• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten - vinterförvaring?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Detta har det säkert skrivits om , men jag hittar inget.
Vinterförvaring.
När jag pumpat ut så mycket det går finns det ändå lite kvar. Pumpen suger inte upp allt och dessutom får inte pumpen gå torr.
Jag har läst att en del häller propylenglykol i tanken. Ok
Man spolar igenom systemet till våren, MEN sätter det inte smak?
och var köper man det. Det skall ju inte vara etylen så mycket vet vi alla.
Såg en annons idag på blocket
Glykol för vattensystem | Stockholm

Andra tips är välkomna
Vill inte stå där till våren med en sönderfrusen drickvattenpump

OBS. Vi dricker vattnet från tanken, något som tydligen inte många gör.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Under mer än 30 år av husbilsanvändning har hitintills ingen tryckvattenpump frusit sönder och detta i norrländsk vinterklimat. Detta utan andra åtgärder än att köra pumpen tills det inte kommer mer vatten.
Iofs går det att suga ur den sista skvätten (ur någon av kranarna), men det har inte varit nödvändigt. Lite vatten blir säkert kvar i tanken men inte något som ställt till skada.

Däremot har det i någon av mina husbilar varit nödvändigt att hälla lite frostskyddsmedel (=sprit) i avloppen för att inte behöva vänta lång tid på upptining vid turer under vintern.

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Vi dricker också vattnet i tanken ibland, men för det mesta köper vi kolsyrat flaskvatten.

När det gäller att tömma tanken inför vintern använder vi vattedammsugare (grovis) och en liten slangstump för att suga ut vattnet - brukar ge en 1/2 liter efter att pumpen pumpat torrt.
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Hejåhå, vårt första husbils år slutade med trasig vattenpump. vet inte om den frös sönder men den var sprucken på våren (körde tomt innan avställningen). Det kostar nästan ingenting att tömma ur pumpen så på den bara att: lossa slangen, vänd på den och du sparar 400:-! Eller så gör du som Vidhem - håll den varm - och sen, njut av husbilslivet.
MVHBH./PJohan.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Hej Absolut ingen Glykol i dricksvattensystem, om vattnet inte upptas av pumpen så gör det inget om det är en liten is kaka på botten av tanken ( ställ gärna bilen så den lutar lite åt avtappning när du tömmer tanken).
Var noga med att kolla att beredaren är tömd, blås igenom alla kranar, lossa duschslang samt ha alla kranar öppna. Blås med tex en stump trägårdsslang så att du hör att inget vatten är kvar i slangarna. Sedan kan du andas ut allt fungerar till våren utan sönderfrysningar.:) Hälsning Anders i norr
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Alt 1.
Du kan köra på med vanligt klorin eller Clorchock avsett för simbassänger
Om du kör med vanlig klor och inte kloraminer så luftar du snabbt bort detta om du spolar tanken några minuter efteråt.

Alt 2.
Är du rädd för att klor inte tar alla dina bakterier i systemet så kan man lägga i lite kaliumpermanganat. Detta oxiderar bort det mesta. Nackdelen är att det kan bli en brunstensfällning iofs helt ofarlig. Men o andra sidan kan du neutralisera det med Väteperoxid.

Alt 3 .
Är att köra på med en liten protabel Ozon reaktor. Jobbar snabbt o tar bort allt. Restprodukten är ren syrgas.

Jag använder klorchock här hemma o när jag har är nere vid medelhavet så kör jag min ozonreaktor ca 30 minuter när jag fyllt tanken.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6003

Guest
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Jag håller på och bygger en husbuss och skall ha den året runt. Vi skall ha diskmaskin och kök med rinnande vatten, finns det vattenledningar med värmeslingor i?
Vill ha alla tips som går att få. Skall ha den på jobb i fjällvärlden på vintrarna och har inte tillgång till extern ström. Vattentankar med värmeplattor eller är doppvärmare lika bra. Vet inte hur man gör ett nytt ämne så jag ställer frågan här! Tack på förhand!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Jag håller på och bygger en husbuss och skall ha den året runt. Vi skall ha diskmaskin och kök med rinnande vatten, finns det vattenledningar med värmeslingor i?
Vill ha alla tips som går att få. Skall ha den på jobb i fjällvärlden på vintrarna och har inte tillgång till extern ström. Vattentankar med värmeplattor eller är doppvärmare lika bra. Vet inte hur man gör ett nytt ämne så jag ställer frågan här! Tack på förhand!
---------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan och välkommen Merca. Ett stort ämne om den skall klara vintrar och vattentankar utan strömförsörjning, som redan finns mycket skrivit om.
Du kommer säkert att få svar om länkar m.m. Men om du skall klara vattentankar på vintern utan värme från ström så bör de nog ligga i ett uppvärmt utrymme och inte ha separat uppvärmning med v.v. slingor eller dyl. för det kan bli problem att hålla reda på.

Det är nog bäst att du kollar upp och startar en egen tråd i ämnet så den blir lätt att hitta och handlar mest om din buss.

M.v.h. JANKRO. Vi hörs :).
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Efter att vattenpumpen frös sönder förra vintern trots normala avställningsrutiner så har jag avlägsnat pumpen och förvarar den inomhus i vinter. Tid under 10 minuter, vilket är det sätt som jag kommer att praktisera kommande vintrar också.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dricksvatten - vinterförvaring?

Använder husbilen vintertid, 50-60 nätter oregelbundet så ingen värme på mellan gångerna. Öppnar kranar och öppnar bottenventilerna till tankarna/värmaren. Sätter på värmen 1 dag innan ny färd. Aldrig några problem med något sönderfruset eller igenfruset men så har vi också riktigt dubbelgolv, så allt tinar snabbt.

Anders
 
Toppen