• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic toalett

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dometic toalett

Vacuumtoalett låter farligt, tycker jag. Dom brukar finnas på färjorna och det har hänt hemska saker där för dom som har använt dom. Det kanske är så enkelt att ingen i klubben har någon sådan toalett, eftersom du inte har fått något svar.
Själv har jag en vattentoalett med kvarn som fungerar utmärkt, förmodligen mycket bättre än vacuumtoalett och (tror jag) är mycket billigare.

Innan jag installerade den elektriska vattentoaletten, inköpt på Watski, så funderade jag på vacuumtoalett men tyckte då att det blev för dyt och jobbigt att installera en sådan. Mer våld än nöden krävde!

Jappe
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Jag har en kassettoalett Thetford. Och jag tycker att den luktar så illa trots att den används bara för att kissa i. Dometic vaacum skall vara luktfri. Jag tror att Kabes husbilar kan levereras med denna toalett.
Ha det
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Hej Peter!
Har också en Thetford. Tycker inte att den luktar speciellt illa.
Har Du lagt i nåt "lukta gott" frågas?
Jag har nåt medel, kommer inte ihåg vad det heter, just nu. I tanken
Men det används speciellt i turistbussar. Där kan ju finnas många lukter.
Det finns ett "luktagott" medel i nån slags påse. Kommer inte ihåg, vad det heter heller.
Gubben börjar nog bli senil.
Ha det
Bengt
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dometic toalett

Har också en Dometic vakuum toalett som fungerar alldeles utmärkt. Totalt luktfri utan tillsats av diverse kemikalier.
Var försiktig med att skruva på locket efter tömning då packningen inte får skadas då blir den otät. Det är inte fel att se till att få med ett extra skruvlock
om det skulle bli otätt under långturen.
Smörj också dom rörliga delarna i tankanslutningen med lite silicon emellanåt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dometic toalett

Kan man använda vacuumtoalett på natten om man är flera i bilen? Jag menar inte att flera ska använda toaletten samtidigt utan tänker här på ljudnivån. Dom vacuumtoaletter jag har konfronterats med har fört ett fruktansvärt oväsen vid "spolning". Stor risk att störa nattfriden för sina medresande, kanske?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dometic toalett

Jappe,

Det är riktigt att vakuum pumpen hörs i bilen men om man nu inte drabbas av blåskatarr är det inget problem då man kan använda det undertryck som finns 'laddat' i systemet för att spola en gång utan att sätta igång pumpen.

Själv sover jag så gott att pumpen inte stör mig.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Hej peter
Vi har vt den fungerar utmärkt 0,4liter vatten per spolning.Helt luktfritt.Inga medel behövs,lätt att tömma
Är att rekomendera:santa-2-icon:
Hej

Nu har det gått nästan 1,5 år sedan inlägget och jag är väldigt nyfiken om ni är lika positiva till VTn
För min egen del tycker jag att den läcker och pyser vacuum så fort man bara nuddar vid ett rör, med påföljt att pumpen startar.
Max en timma står sig vacuumet, att glömma stänga av den innan natten så blir den garanterat en väckarklocka.
Har försökt att sköta den med omsorg och rengöring.
Dometic säger att den ska absolut stå för undertryck ca 4 timmar och ska inte behövas stängas av hur nu den ekvationen går ihop till natten.
Kanske någon som har en lösning innan den åker på soptippen.
Det som är positivt har du redan nämt och där håller jag med

mvh P-zon :confused:
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Dometic toalett

Vi tillhör den nöjda gruppen ska vi säga redan från början.

Har hittills bara sett fördelar med denna konstruktion. Visst är det ganska hög ljudnivå inne på toa´n vid spolning men det hörs väldigt lite utanför bilen. I bland (när vi kommer ihåg det) så stänger vi av pumpen när det är sovdags och då kan vi alltså spola en gång på det befintliga undertrycket, vi slipper då ljudet från själva vaccumpumpen vid en spolning under natten.

Jag tror som "Skipper 2008-12-20 kl. 18:01) att det är viktigt att sköta utrustningen och att inte dra locket för hårt och ett extralock kan säkert vara en god investering.

Om det inte är locket det är fel på så återstår nog bara en konventionell felsökning av systemet och främst rörskarvar. Vi försöker vara försiktiga så vi inte packar stolar och bord eller annat som kan komma åt och skada rörledningen under färd för då kan ju otäthet uppstå.

Vi är ännu mycket nöjda med vårt system och uppskattar att vi slipper ha en massa kemiska medel i tanken. Vi använde tidigare Thetford Aqua Kem Sachets som är portionspåsar som verkligen luktar gott och gör tömningen smärtfriare men dessa kuddar är väldigt dyra.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Tack för dom orden Lärkan du gjorde så vi bestämde oss att ge den en ny chans ska köpa alla o-ringar och packningar vacuumfett kolfilter lock och demontera hela systemet
och göra ett nytt montage från minsta molekyl.
Ska skicka en snutt om hur det gick

Tack o Hej
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dometic toalett

Vi har nu använt vår vacuumtoalett i nästan 4½ år och den fungerar fortfarande utan problem. Har bytat locket en gång då jag säkert dragit till det fört hårt och därmed förstört packningen.

Nu bytar jag bil och får därför börja använda kemikalier igen.

Skipper
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dometic toalett

Sett på en SOG og du trenger ingen kjemikalier. Har ikke brukt kjemikalier siden 2002 på de bilene vi har hatt her i Europa. Brukt riktig så blir det ingen lukt inne i bilen og svært lite på utsiden. Lukten ved tømming er omtrent som fra en vakumkassett.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Vi önskar lycka till. Hör gärna av dej när du fixat till det.

Lärkan, Skipper, Alfa, Eva o Hasse

Eftersom ni var så positiva till vacuumtoan fick den en chans till, bytte samtliga rör o böjar utökade fixeringspunkterna viktigt just vid ansluningarna till stationen och toan där o-ringar används, det var där vår läckte kom vi fram till
Använde rör ( purus ) med fast packning hullingar samt ett fett som Dometics servicekille rekomenderade.

Bomtätt tills häromnatten du vaknade jag att pumpen drog igång, men det var falskt alarm papper hade fastnat i skålen mellan packning och porslinet ny spolning tätt i igen

Skulle vilja påstå att installationen på vår bil var dåligt gjord från början

Nu ser också vi bara fördelar med vacuumtoa
Tack för det

Hälsningar p-zons
 
Toppen