• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dolda nummerskyltar mm på Blocket - Varför?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 29998

Guest
Hej,
Är husbilsspekulant och undrar...
* Varför döljer man nummerskyltarna på vissa objekt på Blocket. Bör man undvika dom?
* Varför bemödar man sig inte ens med att skriva ut årsmodell och körsträcka när man ska sälja en sak för >100 000:-?
* Varför tar man 1 st bild på husbilen utifrån? Alla spekulanter är väl intresserade av insidan också?
Jovisst kan man ringa och fråga men det är ju lättare om man ser direkt i annonsen om det är intressant eller inte...
Hos mig ringer en varningsklocka när jag ser dessa annonser. Är jag onödigt misstänksam?

Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Dolda nummerskyltar mm på Blocket - Varför?

Hej!

Nej!

Jag tycker du resonerar förnuftigt.:)

Man bör vara försiktig!

Finns mycket lurigt därute........

Ha det gott!

F

F.d. 29998

Guest

Schmid:
Tack!
Ska köpa min första husbil och botaniserar på Blocket bl a.
Dyra grejer, ju och då vill man ju undvika de vanligaste fällorna.
Läser med glädje alla kategorier på forumet och ska bli medlem. Har bara väntat till efter 1/11 så att det gäller för 2011.

Jag är ensam och funderar på en "plåtis" men är osäker på om jag kommer att ångra att jag inte köpte nåt större.
Är ju fortfarande rörlig(55 år) och skulle med lätthet klara en alkov.
Kanske ska prova att hyra först ett par veckor.
Problemet är att när man är sugen vill man ju köpa GENAST!:p

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kan det möjligen vara så att säljaren är rädd för att reg.nr kan missbrukas av kriminella individer?
Bara en tanke...

F

F.d. 29998

Guest

Ja, så kan det nog vara, alltså att man är rädd att reg.numret ska missbrukas.
Men om man väljer att dölja reg.numret så är det ju ännu viktigare att ange körsträcka, årsmodell, import, besiktning, kamremsbyte, antal ägare mm.
Nåja, jag ska inte klaga för mycket. De flesta är ju väldigt noggranna i sina annonser och har en massa snygga bilder.
Hittade också den bra "checklistan vid begagnatköp". Nu är det bara att shoppa!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, det håller jag också med om, att det naturligtvis är viktigt att ange så mycket info om bilen som möjligt.
Annonser som saknar denna info kanske man inte ska kika på i första hand...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det tror jag också, sedan är många inte så skickliga med varken kamera eller dator, så det får räcka med en bild från utsidan?! Men ring och fråga, man får en mycket bättre uppfattning om både säljare och bil om man ringer.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Personligen vill jag kolla bilen med transportstyrelsen mm innan jag ringer säljaren vilket ju inte går då nummret är dolt.:cool:
Den bilen får då någon annan ta hand om

Gurra

Håller med,
jag kollar också noga på lastvikten, jag vill åtminstone ha över 500 kilos lastvikt, för att få med allt jag behöver + frugan och vinet jag handlar i Spanien ,Frankrike.
Är bilen privatimporterad, eller köpt av en handlare från början. Priset skall vara lägre om den är privatimporterad (förmodligen från Tyskland)

mvh
larsemil

F

F.d. 29998

Guest

Jag bor i Östersund nu och det är ju en bit att åka om man ska okulärbesikta alla objekt. Det mesta jag ser finns ju "söder om Dalälven" och jag har 30 mil bara ner till Mora. Det är därför jag är lite gnällig om detaljer i annonserna.
Jag jobbar fortfarande 100% och nu råder vinterväglag här i Jämtland. Genom att kunna sålla bland annonserna sparar man både telefontid och milkostnad.

F

F.d. 7282

Guest

jag tror man döjer regnr då det har visat sig att åtråvärda objekt, udda bilar , mc , mopeder har blivit stulna vid utannonsering.

Med hjälp av regnr vet tjyvarna vilket garage dom skall göra inbrott i:mad:.

// Pär

Marty

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
7034
Medlemskap
2025

Var hittade du "checklistan vid begagnatköp"? Det skulle vi ha stor nytta av när min bror jagar husbil.

F

F.d. 29998

Guest

jag tror man döjer regnr då det har visat sig att åtråvärda objekt, udda bilar , mc , mopeder har blivit stulna vid utannonsering.

Med hjälp av regnr vet tjyvarna vilket garage dom skall göra inbrott i:mad:.

// Pär

Jag kan förstå det när det gäller stöldbegärliga, udda objekt. Fast idag är det ju ganska enkelt att spåra ägare till telefonnummer också. Vet man namn och ort kan man kanske spåra adress via birthday.se osv osv.
När jag någon gång åker runt i villakvarteren här i Östersund ser jag husbilar på garageuppfarterna som är bra mycket dyrare än dem jag söker, alltså gott om stöldobjekt om man är lagd åt det hållet och med regskyltarna helt synliga.
Jag jämför med bilannonser på blocket där man i stort sett i varje annons har angett årsmodell och antal körda mil.

Min enda önskan är att om man väljer att inte ange regnummer så kan man väl åtminstone tala om vilken årsmodell det är, hur långt den har gått, ett par foton på hur den är inredd osv. Om den är utrustad med CD-spelare, gasvarnare och annan förhållandevis billig utrustning är ju mera nåt man kanske beaktar om man står inför valet av två jämförbara objekt.

F

F.d. 2577

Guest

Man lär sig av misstagen, som igelkotten sa.... En bekant skulle sälja sin "speciella" Audi på nätet via blocket. Några var och tittade, så en dag när han kommer ner till bilen är motorhuven uppklippt framför ratten, datorboxen är borta. Antingen ville de ha den eller så hade de en egen med men lyckades ändå inte stjäla bilen.
Med bilnummret vet man var bilen finns, sen är det bara att vänta på rätt tillfälle.

När vi köpte vår husbil (import) från en "skutt" kollade jag med skattemyndighetens momsenhet samt Bolagsverket om allt var ok.
Leffe

F

F.d. 29998

Guest

Tack för alla synpunkter i ämnet.
Som jag sagt tidigare: Ett ovärdeligt forum för oss nybörjare!

Min slutsats:
Ska man sälja något stöldbegärligt på Blocket bör man tänka på vilka spårbara uppgifter man lämnar t ex regnummer. Telefonnumret bör vara till ett kontantkort som inte går att spåra osv osv.

Min förhoppning:
Att de som säljer husbilar ändå uppger årsmodell, körsträcka, ev. import, antal ägare samt visar en bild även på inredningen.

Därmed har jag lärt mig en del och vill önska alla en Trevlig Helg!

/Bengt

F

F.d. 16087

Guest

Jag har separerat husbil respektive nycklar. Så ifall jag skulle få inbrott har jag i varje fall gjort vad jag kunnat. För att slippa få husbilen stulen.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 29998

Guest

decker:
Fördelen med det här forumet är att de flesta förstår vad man menar trots att man inte är så tydlig alltid. Jag borde naturligtvis ha skrivit "direktimport" när jag menar det.
Alltså:
Överallt där jag har skrivit "import" tidigare i den här tråden så menar jag "direktimport".
Nöjd nu? :twitcy:

F

F.d. 3088

Guest

Så här blir det för mig är inte annonsen komplett passerar den förbi för min del.
Skriver jag en själv tar jag givetvis med så mycket som möjligt även regnummer, annonsen blir ju mer intressant på det viset och man slipper massvis med frågor

Gurra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen