Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack, det var ett uttömmande svar! Ska ta med mig din info vid nyköp. Backventilen är det nåt separat tillbehör? Kanske enklare då att köpa nåt som är inbyggt? Tack för ditt engagemang!Det finns lite olika pumpar av den typ du ser ut att ha, de kallas ofta slimline, bla Whale, Rule, Seaflow tillverkar dessa. Men behöver du inte en så smal pump så finns det en upsjö att välja mellan. Det ser ut att sitta en backventil på din, byt den samtidigt de kan också fastna och då tar det lång tid att få fram vatten till tappställena.
Jag anser att det är meningslöst att byta en dränkbar pump i förbyggande syfte, skaffa däremot en att ha i reserv och se till att kopplingar, el, backventil och rördelar passar.
Det är så lite som behövs för att knäcka en pump, ex att du får med föroreningar vid en tankning så det kan hända när som helst. Är det mycket kalk, eller järn i vattnet så är risken stor att pumpen inte startar efter ett längre driftsuppehåll, förbyggande kan man ta upp pumpen och köra den i ett kärl med avkalkningsmedel innan ett sådant.
Jag har själv haft varierande livslängd från några månader till många år och åker aldrig utan att ha en i reserv.
Hälsningar
Peter
Den sitter nog fast för att den inte ska skvalpa runt med vattnet när du inte har fullt . Ock kanske skada mätningen.Tack, kanske håller denna säsong också. Min sitter fast med buntband, av nån anledning, men är väl 'bara' att klippa av.
Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!Den sitter nog fast för att den inte ska skvalpa runt med vattnet när du inte har fullt . Ock kanske skada mätningen.
Tommy
Tack för det.Ifall pumpen fungerar men ger dåligt tryck/flöde så är det inte säkert att en ny pump löser det, ibland är det en krånglade backventil i systemet som är orsaken.
Jag skulle testa pumpen med en lös slang stump direkt på pumpen först.
Eller att den är polvänd.Ifall pumpen fungerar men ger dåligt tryck/flöde så är det inte säkert att en ny pump löser det, ibland är det en krånglade backventil i systemet som är orsaken.
Jag skulle testa pumpen med en lös slang stump direkt på pumpen först.
Nja, nu är det så att min pump funkar perfekt! Men efter 7 år börjar jag oroa mig för hur länge den ska hålla! Inte lätt att språka med en Italienare om en ny pump!!Kan också vara skräp i kranarnas silar.
Där ser man så olika erfarenheter man kan ha samma fabrikat. Det fabrikatet och typ av pump bytte jag på löpande band. Håll bara en säsong. Tröttnade, de kostar trots allt en slant.Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!
Jag tror att det ska sitta ett lock längst ner på botten av pumpen.Nu så fick jag loss pumpen, lite buntband ivägen bara. Visade sig vara en Reich, nog hyffsad kvalitet, 7 år gammal, minst. Ska googla runt efter en ny nu. Tack en än gång!
Imponerande historia, min är ju trots allt minst 7 år, som du säger, är det ju inte kul om den går sönder ute på rull! Nu måste jag även köpa mig en ny kran, men det får bli nästa bekymmer!Jag tror att det ska sitta ett lock längst ner på botten av pumpen.
Locket har två funktioner, dels som grovsil och som en del av pumphuset.
Utan locket är pumphjulet delvis frilagt och då fungerar pumpen dåligt.
Pumpen i min bil har ett lock, det har delvis lossnat några gånger.
Kolla om locket ligger i botten av tanken.
Min husbil är från 1989. Pumpen byttes ut av mig någon gång i slutet av 90-talet. Den fungerar fortfarande hur bra som helst. Jag har haft en reservpump liggande många år i bilen. Det är inte kul att bli stående utan vatten när man är ute på rull.
Pumparna fungerar sämre om polariteten på kablarna är förväxlade, det gör ganska stor skillnad på flödet. Pröva att ändra på kablarna.