• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok

F

F.d. 9069

Guest
Hej!
Jag skulle bli glad om någon hade foton på sin dragkrok, hur den är konstruerat och vad den sitter på för bil.
Jag har en Elnagh 561 Magnum helintegrerad med Ducato chassi, så finns det någon med en liknande bil som kunde skicka foton vore jag jätteglad.

hadetbra Roger
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dragkrok

Så här ser min krok ut men pg av nya regler får jag inte hadet på pg av att bilen är helbilsgodkänd så draget måste vara fabrikstillverkat (på min bil) hemma gjort i aluminium;)
 

Bilagor

  • HPIM0697.JPG
    HPIM0697.JPG
    2,9 MB · Visningar: 13
  • HPIM0698.JPG
    HPIM0698.JPG
    2,9 MB · Visningar: 12
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dragkrok

Tackar!
Var den godkänd med det draget?

Roger

Första gången jag besiktigade gick den igenom med draget men när jag skulle väga upp bilen fick jag ta bort draget pg av att bilen var sk helbilsgodkänd och enda draget som fick monteras skulle vara fabrikstillverkat och att jag hade slinkit igen första gången pg av besiktningskillens okunninghet ?
Så ring svensk bilprovning och kolla så det inte gäller för din bil.
Detta är tydligen en eu norm som kom typ 2005 och som många besiktningkillar missat?
Sorry kom 2003 och heter EG 9420 och är ett sk direktiv.
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dragkrok

Hej

Vad jag har hört så skall det komma nya regler vad det gäller besiktning vid montering av dragkrokar och dessa skall komma nu i vår. Det kan kanske vara värt att kolla.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Dragkrok

Hej Roger ! Har en paar bilder från min bil Alkoven Fiat Ducato 6.20m 2003 års. köpte i tyskland mycket billigare firma beeken.kolla priset volker:mcride:kör också BMW1200cl
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Dragkrok

Så här ser min krok ut men pg av nya regler får jag inte hadet på pg av att bilen är helbilsgodkänd så draget måste vara fabrikstillverkat (på min bil) hemma gjort i aluminium;)

Mikael o Carina,
har ni dragkroken kvar tro?

Letar för fullt till min just nu, har en Fiat Ducato 230 med Hymer-påbyggnad.
Har 1275mm mellan balkarna i chassieförlängningen.

Vad har i så fall ert?

Mvh
Martin i Trollhättan
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dragkrok

Hej jepp kroken finns kvar kroken finns på min hemadress har inga mått i huvudet men kan kolla imorgon ring gärna numret finns på profilen anv mobnr
hade Mikael
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Dragkrok

Hej, jag vet inte om det är jag men jag hittar inget telefonnummer!?!

::Martin
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dragkrok

1030 mm mellan kanske går att lägga en fyrkantsprofil i mellan krok och bilram häls Mikael
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Dragkrok

Om du behöver lägga emellan för att få kroken att passa så använd inte någon form av hålprofil.
Använd bara massiva bitar.
Calle
 
Toppen