• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragspel och husbil.

F

F.d. 17999

Guest
Hej på er som gillar dragspel och husbilsmusik.
Söker kontakter med dragspelare,ev. en dragspelsträff någonstans i Sverige
en varm och trevlig kväll. "Polka,hambo,vals, schottis m.m".Även modern musik,gamla visor och skillingatryck.
Själv spelar jag ett Hagströms Exelent.Finns någon med liknande intresse?Hörav er!!!
MVH/Lasse.:singing-icon::music-icon: :music-icon: "Vad tycker ni"? Ett forum för dragspelare ,"eller?"

Senast redigerad av en moderator:

Ollej

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Dragspel och husbil.

Hej Lasse!

Jag håller med dej det är alldeles för lite dragspel här i världen.

Tyvärr spelar jag inte, men jag såg i Sydnytt en gång, att det lär finnas ett gäng som träffas och som njuter av Tyrolmusik, som brukar vara mycket med dragspel. Jag tror det var i Tomelilla trakten

Det räcker inte bara säga det regnar i Holland och brinner i "Bälgen"

Vi kanske syns i Immeln Lör 11/8 (:::: Immelns Portal - Välkommen :::: )

Hälsn.

Olle

F

F.d. 6343

Guest

Hej!

Jag gillar också dragspel. Spelar både keyboard och trumpet. Om du har vägarna förbi Luleå, tveka inte att höra av dej.

Ha de gott!

/Per

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej!
Vi spelar inte dragspel,- men vi dansar mycket gärna gammalt och gilledanser. Vi har varit på en del spelmansstämmor och fått dansa till verkligt levande musik. Där brukar det finnas husvagnar och husbilar med spelmän. Kanske vi behöver fler medlemmar i husbilsklubben av den kategorin. Åtminstone säger de flesta spelmän att de gläds åt att folk dansar till deras musik.
Hoppas på dansmusik!
Jan-Evert

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Ska kanske leta rätt på dragspelet och se om det finns toner kvar i det.
Spelade en hel del för lite mer än 15 år sedan.

Tycker helt klart att det vore kul med dragspel, dans och annan musikträff.

;) Carina

F

F.d. 11858

Guest

Hej LLasse
På Dal är dragspel populärt..vid Dalbergså camping på midsommar räknade jag till 12 dragspel...och vet att nu till helgen17-19aug. är det dragspelsstämma+buskspel mm.Detta har funnits ett par år och verkar mycket trevligt....läs mer på www.asebroif.se.
Dal=Dalsland
Mvh Anneli

F

F.d. 17874

Guest

Hej!
Nu i helgen den 17-19/8 är det dragspel i Tällberg vid Leksand, den i mitt tycke absolut finaste platsen i Sverige, med dragspel natten lång, dans, bad, mat , ja allt vad du kan begära.
mvh Anders

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024

Kul att det verkar finnas den sortens musikintresse i klubben :yes:
Spelmansstämmor överhuvudtaget är jättekul med musik, fest och ofta många husbilar.
Själv spelar jag lite gitarr och banjo och har även börjat med durspel vilket är litet slags dragspel. Det kanske finns en hel del musikanter här i klubben, särskilt som vissa kommer på bättre tankar och tar fram och dammar av sitt gamla dragspel :D
Och du tooraws, indikerar ditt användarnamn att du spelar torader (durspel)?

Själva åker vi till Raffnastämman i Ramsele nu till helgen!
Håkan

F

F.d. 3351

Guest

Hej Llasse!

Har farit runt som lite underhållare på en hel del stämmor och destivaler. Säkert 95 % husvagnar men husbilarna blir fler o fler. Funderar på att skaffa en till kommande säsong.
Problemet är bara att man behöver stuvutrymme samtidigt som man vill ha bilen så kort som möjligt. Lycka till med muciserandet.

mvh Hatho

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Tack Frankie för tipset.
Jag åkte till Åsebro i dag och fick övertaga en återbudsplats nr:79 på en finklippt fotbollsplan och det spelas "buskspel" runt om, hälig musik med bas och solosång helt underbart i sensommarkvällen ja dragspelstämmor är en trevlig företeelse och är ett tips att besöka någon gång när man vill uppleva något annorlunda än bara en ställplats, priset här var 350:- med EL 3 dygn d.v.s 116:50 inkl. uppträdena på scenen med dansen och den spontana amatörunderhållningen som kommer de närmaste dagarna.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Ja denna dragspelstämma närmar sig slutet och i morgon vänder vi hemåt, mycket trevligt och vad som inponerde mest var uckuleleorkesten "Iväg med Sören" helt sanslöst bra och rolig show och framför allt den trevliga pratstunden med Anneli HBK 176 som bor på orten och besökte oss på fredagskvällen, hoppas att vi möts på en träff med er husbil någon gång. Tack Anneli.
Nisse o Britta

F

F.d. 11858

Guest

Det var bara kul att träffa er!Känner inte alls att det är färdigpratat....så nå't möte någon gång får det bli...vad kul att ni trivdes på stämman! Ska öva mig på dina datatips nu i vinter...tack för dom.Du Britta, har du vandrat på Kroppefjäll någon gång?
Vink vink/Anneli

F

F.d. 17874

Guest

Hej Inga-Lis o Håkan!
Ja det stämmer, durspel=tooraws, det är så roligt o kul, det är det bästa jag har gjort, jag kan verkligen rekommendera durspel.
Jag har hållt på några år o spelat.
Så jag hoppas vi kan träffas på någon stämma o spela några låtar.
Ha de, mvh Anders

F

F.d. 50016

Guest

Dragspels. och för övrigt alla sorters spelmansstämmor är roliga tillställningar att åka till med husbilen.Har ett snart 50 år gammalt dragspel som jag "knirrkar" på lite då och då,försöker lära mej att spela rätt på basarna. Vid sjön Åsnens strand fins en plats med camping och dansbana som heter Kärrasand. (ligger i södra småland) Där arrangerade man en dragspelsträff maj månad, och det skulle förhoppnings bli ett återkommande arrangemang. Hälsn. från nybliven medlem Jonas 796.:music-icon:

F

F.d. 17999

Guest

Tack alla dragspelsintresserade.
Jag tackar även för inbjudan till träffar m.m.
Jag spelar tyvärr inte durspel som någon önskade"vilket jag önskade att jag kunde" men jag spelar allt från gammalt till nytt på mitt Hagström Exelent.
Jag hoppas att vi ska träffas någon gång och få spela ihop på någon spelmansträff, eller husbilsträff.
MVH/ Lasse o Ingrid:wink:HBK 715

F

F.d. 17999

Guest

Hej Ollej!
Tyvärr så läste jag ditt inlägg för sent.
annars hade vi kanske träffats vid Immelens strand
och spelat och sjungit lite vilket hade varit trevligt.
MVH Lasse o Ingrid:)HBK 715

F

F.d. 17999

Guest

Hej Jonas!
Vad är det för sorts dragspel du har?
MVH Lasse.:) HBK 715

F

F.d. 17999

Guest

Hej Hatho!
Det skulle vara trevligt att träffas någon gång uppåt Norrland,och få spela ihop.
Jag var en gång på Alnön, utanför Sundsvall, och spelade på en plats som
hette Bänkås, en midsommarafton på 70-talet.Det var den trevligaste midsommarafton jag och min fru någonsin upplevt.Där gillade dom verkligen dragspel.Det blev folkdans,gammeldans och mycket mera,det var härligt.
MVH/ Lasse o Ingrid:) HBK 715

F

F.d. 17999

Guest

Hej Musik i Norr!
Jag lovar, att när vi kommer upp till Luleå så hör vi av oss, och hoppas att ni är på gång med härlig musik och kaffe i pannan.
MVH Ingrid o Lasse:) HBK 715

F

F.d. 50016

Guest

Hej Lasse! Mitt gamla dragspel är ett Hagström junior 5-radigt knappspel med ett öppningsbart späll över diskanten. 5-körigt o 2-körigt i basen. Jag köpte det av en kompis som hade tröttnat på att spela, och tog över avbetalningarna han hade på spelet.Tror det var 1960. Jag är inte på något vis någon driven dragspelare.Noter är lite av heroglyfer för mej, men jag övar lite då o då för att kanske få ihop en repetoar som man kan spela utan att staka sej. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte. Hälsning Jonas 796

Toppen