Efter en hel del letande på webben, mätande och försök så har jag kommit fram till hur man skall kunna få 12V till kylskåpets värmeelement trots att "D+" inte är aktiverat. Den säkringscentral som sitter i min bil är DS470-CA från CBE och i den skall man koppla ihop anslutningarna som är märkta FA2 och FA3. Använd minst 4 kvmm kabel. Anslutningarna sitter i närheten av säkringen för kylskåpet (se bilden). Vad man antagligen gör är att koppla förbi det relä som sluter/bryter 12V till kylskåpets värmeelement. Har skrivit till både Carthago och CBE för att få min koppling bekräftad, men de är dåliga på att svara. Jag har gjort kopplingen och är nästan 100% säker på att det är rätt.
Bilden: Den grova blåa kabeln är 12V till kylskåpets värmeelement. Jag gissar att reläet ovanför FA2 är det relä som styr 12V till kylskåpet.
Resultatet av byglingen är:
1. Det går att köra kylskåpet på 12V (som manuellt val) utan att motorn är igång även om man får se upp så inte batterierna töms. Kan vara bra att ha när man inte får ha gas och det inte finns 230V.
2. "AES/S+"-ingången till kylskåpet har den förväntade funktionen. Lägg märke till att el från solpaneler har prioritet över allt annat, även över 230V, även om det ju inte har någon praktisk betydelse.
Hur mycket kan man nu få kylskåpet att gå på solel?
Först finns beräkningen, med 100% "duty cycle", som jag gjorde längre upp i tråden, men man kan räkna vidare. Kylskåpet drar 170W på 12V. Om "duty cycle" är 80% (80 till, 20 från) så blir medeleffekten över en timme: 0.8*170=136W. Så om solpanelerna klarar av att lämna 136W (i svenskt sommarväder) så kommer kylskåpet att gå helt och hållet på solel. 70% "duty cycle" ger medeleffekten 119W osv.
Hade man nu haft kompressorkyl i stället så hade nog energin inte varit ett problem. Ett sån't kylskåp drar mindre än halva energin jämfört med absorptionskylskåp. 1.7 resp. 4kWh per dygn vid full effekt. Undrar om inte absorptionskylskåpens dagar är räknade nu när det finns solpaneler, EFOY och LiFePO-batterier. Men det är en annan diskussion …
MVH
Hans