• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drar en Aldepanna mer ström?

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Har i helgen gjort premiärtur med vår nya bil med Vattenburen Aldevärme och funderar på om en sådan drar märkbart mer ström än en luftburen Trumavärmare?

Vi tittade på Tv och använde belysning i bilen (LED) som vanligt ändå tyckte jag att batterispänningen på bodelsbatteriet sjönk snabbare under kvällen än jag är van vid mot bilen med Trumavärmaren och under natten blev det larm för låg spänning (11.3Volt) i bodelsbatteriet och jag fick stänga av "all" el för att inte tömma batteriet helt:(

Är det så att Alden med sina två cirkulationspumpar drar betydligt mer ström eller har jag "bara" ett dåligt bodelsbatterie (115Amp okänd ålder). Hade tidigare ett 95A batteri.

Martin

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Drar en Aldepanna mer ström?

Jag har inte upplevt att den drar mer el. Det är väl bara en cirkulationspump som är igång i taget? Vad jag har förstått så är det en 220Vac när du står med el och en 12Vdc när du är "frikopplad". Om du har en till igång så är det nog den som du kan slå på om du vill skicka värme till motorn via värmeväxlaren och den ska ju bara användas strax före avfärd om man vill. Däremot är det ett fruktansvärt segt system om man jämför med luftburet. Det tar ett par timmar innan det blir stabiliserad värme och man får planera mycket bättre så man kan slå på den i tid. Den enda i fam som uppskattar Alde-pannan mer är frun som använder linser. Det blir inte så torr luft i HB. Jo jag gillar panelen där man kan ställa in dag- och nattemp. och ställa in när i veckan den ska slå på. Det behövs eftersom den tar så lång tid innan det blir varmt. Som väl är har jag Webasto dieselmotorvärmare också vid de tillfällen vi plötsligt kommer på att nu drar vi ut.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Tack för alla synpunkter.
Jag misstänker också att batteriet inte är helt okej, men var osäker på hur mycket Alde värmen med de två cirkulationspumparna drar (en till golvvärmen och en till de vanliga radiatorerna).

Martin

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det var modellserien jag menade. Den är riktigt gammal. Jag vet dock att man i england monterar sådana antika prylar men de säljs ju inte här. Att det sedan kommer uppdaterade modeler beror troligen på att vissa komponenter slutat tillverkas av någon underleverantör så man måste uppgradera. Ingen sätter väl in sånt idag. Det är ju i princip punktvärme med fläkt och knappast något för vårt klimat. Utvecklingen går ju framåt som tur är. Vill man ha luftvärme har ju i princip alla bilar combi6 eller combi4 och de drar enligt tester i bla promobil och husbilen test mera ström än alde vid vinterbruk..

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

För nya Truma Combi 4E resp. 6E ser det ut såhär.

Strömförbrukning (vid 12 V): Drift med värmare + beredare 0,2 A upp till kortvarigt max. 5,6 A (genomsnitt cirka 1,1 A)
0,2 A upp till kortvarigt max. 5,6 A (genomsnitt cirka 1,3 A)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det var modellserien jag menade. Den är riktigt gammal. Jag vet dock att man i england monterar sådana antika prylar men de säljs ju inte här. Att det sedan kommer uppdaterade modeler beror troligen på att vissa komponenter slutat tillverkas av någon underleverantör så man måste uppgradera. Ingen sätter väl in sånt idag. Det är ju i princip punktvärme med fläkt och knappast något för vårt klimat. Utvecklingen går ju framåt som tur är.

Fungerar utmärkt ned till -25 och skaplig vind hittills, den låga strömförbrukningen gör det möjligt att fricampa länge på vintern. Men det vet du väl inte så mycket om, du kör ju vinterbil bara på sommaren?! :D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag har allt vintercampat en hel del genom åren både med husvagnar och husbilar men avstår nu av rostskäl. Jag blev till och med insnöad i en bil med combi6 uppe i jämtland för fem år sedan. Det var snöstorm kallt och blåsigt men varmt i bilen. Det var dock ganska ljudligt för pannan gick ordentligt. Det som alla tillverkare med några få undantag monterar är combi6 eller combi4 för de som har luftvärme. Riktiga vinterbilar har dock alde vattenburen värme.
Man fryser inte med luftvärme men comforten är högre med vattenburen värme.
Enligt ett antal tester är också ström och gasförbrukning lägre med alde. Om du hade provat hade du förstått vad jag menar. I en riktig vinterbil som min sitter aldepannan i det rymliga och välisolerade dubbelgolvet och då blir det också helt ljudlöst vilket ger ännu mera comfort:)

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag måste säga att det känns lite konstigt att de som inte använder sina bilar på vintern vet mest om hur det skall vara, och alltid har mängder om invändningar och teoretiska kunskaper om hur allt fungerar. Vi fricampar alltid på vintern också, ingen el utom 12v batteri och solceller. Gasförbrukning 4 dygn mellan jul och nyår 10-12Kg, gastank så jag vet inte exakt, men jag tror inte du slår det med Alde eller något annat värmesystem. Bilen är dessutom gammal -96. Visserligen mindre än din, men ändå.:confused:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag måste säga att det känns lite konstigt att de som inte använder sina bilar på vintern vet mest om hur det skall vara, och alltid har mängder om invändningar och teoretiska kunskaper om hur allt fungerar. Vi fricampar alltid på vintern också, ingen el utom 12v batteri och solceller. Gasförbrukning 4 dygn mellan jul och nyår 10-12Kg, gastank så jag vet inte exakt, men jag tror inte du slår det med Alde eller något annat värmesystem. Bilen är dessutom gammal -96. Visserligen mindre än din, men ändå.:confused:

Som jag skrev har jag erfarenhet från vintercamping även om jag av kostnadsskäl sparar litet på nuvarande bil. Den skall dock vintercampas med den också men då blir det i spanien om några år. Där lär man nog klara sig med de flesta typer av värme. Din låga förbrukning av gas är imponerande låg och tyder på att du har ett väl fungerande system i din bil. Tester har ju visat att inte bara typen utan också hur den är gjord påverkar comfortnoch förbrukning.
Med förra bilen var jag ute i minus 17 och kraftig vind. Bilen var ju en 9m bil med aldevärme och då låg jag högre i förbrukning än din. Vinden kan dock göra riktigt mycket så det är svårt att jämföra. Det är ju bra att du är nöjd med din bil och hur värmen funkar. Samma är det för mig också.

Toppen