effekt/värme så kommer inte självcirkulationen på ammoniaken att fungera och då blir det inte ens någon lite hjälpkyla för skåpet.
------------------------------------------------------
En till generall fråga när jag ändå är i farten. Behöver man sära på generator el och sol el till batteriet när man kör? Är det något regulatorn sköter? Måste jag då ha en särskild regulator för husbil?
.................
Om du har generatorladdningen direkt till bobatterierna och då troligen genom ett skiljerelä som slår till när bilen laddar men ändå "direkt" från generatorn till bobatterierna, och sedan även har solcellsladdaren direkt kopplad till bobatterierna så behövs inget speciellt mer.
Generatorladdningen har ju ingen intelligens utan laddar ju bara på beroende på batteriernas laddningsnivå.
Solcellsladdaren är troligen lite intelligent men inte tillräckligt utan blir nog tyvärr ändå lurad av generatorladdningen och stänger då av laddningen från solcellerna så endast generatorn laddar även om batterierna inte är helt fulla.
En grej som troligen skulle funka bra för dig vore nog nog en Ctek 250dual ev. tillsammans med en smartpass.
Du har kanske läst om en sådan.
På ingångsanslutningarna kan man koppla in generatorladdningen, solcellen direkt
utan egen regulator och ev. annan 12V matning.
På utgången får man intelligent samlad laddning direkt till bobatterierna.
När bilen är avstängd så funkar Ctek'en även som skiljerelä och styr även över lite laddström från solcellen till startbatteriet om allt är rätt kopplat.
M.v.h. JANKRO.