• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dolda nummerskyltar mm på Blocket - Varför?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dolda nummerskyltar mm på Blocket - Varför?

Hej.
När jag skall igång med någon fordonförsäljning så brukar jag vara noga med att antingen visa numret på bilen eller skriva ut reg.nr. i annonsen!
Då kan folk kolla lite enklare saker innan!

Fast skulle jag sälja en husbil med låg lastvikt så vore jag nog noga med att dölja mitt reg.nummer:oops:
Har man kunden på kroken i ett senare tillfälle så kan man ju nämna lastvikten, lite försiktigt iofs.
Precis så som en del sk. seriösa handlare gör!!!!
Förstår ni ironin ????+

Skrämmande eller hur!

Anders som har blivit lurad en gång!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag skulle aldrig visa reg nr eller tel nr i annonsen.
Kan man läsa annonsen på blocket, kan man svara skriftligt = ospårbart jämfört med reg nr och tel nr.

De flesta av er skulle nog inte kunna föreställa er de skumma och märkliga individer som är intresserade om man skall sälja, i mitt fall, en dyr husvagn.

De spekulanter som inte orkar skriva en intresseanmälan, är inte speciellt intressanta i längden, dvs ej seriösa spekulanter.

Däremot hållar jag med om att det skall vara en fullödig beskrivning med många bilder på objektet.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Jag har köpt och sålt en mängd bilar, motorcyklar och husvagnar på annonser.

En del annonser har sett ut att gälla en pärla med bilder och all formalia som ni nämner här ovan. Sen när man kommer för att titta på den har det varit rena skräpet.

Andra svårbegripliga annonser har resulterat i kanonköp, oftast av någon som är ovan att sälja privat och inte lämnar bra information om objektet. Men på plats har det rättat till sig.

Så det går nog inte att utesluta något objekt bara av att bedömma annonsen.

Lycka till med erat köp/ Leif

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag är inne på Lejoh’s linje.
Många av dem som tar bort reg numret gör det nog bara för att ”alla andra” gör det och kanske inte riktigt vet varför. Lite som det spekuleras i denna tråd utan något riktigt svar.

Fattigt med information i annonsen kan ju bero på att säljaren inte är någon bra säljare och inte förstår att många köpare vill ha mycket info direkt i annonsen för att överhuvudtaget vilja lyfta luren.

Det kan löna sig att ändå göra det där samtalet för att få mer information och bilda sig en bättre uppfattning om bil och säljare. Vem vet, det kan ju vara en kanonbil, säljaren seriös och man kanske kan göra en riktigt bra affär just bara för att ingen annan ringt..

Några andra saker som jag reagerar på som ger en del annonser på Blocket lite uppförsbacke:

- Säljare som kallar sig för ”Volvo” eller ”Fiat” eller t.o.m ett supersvenskt namn som Karl Svensson.
Varför törs de inte skriva sitt riktiga förnamn och stämmer verkligen det supersvenska namnet med försäljarsnacket i annonsen?

- Enbart ett oregistrerat kontantnummer, gärna kombinerat med ovan

- Inget telefonnummer i annonsen, bara en mailadress.

Men som sagt, om objektet är intressant så kan det ändå löna sig att göra det där samtalet.
Vi skall ju inte låta våra fördomar och förhastade slutsatser styra oss. Då blir det mycket vi missar här i livet J

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

En i övrigt väl utformad annons men utan regnummer skrämmer inte mig. Finns många anledningar att man inte vill skylta med regnummer och publika telefonnummer (nu har jag själv skyddat nummer av gammal vana sedan tiden jag höll på med pistolskytte och hade ett helt skåp fullt med pistoler och revolvrar). Självklart lämnar man regnumret till seriösa spekulanter. Orkar man inte ringa och fråga om bilen och få regnumret den vägen så är man nog inte så intresserad från början.

Peter :)

F

F.d. 29998

Guest

Ni "gamla rävar" kan säkert se på bilden vilken årsmodell säljobjektet har och vet i huvudet hur den är inredd men jag är förstagångsköpare och då är en "väl utfomad annons", som Peter skriver ganska bra att ha.
Jag orkar också ringa men objektet måste åtminstone innehålla årsmodell och körsträcka.
Om den har en brandsläckare (som kostar ett par hundralappar på Jula) är av mindre intresse för mig.
Om man inte är så van att skriva annonser så kan man ju fundera på vad man själv skulle vilja se i en annons och utforma den efter det. Alternativt titta på andra annonser och välj en som du gillar och använd som mall.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Brukar inte ha med regnr på mina fordon i annonsen. Lämnas ut vid förfrågan på tele eller mail. Använder alltid jobbets mobilnr då det är på den jag alltid är nåbar + att det tar en stund att hitta min hemadress:p:.

Varför detta hemlighetsmakeri undrar säkert någon?
En kompis fick sitt garage länsat efter att ha skyltat med motorcykelns regnr på blocket. Sen fick han strul med försäkringsbolaget då de trodde "han själv arrangerat stölden när den inte blivit såld på en vecka". (Löste sig som tur är efter ett tag).

Kan jag försvåra för de ohederliga så gör jag det så gott jag kan.

Sätter in så många bilder som får plats i annonsen. Fler bilder skickas på mail.
Miltal, årsmodell + huvudutrustning och skrivs ut i annonsen.
Mer detaljer fås vid kontakt.
Den här strategin har funkat vid alla mina fordonsaffärer utan att någon klagat:).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen