• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dränkbar pump

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Måste byta dränkbar pump i min Globecar. Kan man byta till vilken pump som helst på det temat ? El måste man förhålla sig till något?
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Det finns lite olika pumpar av den typ du ser ut att ha, de kallas ofta slimline, bla Whale, Rule, Seaflow tillverkar dessa. Men behöver du inte en så smal pump så finns det en upsjö att välja mellan. Det ser ut att sitta en backventil på din, byt den samtidigt de kan också fastna och då tar det lång tid att få fram vatten till tappställena.
Jag anser att det är meningslöst att byta en dränkbar pump i förbyggande syfte, skaffa däremot en att ha i reserv och se till att kopplingar, el, backventil och rördelar passar.
Det är så lite som behövs för att knäcka en pump, ex att du får med föroreningar vid en tankning så det kan hända när som helst. Är det mycket kalk, eller järn i vattnet så är risken stor att pumpen inte startar efter ett längre driftsuppehåll, förbyggande kan man ta upp pumpen och köra den i ett kärl med avkalkningsmedel innan ett sådant.
Jag har själv haft varierande livslängd från några månader till många år och åker aldrig utan att ha en i reserv.
Hälsningar
Peter
Tack, det var ett uttömmande svar! Ska ta med mig din info vid nyköp. Backventilen är det nåt separat tillbehör? Kanske enklare då att köpa nåt som är inbyggt? Tack för ditt engagemang!
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Den sitter nog fast för att den inte ska skvalpa runt med vattnet när du inte har fullt . Ock kanske skada mätningen.
Tommy
Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!
 

Bilagor

  • 20250318_131616.jpg
    20250318_131616.jpg
    883,3 KB · Visningar: 46

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.036
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall pumpen fungerar men ger dåligt tryck/flöde så är det inte säkert att en ny pump löser det, ibland är det en krånglade backventil i systemet som är orsaken.
Jag skulle testa pumpen med en lös slang stump direkt på pumpen först.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
368
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!
Där ser man så olika erfarenheter man kan ha samma fabrikat. Det fabrikatet och typ av pump bytte jag på löpande band. Håll bara en säsong. Tröttnade, de kostar trots allt en slant.
Oskäligt dyra tycker jag.
Provade med Biltemas på vinst och förlust, mycket billigare. Går in på andra säsongen nu, peppar peppar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.678
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!
Jag tror att det ska sitta ett lock längst ner på botten av pumpen.
Locket har två funktioner, dels som grovsil och som en del av pumphuset.
Utan locket är pumphjulet delvis frilagt och då fungerar pumpen dåligt.
Pumpen i min bil har ett lock, det har delvis lossnat några gånger.
Kolla om locket ligger i botten av tanken.

Min husbil är från 1989. Pumpen byttes ut av mig någon gång i slutet av 90-talet. Den fungerar fortfarande hur bra som helst. Jag har haft en reservpump liggande många år i bilen. Det är inte kul att bli stående utan vatten när man är ute på rull.

Pumparna fungerar sämre om polariteten på kablarna är förväxlade, det gör ganska stor skillnad på flödet. Pröva att ändra på kablarna.
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Jag tror att det ska sitta ett lock längst ner på botten av pumpen.
Locket har två funktioner, dels som grovsil och som en del av pumphuset.
Utan locket är pumphjulet delvis frilagt och då fungerar pumpen dåligt.
Pumpen i min bil har ett lock, det har delvis lossnat några gånger.
Kolla om locket ligger i botten av tanken.

Min husbil är från 1989. Pumpen byttes ut av mig någon gång i slutet av 90-talet. Den fungerar fortfarande hur bra som helst. Jag har haft en reservpump liggande många år i bilen. Det är inte kul att bli stående utan vatten när man är ute på rull.

Pumparna fungerar sämre om polariteten på kablarna är förväxlade, det gör ganska stor skillnad på flödet. Pröva att ändra på kablarna.
Imponerande historia, min är ju trots allt minst 7 år, som du säger, är det ju inte kul om den går sönder ute på rull! Nu måste jag även köpa mig en ny kran, men det får bli nästa bekymmer!
 

FrasseB

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eckerö
HBK-Nr
42028
Medlemskap
2025
Hej. Inte ett svar på frågan utan en ny fråga: Håller på byter pump i en Dethleffs från 2011 och hittade nånting som ser ut som en givare/sensor på utsidan av tanken och som pumpen är kopplad via. Är det någon som vet vad det kan vara? Den sitter alltså på utsidan av tanken ganska högt upp på gaveln och har alltså ingen direkt kontakt med vattnet.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
667
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej. Inte ett svar på frågan utan en ny fråga: Håller på byter pump i en Dethleffs från 2011 och hittade nånting som ser ut som en givare/sensor på utsidan av tanken och som pumpen är kopplad via. Är det någon som vet vad det kan vara? Den sitter alltså på utsidan av tanken ganska högt upp på gaveln och har alltså ingen direkt kontakt med vattnet.
Kan du ta en bild på den?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Behövs inte längre:) När jag öppnade upp lite mer för att ta bilden så fick jag se att det var en strömbrytare. Vet inte varför man har limmat en extra brytare på tanken, när det redan finns en under förarstolen.
Jag kan se en finess med detta. Jag har själv monterat en brytare fram men den bryter "hela vattensystemet" inkl magnetventilen till toan. När jag tömmer systemet på vintern, vilket jag gör efter varje tur på vintern, så vill jag kunna stänga pumpen men fortarande öppna magenventilen för att kunna suga ut så mycket vatten som möjligt. Jag kommer i o f s lätt åt pumpens anslutningar så jag kan koppla bort pumpen. Så därför har jag trots allt inte monterat brytare för bara pumpen.
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2025
Jag kan se en finess med detta. Jag har själv monterat en brytare fram men den bryter "hela vattensystemet" inkl magnetventilen till toan. När jag tömmer systemet på vintern, vilket jag gör efter varje tur på vintern, så vill jag kunna stänga pumpen men fortarande öppna magenventilen för att kunna suga ut så mycket vatten som möjligt. Jag kommer i o f s lätt åt pumpens anslutningar så jag kan koppla bort pumpen. Så därför har jag trots allt inte monterat brytare för bara pumpen.
Var kanske inte riktigt detta jag frågade om fr början??
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Var kanske inte riktigt detta jag frågade om fr början??
Som du ser citerade jag FrasseB och svarade på hans inlägg. Det är ofta inlägg i trådar hamnar lite sidan om exakt det som första inlägget handlade om. Det tycker jag är bra annars hade forumet blivit väldigt sterilt. Jag ber om ursäkt om jag inkräktade i din tråd.
 
Toppen