• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

F

F.d. 6270

Guest
Vattentrycket blev sämre och sämre, för att till slut sluta fungera helt.

Burster i sin oändliga vishet hade lagt kopplingsplinten mot vägen och tankens undersida, kunde inte mäta att jag hade 12Volt utan att klippa kabeln. :(

Demonterade soffan och vattentanken för att hitta den, klippte kabeln, märkligt tom. vid kabeländen från EBL220 var kablarna ärgade och den 1 meter långa kabeln till Reich Tandem pump såg för sorlig ut, helt svart efter 3 år :eek:

Tveksam design om fukten vandrar upp så fort, inte jättemycket pengar med ny pump, men mycket jobb.

Hade nog hellre haft ett tryckvattensystem.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Kan det vara sant? Dränkpump i en fabrikstillverkad husbil.

Är det någon som har ett + för det valet?

:confused:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Javisst är det ett plus med dränkbar!

Bara att fiska upp och skruva loss sladdarna om det behövs! :)

M.a.ord: lättservat!
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Man får högre vattenkapacitet.
Den går mycket tystare än ett tryckvattensystem.
Billigare att serva.

Om det är en kabel som ärgat för noshest, så hade det nog inte hjälpt om det suttit ett tryckvattensystem i bilen.

Bosse
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Sysslar just nu med att kontrollera vattensystemet inför en liten resa. Kommer då på att man kanske kan bidra med en varning till alla som har tryckstyrd pump.

Lämna aldrig bilen med spänning på pumpen! Eftersom den startar då något öppnas så finns risken att ni återvänder till en genomblöt bil. Om, t.ex., en slangkoppling släpper så startar pumpen och tömmer vattentanken ut i bilen.
:cool:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Om det är en kabel som ärgat för noshest, så hade det nog inte hjälpt om det suttit ett tryckvattensystem i bilen.
Bosse

Svårt att bevisa, men jag kapade upp kabeln i småbitar och korrosionen kom från pumpen, hela 1 meter plus in i en bit i kabeln som kommer från EBL.

Har haft tryckvattensystem i över 25 år i en båt och aldrig haft problem med rost i kopparkablarna.

Därför är jag hyfsat säker på att fukten kommer från dränkpumpen, och inte från andra hållet.

Motbevisa gärna.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Hej!

Vi har ju likadana bilar,och jag kan inte förstå att fukten skulle komma från pumpen och orsaka att kabeln ärgar, min teori är att det är fukt från tanken när det blir kondens på tanken, och du beskriver att det sitter en koppling under tanken. som då blir den svaga länken och skapar det problem du beskriver.

Hade man haft motsvarande koppling till ett trycksystem så hade samma problem ändå uppstått när kopplingen ligger under tanken, vilket naturligtsvis är en dålig lösning.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 24721

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Samma här, sämre och sämre tryck tills pumpen stannade helt i fredags. Klippte kabeln, eftersom kopplingen, som sagts ovan, ligger väl gömd, och fann kraftigt "ärgade" kablar. Känner igen fenomenet från lanternkablarna på båten med den skillnaden att båten är 20 år medan Bürstnern är 3/4 år gammal. Cyklade till nån husvagnssäljande lanthandel på Österlen och köpte en ny pump efter mail- och telefonkontakt med handlaren. Vad jag inte visste (och förmodligen inte handlaren heller) var att man behövde en backventil på pumpen... Här ser man nu dilemmat med att köpa husbil, även "fabriksny" hos icke auktoriserade återförsäljare ty ingen är ju nu intresserad av att hjälpa till. Skall nu hemkommen åka ner till Biltema och Ahlsells och leta efter riktiga grejer och be någon man hjälpa mig att rätta till fuskverket.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Möjligtvis har fukten krypit från kopplingen (abiko kontakterna) som låg nedanför tanken, men f**n trot, det ligger hål under tanken, så eventuellt vatten borde ha runnit ned i dubbelgolvet direkt.

Köpte en ny pump där det ingick backventil, plockade bort den separata backventilen, nu blev det ett helt annat tryck, kan nog hjälpa brandkåren om det kniper :D

Flyttade kontakterna och tätade flexislangen de låg i, så händer det igen är det garanterat från pumpen fukten vadrar ifrån.
 
F

F.d. 24721

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Strulade runt hos de berömda lågprisbutikerna men fann inget som jag trodde på. Åkte till stora fina husbilsfirman. Damen bakom disken sa att den här pumpen monteras original i Kabe så då var saken klar för mig....köpte direkt, skall monteras i morgon.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Här är beviset, var tvungen att kapa upp den och kontrollera den.

Motorerna fulla med svart vattensörja.

HB 002.JPG

HB 004.JPG
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Intressant, kan man misstänka att det är beväxning från stillastående vatten i pumpen som orsakat detta? Det innebär att en pump i ett trycksystem hade inte sett annorlunda ut inuti.
Har du kapat kabeln vid pumpen för att fastställa om fuktinträngning kommer från pumpen?

Bosse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Det är kapilärkraften som suger upp vatten i kabeln ett vanligt fenomen bland billigare kabel. Problemet med 12v kabel är inte kabeln, utan kontakterna som oxiderar mellan kopparn och kontakten.
Vulka kontakterna ordentligt. Vasselin och krympslang är en bra metod.
även silikonspray.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dränkpump färskvatten - kabel sönderärgad

Kabeln kapades i småbitar, den såg värst ut vid pumpen..

Att sådana volymer vatten skulle krypa via kontakter och 1 meter kopparkabel i uppförsbacke är väl inte troligt?
 
Toppen