• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM 7655 kyler inte på gasol

Wredan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
37334
Medlemskap
2024
Någon som har lösning på detta ?? Vårt kyl Dometic RM 7655L kyler bra på el men så fort vi slår över till gasol tappar den kyla. Ser att de rinner de vatten ur "avfrostningsslangen" Brännaren låter men svagt. Byta brännare ? ?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Någon som har lösning på detta ?? Vårt kyl Domestic RM 7655L kyler bra på el men så fort vi slår över till gasol tappar den kyla. Ser att de rinner de vatten ur "avfrostningsslangen" Brännaren låter men svagt. Byta brännare ? ?
Bör räcka med att göra ren brännaren och skorstenen från sot - det gjorde vi och därefter fungerade kylskåpet helt perfekt!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Någon som har lösning på detta ?? Vårt kyl Domestic RM 7655L kyler bra på el men så fort vi slår över till gasol tappar den kyla. Ser att de rinner de vatten ur "avfrostningsslangen" Brännaren låter men svagt. Byta brännare ? ?
Vi har likadant skåp och jag har gjort rent många ggr men det ville inte bli bra. Efter byte av brännare för ett par månader sedan så fungerar skåpet bra igen på gasol.
 

Jpn56

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Arvika
HBK-Nr
31751
Medlemskap
2024
Har också problem nu vid gasdrift, lampan blinkar gult, kollat bakom gallret på utsidan men var sitter brännaren och hur gör man den ren, måste den skruvas loss, finns det någon skiss eller instruktion om hur man gör?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har också problem nu vid gasdrift, lampan blinkar gult, kollat bakom gallret på utsidan men var sitter brännaren och hur gör man den ren, måste den skruvas loss, finns det någon skiss eller instruktion om hur man gör?
Hur sitter kylskåpet i bilen? Finns det ett nedre galler? I så fall kan du förhoppningsvis komma åt brännaren därifrån och åtminstonde se om lågan är bra.
 

Jpn56

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Arvika
HBK-Nr
31751
Medlemskap
2024
Finns ett nedre galler på utsidan, har tagit bort det och kollat men sedan är jag osäker på hur man gör, skulle vara bra att ha en skiss på delarna
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det sitter en plåt nere till höger som är fäst med en skruv i underkant. Ta bort den plåten så ser du brännaren och kan blåsa rent.
Det finns en beskrivning på detta i forumet men jag hittar inte den just nu.
 
F

F.d. 64253

Guest
Rengöra är prio, men samtidigt ska du också öppna skarven på gasol ledningen fram till brännaren, sitter ett litet munstycke i skarven.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag kapar tråden. Skulle rengöra min brännare i likadant kylskåp, skruven satt som svetsad, drog sönder den och fått gängpaj i brännaren. Någon som vet vilken gänga det brukar vara, vanlig M4 eller något special?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Min sitter också som berget så jag vågade inte ta i så mycket.....Men tror du inte det är större gänga än M4? Skallen på nippeln är ju 11mm! Frågan är hur man ska lösa detta sen? Rören är ju stenhårda min första tanke var att ersätta med bromsrörsnippel men det kräver ju att man kan kona rörändan.....
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Min sitter också som berget så jag vågade inte ta i så mycket.....Men tror du inte det är större gänga än M4? Skallen på nippeln är ju 11mm! Frågan är hur man ska lösa detta sen? Rören är ju stenhårda min första tanke var att ersätta med bromsrörsnippel men det kräver ju att man kan kona rörändan.....
I mitt fall var det skruven (krysspår) som fäster brännaren i skorstensröret. Åker jag på att byta hela brännaren behöver jag lossa även gasolanslutningen, kan ju sitta hårt kan jag gissa.. Jag lyckades förut få ditt den gamla skruven någorlunda hårt, men känns som en provisorisk lösning.
 

Wredan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
37334
Medlemskap
2024
Rengöra är prio, men samtidigt ska du också öppna skarven på gasol ledningen fram till brännaren, sitter ett litet munstycke i skarven.
Har blåst rent fungerar bättre håller på och kollar temp i kylen mellan de olika effektlägena 1-3.
Vågar jag lossa brännaren från gasol ledningen ? Skulle vilja se hur munstycket ser ut. Tycker att lågan är lite svag kanske ska byta ut munstycket.
 

Wredan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
37334
Medlemskap
2024
Rengöra är prio, men samtidigt ska du också öppna skarven på gasol ledningen fram till brännaren, sitter ett litet munstycke i skarven.
Har rengjort brännaren med högtrycken Den bränner men tycker att lågan är liten. Får ingen kyla har provat olika effekt lägen 1-3 men kommer inte under +10 grader. Har en MES brännare insatt 2019(bifogad bild1) Ska jag byta brännare ? Vilken är bäst då MES eller den på bild nr 2 ? Kan de vara så att munstycket är tät ?
 

Bilagor

  • 353903362_968482840870986_1390201860498618953_n.jpg
    353903362_968482840870986_1390201860498618953_n.jpg
    5,9 KB · Visningar: 38
  • ladda ned.jpg
    ladda ned.jpg
    5,6 KB · Visningar: 38

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Har rengjort brännaren med högtrycken Den bränner men tycker att lågan är liten. Får ingen kyla har provat olika effekt lägen 1-3 men kommer inte under +10 grader. Har en MES brännare insatt 2019(bifogad bild1) Ska jag byta brännare ? Vilken är bäst då MES eller den på bild nr 2 ? Kan de vara så att munstycket är tät ?
Brännaren på bild 2 ser ut som originalet. Sitter en sådan på mitt kylskåp RM7655L Jag har aldrig haft något problem med brännaren, brukar rengöra den med luft var tredje år.
Jag skulle nog satsa en liten slant på originalet.RM7655 & RM7605 Cooling Generator - CaravanningEquipment.com Store
 
Toppen