• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dovado Go router

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go router

Dovado | GPS
Anders Går det att kombinera detta med routern till plattor utan GPS tro?
mvh Arne B

Intressant spörsmål, det funkar tydligen med andra Dovado.
Jag beställde en Dovado Go för att ha i bilen så jag får återkomma.

image-729028.png
image-730626.png
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dovado Go router

Hej på er, jag kör nu Dovado Go och den har ett trevligt gränssnitt.

Knappen för att sätta på den/ladda via USB sitter väldigt dumt till om man har "stickan" direkt i GO.

Att slippa antenn för WIFI gör den väldigt smidig, den går också att brygga vilket är en toppen grej!

Körde från Fåsås/Dalarna med den igång och tryckte på uppdatera bredbandskollen vid jämna mellanrum och vad gav det?

Fortfarande är REKLAM Raderadhelt oslagbart hela vägen.

MEN... Då den går på 900bandet 4G så fungerar den förvånansvärt bra!

Min utvärdering gav:
Mycket bra produkt för att använda på platser med en sträcka på ca max 6km till mast med 4G 900Mhz teoretisk hastighet på 25Mbit, verklig kanske 10Mbit ned / 5Mbit upp.

Till er som bor nära mast med 2,6Ghz KÖP och ha hemma!

Till husbilen:
REKLAM Raderad, helt enkelt! Det bara fungerar och är oslagbart.

Att behöva bygga master var 500meter tycker jag verkar konstigt, men så är det med de högre frekvenserna för 4G.

Ha det bäst där ute, här skiner solen och det känns så skönt!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dovado Go router

Går vl också att använda till Fogg?

Den ända begränsning som kan finnas från respektive serviceprovider än nog som jag ser det datamängd och stängda portar för IPTelefoni.

Vill man köra TV mm. utomlands kan man upprätta en VPN-tunnel till Sverige och köra TV via den.

Sedan vår konstiga lag om tak på surf på vanligt mobilabonnemang, den förstår jag inte.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go router

Jag skall testa den med Fogg när jag får den.
Det vore förträffligt att kunna använda den utomlands när Fogg lyckas få avtal med fler europeiska länder.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dovado Go router

Jag skall testa den med Fogg när jag får den.
Det vore förträffligt att kunna använda den utomlands när Fogg lyckas få avtal med fler europeiska länder.

Med olåst "sticka" skall det inte vara något problem. (har inte testat)

Jag har använt Huawei E392, GO har fullt stöd för den stickan, den har 2st antenn ingångar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go router

Net1 fungerer likt i Norge og Danmark uten ekstra kostnad. Desverre ikke utenom disse tre landene.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go router

Computer Sweden har testat Dovado Go:

När flera personer ska dela på ett och samma mobilt bredband-abonnemang så är en 4g-router en bra lösning. Detsamma gäller om du vill kunna placera modemet på den bästa mottagningsplatsen – där det inte går att ställa datorn.

Dovado Go är namnet på en ovanligt liten och batteridriven router som skapar ett trådlöst nätverk med uppkoppling för upp till 32 enheter som kan dela på internetanslutningen. Efter en veckas intensivt användande så är jag positivt överraskad.

Hela proceduren för att komma i gång är ganska uppenbar. Anslutning av strömsladd samt usb-modem, och sedan på med strömswitchen. Det trådlösa nätverket dyker snabbt upp och det gick att ansluta med datorn med de uppgifter som finns på routerns undersida. Därefter kräver routern att jag måste mata in pin-koden till modemets sim-kort. Även det går ganska smidigt, eftersom Dovado satt samman en databas i Go som innehåller de vanligaste operatörerna, globalt. Det enda man behöver göra är att säga vilken operatör man har så sköter sig resten själv.

Dovado Go är operatörsobunden och ska fungera med alla populära 3g/4g-modem på den svenska marknaden.

När allt väl rullar så blir det rätt bra fart, inte minst tack vare att routern lättare kan placeras där mottagningsförhållandena är som bäst.

Det inbyggda uppladdningsbara batteriet höll i knappt två timmar, vilket förhoppningsvis räcker för strömavbrott men inte för längre mobilt arbete. Å andra sidan är batterikapaciteten smart på flera sätt. Dels går det att ställa in så att man blir meddelad över sms när enheten går från fast ström till batteri eller vice versa. Dels går det ställa in enheten i ett så kallat charge mode, vilket innebär att usb-kontakten blir en laddningsanslutning för exempelvis en smarttelefon. Även om det inte räcker för att ladda en telefon helt och fullt, så kan det vara den räddare i nöden som annars saknas när man är ute och rör på sig. Bra tänkt!

För övrigt är det mycket smart att kunna kommunicera med Dovado Go genom sms. Till exempel går det att få statusrapporter, meddelanden om uppgradering av fast mjukvara, och även stänga av eller sätta på modemet om man exempelvis glömde att stänga av det i sommarstugan eller båten.

Skulle modemet visa tecken på problem i sin internetanslutning, stänger routern själv av strömmen och startar om modemet. Det råkade jag däremot aldrig ut för under testveckan, vilket är ett gott betyg.

Sammantaget är Dovado Go en genomtänkt 3g/4g-router. Jag kan tänka mig att vi kommer se denna på allt från mindre kontor till båtar och sommarstugor. Från hemanvändare till flitiga företagsresenärer.

image.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dovado Go router

Jag har en Dovado UMR inköpt för några år sedan. Finns det anledning att byta upp sig till Go ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dovado Go router

Jag har en Dovado UMR inköpt för några år sedan. Finns det anledning att byta upp sig till Go ?

Skillnaden är väl storleken, det inbyggda batteriet och 4G som gör att den passar utmärkt i en husbil. Att den dessutom kan användas för att ladda mobiltelefoner gör inte saken sämre.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dovado Go router

Skillnaden är väl storleken, det inbyggda batteriet och 4G som gör att den passar utmärkt i en husbil. Att den dessutom kan användas för att ladda mobiltelefoner gör inte saken sämre.

UMR har ju extern antenn. Får för mig att det skall bli bättre räckvidd ...
 
Toppen