• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?

Med så många väldokumenterade snittförbrukningar runt litern (ligger ju där själv) får man väl dra slutsatsen att en modern dieselmotor är otroligt effektiv. Om man kör billigare än man tycker är rimligt är det väl bara att tacka och ta emot.
Ove.G

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag har slutat med statistik (gäller personbilar) för några år sedan då jag insåg att det tjänade ingenting till. Man kör som man gör och ingen sträcka är jämförbar med en annan. Man kan jämföra drivmedelsförbrukning mellan olika fabrikat vilket är det enda enligt min åsikt. Däremot en bra grej som har hänt mig genom jobbet var att jag fick lära mig ecodriving. Läraren och jag gjorde två långa körningar (samma sträckor), en som jag brukar och en enligt hans anvisningar. Resultatet blev att om jag körde som han har visat mig så skulle jag spara 13 000:- bara i bränslekostnader per år. Man fick sig en tankeställare....!
Nu kör jag enbart ecodriving och det fungerar väldigt bra, mindre irritationer och lägre drivmedelskostnader. OBS! resan tar inte längre tid heller, snarare tvärt om, tro det eller ej!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Sammanställning av artikeln (i inlägg 1) ovan, inkl egna kommentarer (se 4);
1) Var tredje av de 71 bilar som Vi Bilägare har testat sedan millennium skiftet drog över 20 procent mer än vad tillverkaren uppgett.

2) Enligt Mattias Goldmans kritik är biltillverkarna beredda att gå så långt regelsystemet tillåter för att få så låga siffror som möjligt.
Jag kan inte officiellt säga att de fuskar men de utnyttjar systemet till bristningsgränsen. Dessutom är testet i sig helt orealistiskt.
Resultaten baseras på en EU-certifierad körcykel. Alla mätningar görs inomhus i 20-gradig värme på en rullande landsväg. Tanken är att olika bilar ska kunna jämföras med varandra när de körs under lika och strikt kontrollerade former.

3) Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, ger inte mycket för kritiken. I såväl bilhallarnas som verkets egna broschyrer står alltid och tydligt att kunden får räkna med att angivna värden för bränsleförbrukning kan överstigas med upp till 30 procent.
När en bil testas i labbet är förutsättningarna absolut optimala, ingen rattvärme, stolsvärme, el och annat som driver upp bränsleförbrukningen. Också förarens skicklighet spelar in, den kan betyda så mycket som 20 procent upp eller ned, säger Moldén.

4) Mina högst personliga synpunkter om; Vi Bilägares principiella påståenden ovan, vad säger att just deras tester, kompetens, etc kan relateras till mig och min typ av körcykel, vems är då rätt för mig?
¤ Jag har i 8 år kört en Volvo S40 2 lit diesel, förbrukning enligt Eu cykeln 0,56 lit/milen - min egen bokförda förbrukning har över tid legat under 0,56 lit/mil!
¤ Vi Bilägare långtidsprovar fn en V40 D2 2013, förbrukning enligt dem 0,53 och enligt Eu cykeln 0,38 - Jag har själv kört exakt denna modell en hel del och har då okulärt (ett par tankningar) legat på ca 0,4 lit/mil!

Vad gäller Mattias Goldmans kritik och Bertil Moldéns svar på kritiken så verkar Goldman mer sensationslysten än kunnig om hur "mätprocessen" går till, vad gäller Moldén så uttrycker han sig sakligare om såväl testförhållanden som avvikelser! Jag vill komplettera med att olika förares påverkan tom kan vara större än +/- 20% med- och omedvetet, tänkvärt i samband med ViB's tester på väg som aldrig kan bli jämförbara på samma sätt som i labmiljö (vad begärs egentligen?).

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Våra två senaste Kabe, 750 och nuvarande 740 LXL med 3 liters motor och "automat" kör vi på straxunder litern/mil. Jag räknar i stort med en liter med lugn körning.

F

F.d. 25026

Guest

Fiat Ducato 35 Maxi 2,3MJT 150 hk, årsmodell 2013, uppmätt vikt vanligen runt 2800kg.

Förbrukningen är framräknad genom att stämma av kilometerräknaren mot angiven dieselmängd på tankningskvittona. Nu vet jag inte hur väl kilometerräknaren stämmer, och jag vet inte heller om dieselpumparnas räkneverk stämmer med verkligheten. Men det är vad jag har att tillgå, så det får duga.

0,86 l/mil blandad körning, mest runt 80 km/h, sommar
0,91 l/mil på motorväg vid 95 km/h, sommar
1,04 l/mil blandad körning, mest runt 80 km/h, vinter.

Vinterförbrukningen är inklusive den dieseldrivna motorvärmarens förbrukning. Den går oftast i 25 minuter innan start och jag kör sällan mer än två mil åt gången så det går nog åt mer än en deciliter per körd mil till uppvärmningen. Förmodligen inte särskilt ekonomiskt, men det är ju trevligt att fläkten blåser varmluft med en gång.

Enligt tillverkaren ska bilen dra 0,69 l/mil vid blandad körning och 0,59 l/mil på landsväg.
Jojo...

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

min bil Fiat 150 hk -12 .1500 mil över tid 1.1 l mil i huvudsak motorväg 100 -110 km.h max vikt 3850kg

Enl färddator och hastighetsmätare troligen 1-1.5 dl till i verkligheten

Senast ändrad:
Toppen