• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic aircondition

cronberg

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
35653
Medlemskap
2024
Hej,

I vår Kabe från 2019 vi nyligen köpt har vi en Dometic Aircondition.

Tycker den kyler dåligt, trots att den står på 16 grader och går flera timmar. 21 grader ute men ligger på 22 i husbilen.
Man hör kompressorn gå i ca 60 sek, för att sedan vara av i ca 60 sek, sedan på i 60 sek osv…

Ska inte kompressorn arbeta hela tiden som en portabel Aircondition man har hemma?
Vad kan vara fel?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Helt normalt att den går i perioder. Det kan finnas många orsaker till att den inte kyler tillräckligt. Men börja med att kolla vad temperaturen är när den lämnar ac:n.
Har du bra kyla så är det kanske en givare eller är kanske luftflödet dåligt. Är den rätt dimensionerad för vad den är tänkt att uträtta? Frågorna är många, och jag är inte någon expert på området men jag hade börjat med att leta svaret på dessa frågor. Att kyla ner en husbil en varm sommardag kan ibland vara en tuff utmaning.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det finns en del beskrivit om detta problem på nätet som en del Dometic verkar ha - starta kompressorn och stänga av med dålig kyleffekt. Tempgivaren ska sitta fel i kylblocket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror t.o.m. att vi har en tråd om detta här på forumet?
 
Toppen