• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp larmar

stasond

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
8066
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Duckato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: JTD 176hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: TM i810 QB
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Elektronik
Hej alla som förstår sig på kylskåp och elektronik. Vi har problem med vårt Dometic kylskåp som larmar, den blå lampan blinkar och larmsignalen ljuder ca var 15:de sekund. Jag har kollat säkringar och även testat 12 volt och gasol. Om någon annan har råkat ut för samma problem skulle jag vara tacksam om att få råd. Eller om det är service som gäller problemet är att vi just nu befinner oss Danmark och helst inte vill åka hem!
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Så här är det: Kylskåpsdörren är inte stängd på ett korrekt sätt. Automatiken känner att det finns ett "varmras". De gånger jag har råkat ut för detta så har det varit nånting ivägen för dörren. Kolla att ingenting trycker på dörren.
 

seppo43

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11843
Medlemskap
2024
Har hänt par gånger för mig, då har gasolen inte tänt efter körningen. Slå av kylskåpet, och slå på igen, har funkat för mig, lycka till!
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
när du har skåpet i autoläge så går 12 voltsdriften in så fort motorn startas och generatorn ger ström på D+,
sedan när du slår av motorn så går det in en fördröjning på 10-15 minuter innan gasen får tända.
för att du skall hinna tex tanka.(straffbart att åka in på en mack med öppen låga=gasoldrift)
den spärren kan man återställa genom att slå av skåpet o sätta på den igen.

om det blinkar eller larmar så har du nog inte stängt dörren riktigt,eller dörren av någon annan orsak inte tätar i gummilisten.
men då bör den larma oavsett vilken energikälla du än använder

eller så kör du inte skåpet i AES-läge, utan har valt 12volts driften manuellt??
 

stasond

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
8066
Medlemskap
2021
Tack för alla svar, har nu varit i kontakt med en Dometic verkstad. De konstaterade att elektronikenheten för dörrstängningen av kylskåpet var defekt ska byta den i morgon och hoppas då att felet är avhjälpt, jobbigt att försöka sova med alarmsignalen.
Staffan
 
Toppen