• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drar antennförstärkaren ström hela tiden?

M

MatsFo

Guest
Hej,

Min nya TV (en Philips 22") har det mesta jag behövde, utom matning av 5V till antennen för antennförstärkaren (som i alla fall finns på antennen)!

Jag köpte då en strömmatning på Kjell & Co.

1. Då slog det mig att den kopplingen måste dra ström hela tiden, eller har jag fel där?
  2. Hur mycket ungefär drar antennförstärkaren på antennen, någon som vet?

Undrar
/Mats

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Drar antennförstärkaren ström hela tiden?

I følge databladet på antennen så er den manglende boksen just det som du har fra Kjell & Co. Forskjellen er at orginalboksen bruker 230V for å produsere de 12V som forsterkeren oppe i antennen trenger. En forsterker i antennen er mye mer effektiv enn en forsterker i kablene et sted, den har intet tap av signal på inngangen og dermed et bedre signal/støy forhold. Ved lange kabler kan en trenge en forsterker underveis, men i en husbil blir det ikke så lange kabler :D

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Att original ströminmataren har en justerbar signalförstärkning beror på att sändarsignalen kan bli för hög om man står nära en sändare vilket kan påverka mottagaren negativt.

Det är ett välkänt fenomen att om man är för nära en stark sändare så kan inte mottagaren hantera den starka insignalen vilket ger interna störningar i mottagaren, då kan det vara bra om man kan dämpa insignalen.

M

MatsFo

Guest

Perfekt, då ska jag köpa de saker som saknas till min 12V-matning så håller jag tummarna att ni har rätt :)

Tack så hemskt mycket för hjälpen :)

hälsar,
/Mats

Toppen