• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drar en Aldepanna mer ström?

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Har i helgen gjort premiärtur med vår nya bil med Vattenburen Aldevärme och funderar på om en sådan drar märkbart mer ström än en luftburen Trumavärmare?

Vi tittade på Tv och använde belysning i bilen (LED) som vanligt ändå tyckte jag att batterispänningen på bodelsbatteriet sjönk snabbare under kvällen än jag är van vid mot bilen med Trumavärmaren och under natten blev det larm för låg spänning (11.3Volt) i bodelsbatteriet och jag fick stänga av "all" el för att inte tömma batteriet helt:(

Är det så att Alden med sina två cirkulationspumpar drar betydligt mer ström eller har jag "bara" ett dåligt bodelsbatterie (115Amp okänd ålder). Hade tidigare ett 95A batteri.

Martin

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Drar en Aldepanna mer ström?

Dom är så gamla så då får du nog nästan leta på skroten. Ingen utom engelsmän monterar dem idag. De är ju runt 30 år.

"Ingen utom engelsmän" och samtliga europeiska HUSVAGNStillverkare monterar sådana.

De få husvagnar som har varmvatten som standard, använder vanligtvis Truma Therme (med eller utan elpatron).

Trumas Combi-modeller är YTTERST sällsynta i husvagnssammanhang.

När det gäller engelsmän och husbilar, går allt fler över till Alde (vilket för övrigt även många engelska husvagnstillverkare gör).

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

"Ingen utom engelsmän" och samtliga europeiska HUSVAGNStillverkare monterar sådana.

De få husvagnar som har varmvatten som standard, använder vanligtvis Truma Therme (med eller utan elpatron).

Trumas Combi-modeller är YTTERST sällsynta i husvagnssammanhang.

När det gäller engelsmän och husbilar, går allt fler över till Alde (vilket för övrigt även många engelska husvagnstillverkare gör).

Jag reffererade mest till husbilar. Husvagnar och deras utrustning är inget jag tittar så noga på sedan ett antal år. I husbilar är det nog mest combimodellerna man hittar ändå.
Att man i engelska husbilar går över till alde är ju positivt för dem. Det är bra grejer.:)
Har själv ägt 2 bilar med Combi6 och jag frös inte men när det var kallt tyckte jag att fläktljudet störde endel när man skulle sova. För höst och vårbruk var det dock så låg fart under liten del av tiden att det var ok. En aldepanna i dubbelgolvet är dock alltid mycket tyst så det gillar jag bättre.:)

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ljudet är faktiskt en av fördelarna med den gamla pannan, fläkthastigheten kan regleras separat, den hörs knappast när man kör den vid de varvtal som behövs för att få jämn värme i bilen. :)

Toppen