• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricka tankvatten

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi har inte vågat dricka vatten ur vattentanken beroende på att det går en ledning från färskvattenpumpen till toans spolning. Det känns lite konstigt att behöva ha med sig vatten i en lös dunk att dricka mm. Är vi överförsiktiga?
/Åke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dricka tankvatten

När vi kör i Sverige/Norge så dricker vi alltid tankvatten. Har aldrig bivit sjuka av det.
Är lite mer restrektiv utomlands. Kokar dricksvattnet och ställer i kylen.
Däremot har vi känt att för mycket vinblask kan ställa till magen ;)

Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dricka tankvatten

Ett bra sätt att alltid ha friskt vatten i tanken; använd om möjligt kommunalt vatten.

Töm tanken när bilen skall stå oanvänd några dagar och fyll på med nytt friskt vatten precis innan ni skall använda den igen.

Själv dricker jag vattnet från tanken och använder inga tillsatser, det har fungerat bra under mer än 20-års tid, även utomlands.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricka tankvatten

Vatten från kommunala/offentliga vattentäkter torde vara rimligt säkert i större delen av västra och norra Europa, i vilket fall vad gäller risken för bakteriell smitta. Bakterier förökar sig inte i en rengjord vattentank. Någon anförde att bakterier kan föröka sig exponentiellt, men det är en rent teoretisk modell (kräver näringstillförsel och avlägsnande av nedbrytningsprodukter).

Jag har som säkert flertalet av oss gör saklöst använt kommunalt (eller eget brunnsvatten) i tanken sedan flera decennier. Vid fyllning på sina håll i Östeuropa skulla jag dock fortfarande använda tillsats av silverjoner (Micropur eller synonympreparat).

Helt riskfritt är dock inte ens vårt kommunala vatten, vilket visat sig i de smittoutbrott som på senare år förekommit i Skellefteå och i Östersund. Här handlar det om infektion av protozoer (urdjur) i dessa fall Cryptosporidium, vilka kan förekomma även i för övrigt rent vatten, alltså i vatten utan förhöjda halter av sjukdomsframkallande bakterier (eller ofarliga colibakterier). Giardia är ett annat av dessa urdjur, vilken av och till förekommer i dricksvatten (epidemier i Sälen och i Bergen för några år sedan). Gemensamt för dessa organismer är att de är tämligen motståndskraftiga mot klorering. Däremot biter UV-ljus bra mot dessa organismer och sådan utrustning för 12V finns att köpa (exempelvis från Movera-återförsäljare). Vad jag minns så skrev Knut på detta forum om sin UV-utrustning för några år sedan. Det skulle inte förvåna mig om Knut periodvis vistas i (tropiska) trakter där den potentiellt mycket farligare amöbadysenterin (Entamoeba histolytica) förekommer?

Förr genom åren drog jag mig inte för att fylla vattentanken från ytvattentäkter i fjällen, men det har jag nu slutat med efter att ha lyssnat på en föreläsning om arktisk medicin vid Umeå universitet i vintras. Både bäver och vad jag minns även ren kan vara smittbärare och Giardia gick om jag minns rätt finna i åtskilliga procent av fjällbäckarna. Och till skillnad mot förhållandet vid bakteriell smitta så räcker för protozoer med en mycket liten smittodos (enskilda organismer kan räcka) för att ge sjukdom.

För den som vill läsa på går information finna exempelvis på hemsidorna från Smittskyddsinstitutet och Livsmedelsverket.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricka tankvatten

Om nu någon funderar på att installera en UV-anläggning (se inlägg 23 här ovan) så vill jag i första hand rekommendera en genomströmningsmodell (och alltså inte en en UV-lampa som installeras i tanken). Bestrålning av vattnet vid genomströmning är den snabbaste och säkraste metoden för UV-behandling och det sätt på vilket det görs i offentliga anläggningar.
En sådan apparat för campingbruk kopplas till tryckströmbrytaren på vattenpumpen och drar elenergi enbart när vatten tappas. Se denna länk: RK Reich - UV-Durchlaufreaktor 525-220010

aake

PS. Själv avstår jag från sådan utrustning.
 

Mac-B

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
2499
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Hej, vi har alltid haft en eller två 5 liters dunkar med färskvatten med oss pga. av att vi är skeptiska mot tankvattnet och det funkar bra för oss.
Men vi vill trots det ha fräscht vatten i tanken och därför har vi alltid tappat ur tanken då vi kommit hem och fyllt på nytt när vi skall åka.
Men nu har jag läst ( minns inte var ) att det är bättre att ha tanken full pga. att inga oönskade beläggningar skall uppstå på väggarna. Vad har folket på forumet för uppfattning om detta ??.

Med vänlig hälsning. Mac -B
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Vi har en djupborrad brunn (100 meter) som jag testade vattnet på för ett par år sedan.
Resultatet var "tjänligt" vad gäller alla metaller od.(tydligen ger man endast betygen tjänligt eller otjänligt). Det sämsta värdet var ca en tiondel av gränsvärdet, och vattnet dricker vi utan problem från tanken.
Men ingen test hade gjorts vad gäller bakterier, amöbor o.d.. Så jag kontaktade företaget och frågade varför?
Svaret var att sådana inte förekommer på det djupet och vid den temperaturen som vattnet har där nere 7°C.
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Hej Åke & Gertie
Av den anledningen att det går en slang för spolning till toan behöver ni inte vara oroliga för att dricka tankvattnet. Däremot finns det anledning att hålla tank och slangar rena under året och torra till vintern. Rengöra tanken gör vi väl alla, men vad finns kvar i slangarna efter säsongen då tanken tömts? Massor av vatten som både fryser och blir förorenat! En halv liter minst.

Det finns många bra desinficeringslösningar på marknaden men det jag vill plussa för och som jag inte sett någon annan tipsa om i de många svaren är "Floe vattentömningssystem" för husbilar och husvagnar. Det är en ny prisbelönt uppfinning som är enkel att montera direkt efter vattenpumpen. Säljs på KAMA för 555 kr:
KAMA Fritid

Med hjälp av den produkten kan ni både rengöra slangarna invändigt som att tömma desamma med tryckluft (1 Bar) inför vintern. Den testades i Husbilen Test för några nummer sedan vilket ledde till att jag har valt den lösningen nu.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dricka tankvatten

Man kan tömma slangarna med hjälp av en grovis/våtdammsugare och en bit gummislang som man klämmer ihop runt kranarna. Vi brukar få ut mellan 1/2 och 1 liter den vägen.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Som en del av dagens service och underhåll som jag gör på min HB så kopplade jag loss sugslangen från pumpen och tömde systemet. Därefter så blandade jag till 20 liter citronsyralösning som jag fyllde upp systemet med. Det fick stå i 40 min innan jag tömde igen.

Det var ingen vacker syn...
Vattnet var fullt av kalk och missfärgningar (brun,blå). Därefter spolade jag hela systemet med ca 100 liter färskvatten. Missfärgningarna är borta och vattnet luktar inget. I vattentanken fyllde jag i en klorinlösning och skurade med en svamp. Det var ganska rent i tanken. Fyllslangen (ca 25cm lång) var nog det äckligaste jag sett, då den var fylld av brunt klet o gegga. Dock lossnade det med lite klorin och den blev som ny igen.

I min tank så satt det redan en UV-anläggning monterad, den går på timer och lyser 20 min då och då. Vad jag vet så fungerar det utmärkt då jag inte haft några problem när jag nyttjar vattnet från tanken.

//Freddy
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Vid ett studiebesök i Görvälns vattenverk berättade man att kraven på renhet i deras vatten var tusen gånger högre än kraven på vatten som säljs på flaska, så kommunalt vatten är därför inget att vara rädd för. Det tar ca en vecka för vattnet i Görväln att nå förbrukarna i Vaxholm. Resan sker i gamla rör som inte har rensats på 50 år eller mer. Det tyder i mitt tycke på att vattnet är motståndskraftigt mot bakterieangrepp för jag har inte hört om några magsjuke epedimier i Vaxholm.
Själv har jag haft båt sen sjuttiotalet innan jag skaffade husbil. Vattentanken i dessa båtar rengjordes sällan och fylldes där man fick tag i vatten i skärgården. Har under dessa fyrtio år aldrig blivit sjuk av vattnet i tanken fast jag har druckit det. Så jag tycker inte man behöver vara så himla ängslig av sig.
Kan väl erkänna att när jag reser till asien eller afrika så brukar jag dricka flaskvatten. Å andra sidan så konstaterade man att av 58 flaskvattenmärken i Kenya så var ca 40 förfalskade så man kan inte lita på vatten bara för att det säljs i en flaska.
 

Millidill

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026
Sv: Dricka tankvatten

Har druckit tankvatten i 25 år , töm tanken när ni avslutar resan ,under resan ca 10 dagars mellanrum. flaskvatten är ej hälsosamt.:wub:


Jag fick info om att INTE tömma tanken, utan tvärt om fylla den vid hemkomst. Nu använder vi iof bilen minst varje helg...och än så länge har ingen blivit dålig. peppar peppar :)
Millidill
 

berno

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
8166
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Vi har alltid druckit vattnet i bilen ,haft vatten ett par veckor ,och aldrig märkt något ,eller blivit sjuka ingen bismak eller något.Spolar alltid tanken före och efter, har eget vatten .drick och njut.:twitcy::twitcy:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Precis när den här tråden startade skulle jag tömma ur min vattentank men avstod från det för att mäta vattnets temperatur efter en vecka, så länge räcker aldrig vårt vatten utan snarare i 3-4 dagar.


Lite fakta:
Utomhus: medeltemperaturen under veckan har varit 17.4 grader.
Inuti husbilen vid mätningstillfället 24 grader. "Under veckan har det varit varmare dagar och vår husbil står mitt i solen från 9.00-17.30"
Vattnet inuti vattentanken som var halvfylld höll 16.1 grader.

Det visar enl mig att det är bättre att förvara sitt dricksvatten som man förvarar vattnet i vattentanken, misstänker att väldigt många låter sin 10L vattendunk stå framme i husbilen och ganska snabbt kommer vattnet upp i en temperatur runt 24 grader eller mer.

Oavsett om ni byter ut vattnet var 2-3:e dag i er 10L vattendunk, så är det ohälsosammare än att dricka ur vattentanken som ändå påfylls var 3-4 dag..

Ska man ha vatten någon annanstans än i sin vattentank bör det vara i kylen..
Nu är detta bara mina egna mätningar/teorier och det står alla fritt att göra som dom vill..
 
Toppen