Jag fick eftermonterat ett ALKO drag som är avtagbart på vår Kabe TM 750 2012. Detta gjordes till vi skulle hämta den och priset "tutti kompletti" var då13 500:-, då har vi den stora kontakten med 13 stift.
Att komma ihåg, bilar med totalvikt över 3500kg skall besiktigas efter montaget, men bilar med totalvikten under 3500kg kräver ingen besiktning.
Som vanligt tros det mycket i det här forumet.
Se
Vad gäller om jag monterat eller tagit bort en dragkrok?
"Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning och bokning sker via 0771-600 600.
Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.
Undantag
Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken besiktas.
• Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret.
• För lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings-skydd.
• Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret.
De nya reglerna gäller inte för personbil klass II, dvs husbilar."
Och Transportstyrelsen
Dragkrok på EU-typgodkänd bil?
Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.
OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller i en bakgavellyft eller särskilt underkörningsskydd på din lätta lastbil, så ska du registreringsbesikta. Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar.