• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drar antennförstärkaren ström hela tiden?

M

MatsFo

Guest
Hej,

Min nya TV (en Philips 22") har det mesta jag behövde, utom matning av 5V till antennen för antennförstärkaren (som i alla fall finns på antennen)!

Jag köpte då en strömmatning på Kjell & Co.

1. Då slog det mig att den kopplingen måste dra ström hela tiden, eller har jag fel där?
  2. Hur mycket ungefär drar antennförstärkaren på antennen, någon som vet?

Undrar
/Mats

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Drar antennförstärkaren ström hela tiden?

Lite olika, men mellan 50 till 100 mA , dvs 0,05 till 0,1A. Som mest 2,4 Ah per dygn. Bryter man strömmen från bodelsbatteriet vid längre uppställning lär det inte märkas.
Conny J

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Vilken spänning kräver din antennförstärkare egentligen ?
Din länk visar en ströminmatare för 12 volts antenner, inte till 5 volt antenn.
Frågar bara för säkerhets skull.

Är du orolig för strömförbrukningen så är det väl bara att sätta på en brytare på spänningskabeln till inmataren.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är du orolig för strömförbrukningen så är det väl bara att sätta på en brytare på spänningskabeln till inmataren.

Så gjorde jag eftersom jag upptäckte att min antennförstärkare drog märkligt mycket ström från batteriet. Skillnaden märktes direkt! Numera har jag en modernare TV där förstärkningen är inbyggd så problemet existerar inte längre.

Jappe

M

MatsFo

Guest

Bra att veta att den inte drar mer i alla fall. För jag vill slippa stänga av och sätta på saker om jag kan...

Nu blev jag fundersam. Jag trodde det var 5V för det stod det på gamla TVn. Men jag tänkte inte ens på att det var 12V jag köpte.

Men nu har jag ett ännu större problem. Så glöm min förra fråga som egentligen inte var det jag behövde veta, men det visste jag inte då ;)

Jag har en Philips 22" TV som inte verkar ha matning till en förstärkare för i manualen finns ingenting om det.
Som antenn har jag Teleco Teleplus X2/39U. Den har antennförstärkare enligt deras hemsida. Men den lilla dosan man ser på bilden, vilken jag antar är själva förstärkaren, har inte jag. Den måste försvunnit med förra ägaren....

Om det är rätt, behöver jag ju en 12V antennförstärkare. Var får man tag i en sådan, jag hittar bara 230V?

Eller är det förstärkare i antennen i alla fall och jag bara ska koppla in 12V matningen från Kjell & Co från mitt första inlägg?

/Mats

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Bra att veta att den inte drar mer i alla fall. För jag vill slippa stänga av och sätta på saker om jag kan...

Nu blev jag fundersam. Jag trodde det var 5V för det stod det på gamla TVn. Men jag tänkte inte ens på att det var 12V jag köpte.

Men nu har jag ett ännu större problem. Så glöm min förra fråga som egentligen inte var det jag behövde veta, men det visste jag inte då ;)

Jag har en Philips 22" TV som inte verkar ha matning till en förstärkare för i manualen finns ingenting om det.
Som antenn har jag Teleco Teleplus X2/39U. Den har antennförstärkare enligt deras hemsida. Men den lilla dosan man ser på bilden, vilken jag antar är själva förstärkaren, har inte jag. Den måste försvunnit med förra ägaren....

Om det är rätt, behöver jag ju en 12V antennförstärkare. Var får man tag i en sådan, jag hittar bara 230V?

Eller är det förstärkare i antennen i alla fall och jag bara ska koppla in 12V matningen från Kjell & Co från mitt första inlägg?

/Mats

Nu blev jag också fundersam, har Googlat runt lite på din antenn och jag begriper inte om den är aktiv ( kräver strömförsörjning ) eller passiv ( separat förstärkare ) ?
Dess syskon finns på Kama Fritid och den verkar ha samma förstärkare som i din länk, men ingenstans varken hos Teleco, utländska eller svenska försäljare står det om antennen är aktiv eller passiv.

KAMA Fritid

Gjorde en snabbkoll igen och fann att förstärkaren till Teleco antennerna tydligen heter AT 36.
http://www.scan-terieur.com/assets/files/Teleco Antenna Manuals/Teleplus X2_39 ING 3_08.pdf

Enligt den här danska campingforumet så är antennen aktiv och det skall tydligen vara 12 volt förstärkaren skickar ut.
antenneproblemer

Jag svär inte på att det stämmer så kanske bäst att kolla med nån återförsäljare först innan du kopplar in spänningsmatning.

M

MatsFo

Guest

Jag har kontaktat Kama Fritid nu men de varnade i ett mail att de inte är så snabba att svara då de först hade Elmia och nu i helgen en mässa i Norge.

Jag lägger ut svaret här när jag får det.

Tack för hjälpen så länge.

/Mats

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Innan jag skaffade ny TV i husbilen med "aktiv antenn", 5V

akt ant.jpg

så använde jag en antennförstärkare 12V enl.bild och den drog så mycket ström att jag blev tvungen att koppla den över en strömbrytare.

ant fö.jpg

M

MatsFo

Guest

Ja det är riktigt irriterande att det inte finns någon strömmatning på min, att jag glömde kolla just det på nya TVn, det skulle ju förenklat för mig...

Men det står ju att din bara drar 0,1A, då kan det ju inte bli mer än 2,4Ah per dygn....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är tydligen ingen antennförstärkare som jag trodde först. Möjligen fanns förstärkaren i antennen och den krävde kanske mer ström, jag vet inte.

Den fungerade i alla fall bra innan jag kopplade bort den till förmån för TV:ns strömmatning. Lite drygt 100 spänn kostar den.

Jappe

M

MatsFo

Guest

Nu har jag till slut fått svar. Jag behöver en antennförstärkare som matar 12V till antennen. Problemet är att den som hör till min antenn men inte finns installerad av någon anledning, kostar 939kr i Sverige. Samma förstärkare kostar €49 i Italien, som mest €55.

Fördelen med den är att den också tar 12V från vanligt cigg-uttag. Då jag letar så hittar jag inga andra förstärkare som matar 12V och också går på 12V mer än just denna originalförstärkare för 939kr. Det kan väl inte spela vara någon större skillnad på förstärkare?
Någon som vet någon bra förstärkare med 12V-matning?

undrar
/Mats

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hallo om antennen krever 12V matning så er det snakk om en aktiv antenne med innebygget forsterker. Det en da trenger er en power injector på kabelen som kan mates med 12V. Disse finnes for en billig penge hos firma som driver med installasjon i hus. König 5V power DVB-T inserter - Power inserter, strömförsörjer aktiva DVB-T-antenner fungerer også med 12V om antennen krever det. Hvilken antenne har du som krever 12V?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja det är riktigt irriterande att det inte finns någon strömmatning på min, att jag glömde kolla just det på nya TVn, det skulle ju förenklat för mig...

Men det står ju att din bara drar 0,1A, då kan det ju inte bli mer än 2,4Ah per dygn....

Kan det möjligen vara så att den bara matar antennförstärkaren i själva antennen med lämplig spänning? I så fall kanske den prylen kan användas till MatsFo:s antenn! Så funkade det uppenbarligen med min gamla antenn. När den var inkopplad gick det åt betydligt mer ström än 0,1A!

Länk till inlägget: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/674870

Jappe

Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest

Nu blir jag ännu mer förvirrad efter era 2 inlägg, fast kanske på ett litet högre plan :wink:

Om antennen är aktiv, varför ingår då denna antennförstärkare i original?
Har antennen också en förstärkare eller är det de kallar antennförstärkare inget annat än en väldigt dyr 12V matare?

undrar
/Mats

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Min gamla strömmatare såldes som antennförstärkare för länge sedan. Den finns fortfarande och kostar runt hundralappen. Jag tror att det är en sådan du behöver!

ref.JPG

OBS! Jag kan ha fel; har faktiskt hänt tidigare.

Jappe

M

MatsFo

Guest

Jappe, om det är en aktiv antenn jag har så är det ju en sådan jag ska ha, men det är fortfarande inte det jag vet/förstår säkert. Inte hjälpte det mycket heller att läsa texten på deras sida, för det stod ingenting......:(

Men om inget bättre kommer upp så provar jag nog att köpa den och ser om något händer med min mottagningsstyrka :)

tack
/Mats

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Divide et domine" tror jag det heter (mitt latin är inte förstklassigt) är en nygammal affärsteknik som går ut på att förvirra kunden så att hon köper två varor varav den ena förhoppningsvis blir den som kunden vill ha!

Gammal teknik som fått en renässans i näthandeln!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sorry Mats - jeg studerte ikke bildet på antennen fra et av de første innleggene før nå. Den manglende dosan er endast en strømforsyning med injektor. Den enkel injektoren jeg linket til for noe få innlegg siden og en kabel fra 12V i stedet for den medfølgense 5V forsyningen skulle løse problemet. Total kost langt under 100 kr og noen minutter jobb.

M

MatsFo

Guest

Jag är ledsen, men förstår fortfarande inte till 100%.

Den antennförstärkaren som finns i original där kan man ställa in olika förstärkningar.

Med ditt förslag så behövs inte det menar du utan jag kan köpa enligt ditt exempel. Eller använda det Ströminmatningsfilter (kärt barn har många namn) jag redan köpt på Kjell&Co men inte öppnat ännu, då jag varit osäker på om det är rätt?

undrar
/Mats

Toppen