• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

dovado tiny

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej jag har köpt en dovado tiny router med 5v laddare. Den fungerar men när jag går in i router för att ställa inställningar kräver den lösenord. Jag har provat med admin admin men det var inte rätt. Har någon anv/lösen till den routern?
Dovado_Tiny.jpeg

Kollat i ref manualen men inte hittat.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: dovado tiny

Jag får svara mig själv. Jag hittade det. Det var

Anv: admin
Lösen: password

F

F.d. 58689

Guest

Jag har kopplat mycket med dovados routrar, både Tiny och 4gr. Med de senaste firmware fungerar de ruskigt bra och stabilt.
Men ett tips är att använda förlängningskabel mellan modem och router. Jag har märkt att med 4g så stör wifi så att 4g går långsammare. Ca 50cm bör räcka.

F

F.d. 58689

Guest

Ser att du även har Hauwei E398 modem. Antar att det är modell med två antennkontakter. Använder det modemet hemma med fast installerade antenner (två) på skorstenen riktade mot masten. Riktigt bra funkar det. Har Telenor.
Har haft tankar på att skaffa ett för att sätta i husbilen med takmonterad mimo-antenn för fordon...får se nästa år.
Denna antennen tänkte jag:
Panorama fordonsantenn MiMO/diversity för 4G/3G/2G

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har inte hunnit att testa så mycket än men är nöjd hitills
Återkommer när jag testat mer

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Är det någon som vet om det är möjligt att använda wifi förstärkaren via Dovado Tiny routern eller finns det någon annan router som har funktion för wifi förstärkare?

T

trino

Guest

Noen spm angående Dovado Tiny og bruk med USB Bredbåndsmoden (f.eks Huawei).

Har i dag et Telenor Huawei E367 USB stick og en Comviq USB stick (Huawei tror jeg) som jeg benytter. Telenor for Norge og Comviq for Sverige. Ønsker en Wi-FI sone i og rundt husbilen og etter det jeg forstår kan Dovado Tiny brukes til dette. I den forbindelse har jeg et par spørsmål.

Når jeg skal på internett med USB modemene må jeg åpne et lite program, både for Comviq og Telenor, og trykke "Koble til" eller "Connect".
Hvordan fungerer dette med Dovado modemene? Fungerer dette likedan etter at jeg har koplet meg opp mot Dovado på Wi-Fi?.

Hvor lang ca. rekkevidde får Wi-Fi sonen med Dovado Tiny?

Håper dere som har erfaring med Dovado Tiny kan hjelpe meg før jeg bestiller. :cool:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Du behöver inte använda dom programmen. Du öppnar bara Dovado:n via datorns gränssnitt 192.168.0.1 Anv: admin Lösen: password och slår in APN:et och ev lösen om teleoperatören har det.

Sedan är det bara att koppla in sig via WiFi. Lägg ett lösen så att inte alla kommer in.

T

trino

Guest

Hei

Har anskaffet en Dovado Tiny og har USB Telenor Stick. Fungerer perfekt og vil takke alle som har skrevet på forumet angående Dovado Tiny.

Har et spørsmål. Er det noen som har forsøkt å kople en USB-HUB på Tiny, for å få flere USB porter? Tenkte å montere en Tellstick Telldus Technologies for å slå overvåkning og kontroll med bilen. (Innbrudd, Gas og brann varsling).

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Jag har en 7 port hub med egen 5 volt tilsammans med en tillsvarande MBB router som Dovado Tiny - funker perfekt men ingen antenn.(Abeo)

Värje sin sladd fron laptoppen USB och netkabel (funker bäst) men kann funka sladdlöst.

Men 5 volt < 1 A till värje - router och hub. ( biltema 2 x 1 A )

Nu använder jag samme system i det fasta hus, men har liten probem med WiFi-räkkvid för min nya smartphone det blir endast 25 meter och grundstycket är 50 meter.
Jag har köpt en repeater - inte mycket mer 35 meter i allt om alt går bra :(

Hur lang WiFi-räkvidd för Dovado Tiny ?

Om den har en bra antenn kanske mer 50 meter ?? - da få jag köpe en mer MBB router. :)

PS hittade liten information:
Räkkevidde under optimala forhold
IEEE 802.11a Op til 35 Meter
IEEE 802.11b Op til 38 Meter
IEEE 802.11g Op til 38 Meter
IEEE 802.11n Op til 70 Meter

Tittade i min manual för Abeo 802.11b/g/n:
Operation Range: Indoor@Up to 100 meters,Outdoor@Up to 280 meters
Antenna : External Antenna(2Tx2R)
:confused::confused:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen