Sv: Drar husbilen också(?) mer bränsle än vad som "uppgivits" av tillverkaren?
Sammanställning av artikeln (i inlägg 1) ovan, inkl egna kommentarer (se 4);
1) Var tredje av de 71 bilar som Vi Bilägare har testat sedan millennium skiftet drog över 20 procent mer än vad tillverkaren uppgett.
2) Enligt Mattias Goldmans kritik är biltillverkarna beredda att gå så långt regelsystemet tillåter för att få så låga siffror som möjligt.
Jag kan inte officiellt säga att de fuskar men de utnyttjar systemet till bristningsgränsen. Dessutom är testet i sig helt orealistiskt.
Resultaten baseras på en EU-certifierad körcykel. Alla mätningar görs inomhus i 20-gradig värme på en rullande landsväg. Tanken är att olika bilar ska kunna jämföras med varandra när de körs under lika och strikt kontrollerade former.
3) Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, ger inte mycket för kritiken. I såväl bilhallarnas som verkets egna broschyrer står alltid och tydligt att kunden får räkna med att angivna värden för bränsleförbrukning kan överstigas med upp till 30 procent.
När en bil testas i labbet är förutsättningarna absolut optimala, ingen rattvärme, stolsvärme, el och annat som driver upp bränsleförbrukningen. Också förarens skicklighet spelar in, den kan betyda så mycket som 20 procent upp eller ned, säger Moldén.
4) Mina högst personliga synpunkter om; Vi Bilägares principiella påståenden ovan, vad säger att just deras tester, kompetens, etc kan relateras till mig och min typ av körcykel, vems är då rätt för mig?
¤ Jag har i 8 år kört en Volvo S40 2 lit diesel, förbrukning enligt Eu cykeln 0,56 lit/milen - min egen bokförda förbrukning har över tid legat under 0,56 lit/mil!
¤ Vi Bilägare långtidsprovar fn en V40 D2 2013, förbrukning enligt dem 0,53 och enligt Eu cykeln 0,38 - Jag har själv kört exakt denna modell en hel del och har då okulärt (ett par tankningar) legat på ca 0,4 lit/mil!
Vad gäller Mattias Goldmans kritik och Bertil Moldéns svar på kritiken så verkar Goldman mer sensationslysten än kunnig om hur "mätprocessen" går till, vad gäller Moldén så uttrycker han sig sakligare om såväl testförhållanden som avvikelser! Jag vill komplettera med att olika förares påverkan tom kan vara större än +/- 20% med- och omedvetet, tänkvärt i samband med ViB's tester på väg som aldrig kan bli jämförbara på samma sätt som i labmiljö (vad begärs egentligen?).