• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dmtech tv

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!
Har min Dmtech tv på lagning och det visar sig att ett litet kort för att starta upp bakgrundsljuset är trasigt och det gör tydligen att den fungerar ibland, oftast är det bara en svart bild, och det är jäkligt irreterande.
Fick nyss reda på att det inte finns reservdelar då det är ett udda märke kan det verkligen stämma?
Skulle vara mycket tacksam för all hjälp jag kan få för att få den att fungera som den ska eller så får jag köpa ny tv.
Någon som är insatt och har kunskaper om detta så hjälp mig om det är möjligt.

Mvh
Pelle570
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

Ljuset alstras av tunna lysrör som sitter i kanten på panelen som utgör "bildskärmen"
Dessa lysrör behöver hög spänning för att lysa.
Den spänningen alstras av en s.k. inverter. Det är samma princip på en vanlig bärbar dator. (Inte de nya små netbook som finns)
Att det skulle vara svårt att få tag i en sådan inverter till en Dmtech verkar inte troligt. Fabrikatet är dock ganska vanligt på marknaden.
Att den fungerar ibland tycker jag tyder på dålig lödning.
Får du ingen ordning kan du skicka PM till mig så kanske jag kan hjälpa dig.
/Nisse
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

Har du ett kretskort som glappar så är min information värdelös, annars har jag exakt samma bekymmer med min Anderson 191 tv med mpeg 2 tuner

Har boxer kort med ca modul mpeg 2-4 funkar inte alls ihop det visar sig att den bara är kompatibel med barcoms modul som också är boxergodkänd.

Den förra jag hade var en dilogmodul brukar funka bra men inte till en anderson 19 tums tv, som sagt det kan ta lite tid att komma fram till sådant strul.

Anderson har nu kommit med en mpeg 4 tuner till sin 12 volts tv det kanske funkar bättre

Hälsningar P-zon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dmtech tv

Har sett på instructables.com en ombyggning til led-lys for denne bakgrunnsbelysningen - en led-stripe for 12V + noen få ekstra komponenter og en har lavere strømforbruk en tidligere og et lys uten flimmer.
LED Backlight for Your LCD Monitor or Television for de som føler seg kallet til ombygging.

Det ligger også flere runder med tips for rep av eksisterende backlight.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dmtech tv

Hej
Misslyckades med ett inlägg, så det blir ett nytt försök. Jag köpte en Dmteck för en månad sedan. Fjorton dagar senare fick jag 12v kabeln, efter ytterligare en vecka fick jag lämna den på reperation(menyn rullade ingen bild) fick tillbaka den nu på onsdagen, för att konstatera att något var fel på kortmodulen ( ingen betalkanal funkade) tillbaka till affären som ska reparera den. Har också hunnit se att betrakningsvinkeln är mycket känslig och att man måste se den rakt framifrån annars blir bilden mörk. På min fråga i affären om detta blev svaret att jag borde köpt en dyrare?? Jag har aldrig efterfrågat någon billig så jag undrade om dom hade någon. Svaret blev nej ! så det gick ju inte.
Om jag får tillbaka den kommer den nog inte att användas, får kolla efter någon bättre. Jag kanske verkar gnällig men jag har upplevt det på deta sätt.
Sören
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Dmtech tv

Hej! Ett mycket vanligt fel på den TVn är nätdelen (12 V) kolla om den fungerar direkt på 12 volt i bilen. På mitt gamla arbete har jag nog bytt ut 15 nädelar av 25 TVapparater mellan 2009 till april 2010.
Bosse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

Jo efter ha tagit isär 12v kontakten på min tv och bytt den så var tankarna : Vad F tänkte montören och konstruktören med att sätta dit en sådan kontakt med den kabeldragningen som gjort för kortslutning .
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dmtech tv

Tack alla som svarar och försöker hjälpa mig med detta.

Får jag inte ordning på tv:n Nisse så hör jag av mig till dig då jag ska åka till Undrom och hälsa på min broder Stig i början på oktober.

Mvh
Pelle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

jag har också en Dmtech TV med problem. Det är DVD-spelaaren som inte fungerar som den skall. Bilden och ljudet hackar och låser sig.
Har någon ett bra tips hur man fixar det? Kvaliteten verkar inte vara den bästa. TVn är ett par år och är inte använd mer än några gånger. Sista året endast en gång.
:mad::(
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Dmtech tv

Också ett standardfel. Bara att byta ut DVD enheten om det inte hjälper med att köra en rengörings-skiva. Köp en lös DVD och ha den bredvid TVn. Billigare än att reparera.
Bosse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

Angående den 12 voltskabeln jag skrev om så var kabeldragningen inuti 12 voltskontakten gjord så att minuskabeln/stiftet var strax bakom pluspolens fjädrande stift så när man tryckte in kontakten så fjädrades plusstiftet in så att det gick emot minus stiftet och det är ju inte så bra = ingen TV den helgen.

Annars så fungerar den fint , dock är ju vinkeln att man måsta vinkla ner tv´n annars så blir bilden mörkare .
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Dmtech tv

Ni som kan det här med TV. Är DMTECH sämre än andra tv apparater. Vi har oxå problem med vår. Det började efter någon vecka, då kände den inte av fjärrkontrollen.

Nu efter snart 2 år är vi på Sicilien, med trasig tv. 12 voltskabeln satt vriden och säkringen gick. Jag trodde det var kabelbrott och slaktade kabeln. Väl öppen så såg jag inga fel på den. Efter att ha läst här så är jag böjd att tro att säkringen gick av annan orsak.

Vi fick tvn i samband med köpet. Vi vill givetvis ha en 19 tums tv. Ska vi kasta det vi har och köpa kvalitet, i så fall vad är kvalitet.

Vi tar gärna emot rekommendationer för experter på tv teknik och kvalitet.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dmtech tv

Ni som kan det här med TV. Är DMTECH sämre än andra tv apparater. Vi har oxå problem med vår. Det började efter någon vecka, då kände den inte av fjärrkontrollen.

Nu efter snart 2 år är vi på Sicilien, med trasig tv. 12 voltskabeln satt vriden och säkringen gick. Jag trodde det var kabelbrott och slaktade kabeln. Väl öppen så såg jag inga fel på den. Efter att ha läst här så är jag böjd att tro att säkringen gick av annan orsak.

Vi fick tvn i samband med köpet. Vi vill givetvis ha en 19 tums tv. Ska vi kasta det vi har och köpa kvalitet, i så fall vad är kvalitet.

Vi tar gärna emot rekommendationer för experter på tv teknik och kvalitet.

Hämtade hem min idag med uppgiften att det var nätadaptern det var fel på, dom bröt isär den och bytte kondensatorer i den. Fick även uppgift att inverterboard inte finns som reservdel till Dmtech och han ville byta det oxå vad det nu är för något, men den fungerar i nuläget iaf.

Glömde berätta att det gick på 600kr för den som är intresserad av det.

Mvh
Pelle570
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dmtech tv

Hej igen. Jag skulle också precis som Anders och Carita önska ett tips på en bra 19 tummare med bra betraktningsvinkel. Kommer inte att använda min nyinköpta Dmtech som har varit på verkstad från en vecka efter inköpet. Så om någon har ett tips blir jag glad.
Sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dmtech tv

Hej.
Eftersom jag inte har hört något om min Dmtech som är inne för andra gången( köpte den i juli) på reperation gjorde jag ett besök i affären i tro om att något kanske hade hänt.
Jo visst hade det gjort det, fick ett erbjudande att få den lagad för sexhundra spänn. Har nog använt den fem gånger under ca två veckor, sen har den varit på verkstad. Då kan du behålla den blev mitt svar, kan inte lägga ytterligare pengar på en kass tv. Han skulle se vad han kunde göra, sa han, och det kan ju bli spännande och se vad det är. Det är helt otroligt vilken tv. Dmtech tar priset,tycker synd om dom som säljer dom.
Sören
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dmtech tv

Är DmTech tillverkad för att köra på spänningar upp till 14v. Jag funderade tidigare på att köpa en Tv som levererades med 12v kabel. När jag frågade om jag kör den på batteri så kan spänningen variera från 11.5 volt till13.5v Gäller då garantin om nätaggregatet går sönder. Fick det idiodiska svaret att då gäller inte garanti. Man måste köra den på 12v. Valde då ett annat märke
Ha det
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Dmtech tv

Återigen är det någon som har tips på fungerande 12 volts kvalitets tv på 19 tum. Någon måste väl jobba i branschen. Om det är känsligt att berätta så använd synonym. Vi lovar att inte avslöja dig, allt blir en hemlig handling och i tryggt förvar hos dina klubbkompisar. Är du i branschen, snälla berätta vad vi skall skaffa som fungerar och håller mer än någon vecka.
 
Toppen