• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragigt i Fiat hytt

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Dragigt i Fiat hytt

Fyll inte en konstruktion av stålplåt med fogskum, det är ett säkert sätt att skapa en rostfälla. Biltillverkare har prövat detta många gånger genom åren, alltid med katastrofalt resultat. Om det är en öppning nedåt skulle jag hellre tillverka ett lock, gärna med några mindre ventilationshål. :wideeyed:

Tur att det finns många olika kunskaper bland alla medlemmar, jag har inte använt fogskum än. Att göra ett lock verkar inte så enkelt så det ser ut där om det ska vara någon vettig passform. Har funderat en hel del på detta med kondens och vad den kan leda till (som jag skrev i första inlägget bla) och kanske fortsätter med drev istället, det går ju alltid att ta bort vilket kan vara värre med fogskum. Drev tar inte upp fukt lika mycket som vanlig isolering har jag fått för mej. Ska nog försöka ha nåt extra mot mössen, vi får se vad och hur det blir. Nåt måste göras och att tejpa på dörrarna hjälper en del men inte på stolpen, har nu provkört med drev i stolpen på förarsidan och tejpad passagerardörr. Det går helt klart åt rätt håll så ett prov att kombinera dessa två kan vara nästa steg.

Det kanske finns någon därute som vet nåt bättre mateial.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Jag har hört att det också är mössens vanligaste väg in i bilen, så täta ordentligt!
Jag var precis ute och kikade, klämde in en stark och smal ficklampa i springan inifrån och kollade om jag kunde se någon ljusstrimla under bilen, men det gjorde jag inte.
Kan det vara så att de senare årsmodellerna är bättre tätade?
Kommer i helgen inspektera ändå noggrannare!

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024

Hej! Ref, till tidigare inlägg av mig.
Mina två senaste bilar har varit av 2011 års modell:wideeyed:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Gallren i dörrarna är inte tänkta för husbilar utan för last/transport bilar utan utrymme bakom hytten. De behövs inte för en husbil som släpper ut luften på karossen därför kan det bli insug istället för utblås som de är tänkta för, så det är bra att täcka dem.

Leif

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021

Det är mycket dåligt av tillverkarna av husbil att inte ordna bättre värme och dragfrihet i framdelen

Det verkar ju som dom inte lär av misstag eller vill dom inte

Nu till vad vad kan förbättras

Instegslådan vid bildörrarna är ju oisolerade
En avlång kudde förbättrar problemet

Eller man kan ta en betongtäcksmatta (samma matrial som liggunderlag)
Skära till den så att den täcker hela govvytan i bildelen och även täcker mot dörrarna
ovan på placerars den befintliga mattan
Lite krångligt Men värt besväret

Överblivit matrial kan passas in under bordet om behov finnes

Julle
:):)

ArneA

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4581
Medlemskap
2021

Gokväll

Har samma bekymmer. Tätat med vanligt glasull. Kollar till våren så att fukten inte kommit dit. Stort hål som du beskrivit har vi oxå. Om fukt kommit in,så blir det någon form av plåt senare.

ha de..
Hej En ide skulle kunna vara att använda stålull för att stoppa mössen
Arne

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Är det inte så att stålull rostar ganska fort?

Jag har nu provat med ficklampa som geva hade gjort och jag hade heller ingen ljusstråle på backen. Men tomt är det så långt ja kan se...

Har efter att läst alla kommentarer om och om igen nu bestämt mej att prova med folie och skum (trots Montreals och Gerts inlägg). Jag börjar på passagerar sidan där jag inte gjort något än mer än att tejpa dörren, startar med att göra en "botten" en bit ner i stolpen med folie. Har därefter använt Sikas skum som lär vara bättre än många på att inte suga upp fukt.

Nu får detta stå över natten och svälla med värme på, så får jag ta fram kniven imorgon. Återkommer med mera info. Tacksam för alla som hittills engagerat sig i detta ärende. :msn_thumbup:

Känns lite knepigt att "bara" tejpa på utsidan dörrarna, skulle man öppna och försöka klistra/fästa något mer "permanent" inifrån? Det kan ju inte vara något jätte jobb att plocka bort dörrsidorna? Sen har jag ju övriga tips jag fått om åtgärder, tex instegslådorna. Jag fortsätter nog att rota i hytten framöver så kanske det blir riktigt bra till slut, så sluta inte med tipsen.
:dog:

Bilagor

• IMG_0489.jpg
    IMG_0489.jpg
    1,7 MB · Visningar: 22
  • IMG_0490.jpg
    IMG_0490.jpg
    2 MB · Visningar: 19
  • IMG_0497.jpg
    IMG_0497.jpg
    2,1 MB · Visningar: 20

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024

I gallren i dörrarna du ser gallren när du öppnar dörren var liknande galler på min förra bil Renault Master -08
Lätta att ta bort till sommaren
Verkar vara skilnad på dörrarna fick utbytt hyrbilen (Euromobil-2010)
Till en Kabe -2010 som inte hade dessa galler i dörren lite bättre men fortfarande dragigt i knähöjd visserligen har man mera fläktar i Kaben det vore bättre om Fiat fixade till problemen

F

F.d. 6334

Guest

Är det inte så att alla håligheter är på något sätt ventilerade för att det annars kan bildas kondens och fukt.
Sätter man igen en stolpe med fogskum så hindrar man väll fukt och kondens att ventileras bort.
Jag skulle isolera så att man ändå hade ventilation igenom balken på något sätt, inte bygga igen det.
Åtminstone först försöka att sätta tätlist bakom kåpan mot stolpen så det inte drar ifrån den.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024

Varför inte spraya med rostskyddsmedel före insprutningen av skummet. Det skulle väl skydda för ev. rost.
Tror trots allt inte att det blir mycket kondens inne i "balken".

Senast ändrad:
Toppen