• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic toalett

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jag tänkte väcka liv i den här gamla tråden.

Vi är nöjda med vår Dometic utom på en punkt. Nivåindikeringen på kontrollpanelen över dörren visar hela tiden 0% fyllnadsgrad. Ibland går den upp till 25% men högre går den inte. Indikeringen i toalettrummet fungerar men när den röda lampan säger "fullt" så är det så dags. Då är toaletten full och går inte att använda innan den har blivit tömd.

Min fråga är: Var sitter givare och mottagare till nivåindikeringen? Jag har tittat där kassetten sitter men jag kan inte se något, som verkar ha med nivåindikering att göra.

Även om jag får ordning på indikeringen, så funderar jag på en extra kassett eller en tömingstank av något slag. Tips mottages tacksamt.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jan den nivåindikering du nämner har jag aldrig sett på någon vacumtoa är du helt säker den tillhör toan.
Vi har bara lampindikeringen iaf
Kan också nämna att vi fortfarande är helnöjda med vår toa, vacumet kan stå i flera veckor, men som sagts tidigare så behövdes en ombyggnad av rör osv för att den skulle funka på ett bra sätt
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Över dörren på vår TravelMaster ´08 sitter kontrollpanelen. Där finns indikeringar för bl.a.:
  • Nivån i färskvattentanken
  • Nivån i gråvattentanken (den fungerar för övrigt inte just nu - förmodligen beläggningar på "stiften" som sticker med i tanken)
  • Laddningen i batterierna
  • Nivån i toatanken. När tanken är tömd visar den 0%. När den börjar fyllas visar den ibland 25% men går aldrig högre.
Om du bara har den röda lampan i toarummet så måste det vara lite spännande att använda toaletten. Man har ju inte full koll på när den slutar att fungera pga. full tank. Har du en tömningstank eller en extra kassett?
 
F

F.d. 52949

Guest
Sv: Dometic toalett

På våran fd kabe 2008 750T 2008 tror jag den hette, var utrustad med vacumtoa som levde sitt eget liv. på nätterna gick pumpen igång minst ett par ggr varje natt med ett brummande som man vaknade av varje gång.
Bilen lämnades in hos kabe i Tenhult för åtgärd ett antal ggr, men det funkade inte ändå!
Efter att ha förhandlat med kabe om att bygga om den till en vanlig toa, så kom vi överens om att kabe stod för ombyggnad och vi själva stod för toa mm.
(kostnad för vår del 10 000 kr) men det var det värt att bli av med eländet.
Bytte sedermera bilen till en 880 lt som vi är mycket nöjda med.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Det här var skumt.

Titta på översta bilden på sidan 74 (4-30) i instruktionsboken http://www.kabe.se/documents/manuals/Instruktionsbok_2008_W-se.pdf

Där syns alldeles tydligt en tanksymbol för färskvatten, en för gråvatten och en för toaletten. I vår TM så står indikeringen vid nytömd tank på 0% och efter en tids användning går den upp till 25% men inte högre.

Men när jag läser texten på sidan 74 och även på andra ställen där vakuumtoaletten är beskriven, så finns det faktiskt ingen beskrivning av någon indikering. Men varför ha en icke fungerande indikering inbyggd? Väldigt skumt.

Men åter till min andra fråga. Har du en extra tomkassett eller en tömningstank i backup ifall toakassetten blir full?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jan K Det du ser grafiskt till höger är gråvattnet. Toa symbolen som du bryter
elen till vacuumpumpen är längst ner i den högra stapeln, där ser du den symboliska skillnaden. Finns inget för toatanken.

Då du använt toan och spolat och det lyser grönt har du alltid en tömning till
slår den över på rött och låser dags för tömning och sista sittningen gjord

Vi har ingen extratank eller tömningskärl det har alltid funkat för oss man får en viss magkänsla töm alltid när tillfälle ges.

Två saker, var noga med latexpackningen på burken så att den kommer rätt och dras lagom hårt, diskborste till skålen sen ska det funka

Innan jag fick hundra tätt bytte jag rören till 40 purus med fast packning samt lite nya fästpunkter o-ring mot tank och toa användes ett vacuumfett.

Får man läck så den går igång på natten kan man ju alltid stänga av pumpen
på kvällen / Lycka till
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Min toa thetford luktade illa men monterade ett kolfilter. Fungerar bra. Undrar om Dometic vaacumtoa tillverkas längre? Hur länge har Cabby rätten till förbränningstoan? har någon testat den?
ha det
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jag undrar var du köper ditt VACUMFETT, och om du använde fettet mot silikonpackningen och skålen i toan.
Vi har en liten läcka just där.

Nöjd Kabekörarare.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jag undrar var du köper ditt VACUMFETT, och om du använde fettet mot silikonpackningen och skålen i toan.
Vi har en liten läcka just där.

Nöjd Kabekörarare.

Ringde Dometic i Göteborg fick ett telefonnr till en servicekille i Motala tyvärr har jag inte numret kvar.
Skulle tro det finns hos större vvs handlare

Jag använder fettet mot o-ringen toa-rör samt tank-rör samt rörliga delar på tanken, inte på lockets latexpackning bara se till att den ligger rätt då den har fyrkatsprofil.

Vårt lilla knep har varit att torka en sväng runt skålen så allt papper är borta innan vi släpper tillbaks fotpedalen helt, lite överambitiöst kanske men den funkar klockrent för oss aldrig några problem.

Många har retat sig på denna toa men sköter man den med lite finess är den oslagbar

Vi är också supernöjda med vår WT så vi har inte ens funderat på att byta, men det tog något år innan man fick ordning på allt det är inte många skruvar orörda
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Tackar på riktigt. Vi är precis som du supernöjda med vår WT 2005 och med VTn trotts att den kräver lite skötsel, vilket jag bara trivs med.

Nöjd Kabekörare.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Någon nämnde kolfiler. Även Dometic har ett och enligt instruktionsboken ska det bytas varje år.
Hur länge klarar det sig utan byte? Tycker faktiskt inte att det luktar så förfärligt illa när jag tömmer kassetten, så filtret kan inte bli alltför belastat när pumpen drar vakuum i tanken.
När vi hade husvagn för mer än 10 år sedan så tyckte jag att det luktade värre av den kassetten med dåtidens saneringsvätska i. Fast det påstods att den skulle ge bättre lukt.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Någon nämnde kolfiler. Även Dometic har ett och enligt instruktionsboken ska det bytas varje år.
Hur länge klarar det sig utan byte? Tycker faktiskt inte att det luktar så förfärligt illa när jag tömmer kassetten, så filtret kan inte bli alltför belastat när pumpen drar vakuum i tanken.
När vi hade husvagn för mer än 10 år sedan så tyckte jag att det luktade värre av den kassetten med dåtidens saneringsvätska i. Fast det påstods att den skulle ge bättre lukt.

Bytte kolfiltret efter 3 år märkte ingen skillnad så varken bu eller bä men som sagt det ligger ett nytt i bilen som ska sättas dit nu, men jag är ganska övertygad om att jag inte märker någon skillnad :confused:
 
Toppen