• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricka tankvatten

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi har inte vågat dricka vatten ur vattentanken beroende på att det går en ledning från färskvattenpumpen till toans spolning. Det känns lite konstigt att behöva ha med sig vatten i en lös dunk att dricka mm. Är vi överförsiktiga?
/Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dricka tankvatten

Vi har med oss en 10 L vattendunk med tappkran som vi använder till kallt dricksvatten som vi tillsätter kolsyra. Kaffevatten mm tar vi från tanken, vilken rengörs regelbundet med ättiksblandning.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Har använt tankvatten nu i snart tre veckor och alla lever .....:rolleyes:
Använder det som hemma, fyller flaskor och lägger i kylen om man vill ha kallt.

Skulle aldrig komma på tanken att släpa runt dunkar eller köpa flaskor, då försvinner ju en del med poängen att ha husbil. Senaste fyllningen var i Frankrike och alla levde där så jag gissar att vattnet där var OK.

Peter :p:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Vår första reflektion var att inte dricka tankvattnet, men efter att ha sett tanken och fyllt på med färskvatten drack vi, smakade precis som vanligt..


Jag hörde på ett radioprogram för ganska många år sedan där någon hade skickat in en fråga, hur länge är dricksvattnet tjänligt om det är upphällt i ett rent glas, står svalt, inte träffas av solstrålar och att det inte finns någon möjlighet att det faller ner skräp i glaset? Svaret var 6 månader.

Hade en stuga med grävd brunn, grannarna sa att vi kunde dricka vattnet om det inte har stått längre än 6 månader. Även om det bara hade stått 2 månader drack vi aldrig ur brunnen första veckan.

Nu ska man absolut inte tro att vattnet är tjänligt 6 månader i en husbil..
Vi har bara 100liter färskvatten och det är förmodligen slut efter 4 dagar..

Finns det någon rekommendation ang dricksvattnet i husbilar?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Dricka tankvatten

Bakterierna i dricksvattenanläggning, som främst återfinns i kalkavlagringarna och biofilmerna, förökar sig extra snabbt i stillastående vatten vid temperaturerer över 30 grader. Förökning (celldelning) sker exponentiellt under idealiska förhållanden, dvs 8 bakterier blir efter 20 minuter 64 bakterier, efter ytterligare 20 minuter 4 096, efter ytterligare 20 minuter 16 777 216 osv. Därmed kan inom några få timmar det färska dricksvattnet utvecklas till en riskzon för sjukdomar.

Om ovanstående och mycket annat med direkt koppling till trådskaparens fråga står att läsa på

www.truma.com/se/se/water-systems/general-information-on-drinking-water-hugiene.php

Jag brukar själv inte vara så överdrivet noga med vilket vatten jag dricker under mina t.ex. vandringar runt om i bl.a. Europa och har peppar peppar hitills inte haft några magproblem e.dy., men egna husbilstankens färskvattentank har jag valt att komplettera med en 10 liters färskvattendunk som omsätts dagligen och försöker på så sätt hålla ner bakteriehalten för såväl hund, mig själv och övriga i husbilen. Kokas vattnet, som till kaffe, ägg etc så är naturligtvis läget ett annat. Husbilens färskvattentank använder jag till disk- och duschvatten.

Så resonerar och gör jag.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Dricka tankvatten

Kanske en bättre länk

Truma - Tips, questions and answers about water comfort

Jag läste dessutom en tysk forskningsrapport där husbilars färskvattentank var föremålet för studien. Färskvattentankar med och utan bakteriehämmande tillsatser. Forskningen visade att det över tiden var en "god" bakterietillväxt även i tankar med bakteriehämmande tillsatser. Tyvärr har jag inte lyckats återfinna länken, men gör jag det så återkommer jag så att intresserad själv kan göra sin bedömning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Hej
Köpte vår första husvagn 1987. gick över till husbil 2009 och har alltid druckit vattnet från tanken. Har aldrig haft några problem och brukar bara köra klor blandning varje vår.
När vi varit ute tömmer jag tanken och fyller nytt när vi skall åka. Inget strulande med massa medel och inga problem från nordkap till cape san vincente.:)
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

OJ det var mycket om vattentanken .Har väl haft väldig tur med tanke på att efter snart 30 års husbilsåkande och med minst 200 nätter i husbilen per år aldrig druckit annat än vatten från tanken ( undantag när vi är ute i Europa )och aldrig gjort ren den med några medel mer än att spola ur den ibland .Sevallbo
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

Jag tillhör de lata och därför tankar jag vatten när tillfälle ges, dricker detta tankvatten när jag är törstig direkt från kranen eller fyller flaskor som jag ställer i kylen och sedan kolsyrar i en dito apparat. Tömmer aldrig tanken mellan resorna men skall nog rengöra med klorin eller citronsyra för första gången nu när bilen är fem år (om jag får tid).

Så här har vi alltid gjort sedan första husbilen inköpt år 1988. En gång fick vi ett trist vatten som smakade lite sumpmark när vi tankade utanför Rom. Smaken blev bättre när vi tankade nytt vid senare tillfälle. Oftast tankar vi från det som vi tror är kommunalt vatten men ibland kan det bli från någon källa, speciellt om det är från någon bäck högt upp i bergsområden. Hittills har vi aldrig upplevt några problem med denna vattenhantering (med undantag för det illasmakande vattnet utanför Rom).

Glömde tillägga, med anledning av frågeställarens fundering, att i de tre bilar vi haft har alla varit försedda med toaspolning som hämtat vattnet från färskvattentanken.
 
Senast ändrad:

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Dricka tankvatten

OJ det var mycket om vattentanken .Har väl haft väldig tur med tanke på att efter snart 30 års husbilsåkande och med minst 200 nätter i husbilen per år aldrig druckit annat än vatten från tanken ( undantag när vi är ute i Europa )och aldrig gjort ren den med några medel mer än att spola ur den ibland .Sevallbo

Samma här....aldrig haft några problem med detta.

//Janne
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dricka tankvatten

Tack för alla svar! Det verkar onekligen som att risken att bli sjuk genom att dricka tankvatten efter normal rengöring av tank och täta vattenbyten inte är så stor så vi kommer göra det i fortsättningen. Inte en enda har berättat om magproblem eller likn.
//Åke
 
Toppen