• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Djur man mött

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
IMG_E6004.JPG
JÄTTEGRÄSHOPPA SOM ÖVERNATTAT PÅ INSIDAN AV VÅR HUSBILS ENA HJULHUSKANT.

STÄLLPLATSEN VID ”ST POURCAIN SUR SIOLU”, FRANKRIKE 2019-04-15.

Jag tyckte först att det var en lerklump som hade fastnat men det var en stelfrusen gräshoppa av stort format som efter kylig natt helst inte ville flytta på sig. Jag fick tillslut makat över den till mobilen för transport mot en grässlänt. Det slutade med ett flygskutt och påföljande kraschlandning. Jag fick en förnimmelse av röd färg när den flög och på andra fotot ser man både rött och blått på ena benet som hamnade lite avigt vid landningen.

Via Facebookgruppen ”Vilken insekt” fick jag svar per omgående att den heter Anacridium aegyptium!
IMG_E6001.JPG
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Vad är detta för otäckningar
Såg dom i TysklandVisa bilaga 166028

Vanlig fråga i Facebookgruppen "Vilken insekt". Finns tre olika skinnbaggar att välja på; Riddarskinnbagge, Rödlus och Eldlus. Den sista kännetecknas av de två runda prickarna på täckvingarna så det är den arten. Ser ut att vara tre fullt utvecklade vuxna och resten är ungdomar.
MVH/Thomas
 
W

Weckman

Guest
Något udda möte i San Francisco på Pier 39. Tyvärr fick vi inte se någon haj på varken Alcatraz eller i San Francisco bukten.
FB670E57-12A6-47F6-B5E1-2E91E4B41D1D.jpeg

Ett annat odjur!! Polisen K.Z som äter mer än ett sjölejon. Och knähunden Glock som även han moffar i sig en del..
6959A0EB-A548-4904-90C5-F3ECD7483F29.jpeg
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Just nu pågår en stor invasion av dessa vackra fåglar i södra Sverige. I Varberg finns det just nu ett par 100 Tallbitar normalt bor de norr om polcirkeln och bort mot Sibirien. Så passa på ut o spana de är mycket orädda kallas därför också "Dumsnut" Hanen är röd o honan gul.
tallbit hanne.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tidigare ikväll när jag satt i badtunnan gled Räven förbi på armlängds avstånd. Stannade till en stund och sniffade på ölburken som jag tappat innan han strosade upp i skogen...
 
Toppen