• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskussion kring regler för Stena Line biljetter

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall åka med Stena line nu i kväll....
Jag har en enkel biljett en flexibel så då är det enkelt att ändra...
Så jag går till S. L. office här i Rostock hamn..
Berättar om min biljett och vill ändra datum...
Killen bakom disken pratar bra engelsk och efter några sekunder slänger han fram en lapp där han har skrivit 795:- sek.. :swoon:
Jag informerar än en gång att jag har ju en flexibel biljett....
Men hur mycket jag än försöker så accepterar han inte min flexibel biljett...
Hela historien slutar med att jag får köpa en ny biljett för 2034:- :eek:
Och avbeställa min flexibel biljett

Så jag vill varna er att för att åka med Stena Line...

Självklart kommer jag att ta itu med saken när jag anländer till Sverige...
Men det är en massa jobb som jag inte hade behövt göra om S. L. hade följt sina egna regler/information
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Olika avgångar (annat datum, annan tid tid på dygnet, annan framförhållning vid bokningen) har väl olika priser hos Stena som hos flera andra rederier? Och om den avgång du vill byta till har ett högre pris än den avgång du bokat och betalt är det väl normalt att du får betala för mellanskillnaden. 795 SEK t.ex.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Olika avgångar (annat datum, annan tid tid på dygnet, annan framförhållning vid bokningen) har väl olika priser hos Stena som hos flera andra rederier? Och om den avgång du vill byta till har ett högre pris än den avgång du bokat och betalt är det väl normalt att du får betala för mellanskillnaden. 795 SEK t.ex.
Där har du helt fel....
En flexibel biljett är precis vad det säger...
Det som hände var att jag gick till S. L. Office, eftersom jag ville.. Ett vara säker på att det fanns plats, och no två ändra då avresedatumen...

Sen händer detta... Samtidigt som killen ger mig lappen så säger han att denna tur är dyrare därför är det en mellanskillnad och det är det priset...
Jag accepterar ju inte detta utan går tillbaka till hb. För att kolla priset på denna resa... Så jag fyller i allt som behövs och får då priset 2034:-..

När jag nu ändå var inne på S. L. sida så slog det mig att jag kanske kan själv ändra biljetten själv.. Eftersom det är en flexibel biljett..
Så jag loggar in och ändrar... Men då kommer det upp info att jag skall betala 2034:- :eek:....
Hur jag än gör så kunde jag inte ändra biljetten utan att betala 2034:-...

Så med vad killen sa i minnet att resan var dyrare så avbokade jag orginal biljetten och köpte den för 2034:-..

Efter detta så gick jag in flera ggr på deras sida... Där jag nu började läsa om de två olika biljetter...
Economy och flexibel...

Det jag nu reagerar över är att om jag hade köpt den billiga biljetten från början, och vill ändra avresedagen så tillkom en kostnad på 350:- samt en ny prisberäkning (vad det nu menas) och att man kan ändra biljetten ändra fram till avgången... Vilket är bättre än flexibla som säger fram till 2 Tim före avgång för att slippa avgiften ..

Men nu när jag hade den flexibla biljetten så kan jag ändra avresedagen utan extra kostnad om jag gör det två timmar före avgång, här var jag 3,5 tim före avgång... Men läser jag i slutet av texten... Om S. L. Service skall ändra biljetten åt mig så tillkommer det en service kostnad... Som i mitt fall skulle bli 795:- spänn..
Sen står det att om den nya biljetten är billigare så kommer mellanskillnaden att återbetalas..
Men det står absolut ingenting om är biljetten dyrare så skall man betala mellanskillnaden.

Alltså köper jag en dyrare flexibel biljett så kan service kostnaden bli mer än dubbel så dyr som med en Economy biljett om man vill ändra avresedatumen ...
Detta kanske låter ok för vissa här... Men inte för mig..

Det som jag egentligen gjorde fel var att jag litade på vad S. L. personal berättade för mig...
När han sa att jag måste betala mer eftersom dagens resa är dyrare.. Jag skulle kollat själv på nätet..

Och no två var att jag fyllde i alla uppgifter för att kolla om priset stämde, och sen när jag själv via nätet skulle ändra avresedatumen så fick jag upp hela tiden att jag skulle betala.. 2034:-
Vilket är ju helt fel.... Kanske en bugg i systemet..

Sen en annan sak... Jag tänkte besöka deras office nu när jag är i Trelleborg och vill ringa dem innan... Så jag hittar detta nummert på nätet.. 070-757 57 00

Men när jag ringer så säger talmaskinen att nummert har ingen abunent..


Screenshot_20230606_211408_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20230606_211430_com.android.chrome.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag bokade om en Flexi biljett på Stena Line några timmar innan avgång för ett par månader sedan och då gjordes en ny beräkning av biljettpriset. Så är villkoren för Flexi.

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nja, jag tycker nog att jag har helt rätt. Kanske uttryckte jag mig otydligt, men det jag menade stämmer iaf med Stenas egen beskrivning (fetstilsmarkering av mig):

” Det tillkommer ingen ändringsavgift om du gör en ändring av en Flexi-resa men du måste ändå betala prisskillnaden. Om du avbokar fram till 24 timmar före avgång får du 100 % återbetalning minus en mindre avbokningsavgift för en returbokning. Om du avbokar fram till två timmar före avgång får du 50 % återbetalning igen minus den mindre avbokningsavgiften.”
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja, jag tycker nog att jag har helt rätt. Kanske uttryckte jag mig otydligt, men det jag menade stämmer iaf med Stenas egen beskrivning (fetstilsmarkering av mig):

” Det tillkommer ingen ändringsavgift om du gör en ändring av en Flexi-resa men du måste ändå betala prisskillnaden. Om du avbokar fram till 24 timmar före avgång får du 100 % återbetalning minus en mindre avbokningsavgift för en returbokning. Om du avbokar fram till två timmar före avgång får du 50 % återbetalning igen minus den mindre avbokningsavgiften.”
Har du källhänvisning..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag bokade om en Flexi biljett på Stena Line några timmar innan avgång för ett par månader sedan och då gjordes en ny beräkning av biljettpriset. Så är villkoren för Flexi.

Den information som du hänvisar till kom inte upp när jag ville ändra/boka biljett...
Om du tittar på inlägg no3 så ser du den information som jag fick... Och den stämmer inte helt med den du visar...
Så vilken är rätt....?
Som jag ser det så skall en information angående bokning framgå lätt klart och tydligt.. Det innebär bla att man inte skall behöva leta efter den...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Du hade nog otur som råkade ut för en pedantisk paragrafryttare i Rostock. Min erfarenhet av Stenas personal både i Sverige och Tyskland är att de varit mycket hjälpsamma och flexibla och låtit en åka med även med fel datum och på avgångar där hytter varit obligatoriska men slutsålda.....Fick till och med låna däckpersonalens duschar när jag efter en regnig och smutsig cykelsemester kom till Stenafärjan i Kiel och hytterna var slut!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag bokade om en Flexi biljett på Stena Line några timmar innan avgång för ett par månader sedan och då gjordes en ny beräkning av biljettpriset. Så är villkoren för Flexi.

Hej Håkan...
Och apropå ändringen av rubriken i tråden..

Nu är det ju så att jag fick inte upp samma information som du fick...
Jag gjorde min via mobilen, kanske man får annan info om man använder en dator... Vad vet jag..
Just nu förstår jag inte vitsen med ditt inlägg.... Då min verklighet såg ju annorlunda ut än din tydligen, och det är ju den verklighet som jag nu måste gå efter.. Inte efter alla andras

Men ni och alla andra kan ju diskutera här hur er verklighet såg ut....
Så tar jag hand om min och behåller den för mig själv..

Tack...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråkigt att du tycks misstro mitt inlägg. Källan finns i inlägg #5

Ändringsavgift är en sak, resans biljettpris en annan.
Men du vad hjälper det mig när jag inte fick den informationen...
Jag fick bla muntlig information som inte var helt rätt och sen kan du ju läsa i inlägg 3 vilken info jag fick angående de olika biljetter...

Jag misstro ingen.... Men tyvärr har jag ju ingen nytta av er information... Min har jag ju redan fått och mina beslut togs utefter de...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det är naturligtvis tråkigt för dig att du inte kände till alla villkor. Att inte ha uppfattat ”det finstilta”, som man ofta behöver leta lite för att finna, hjälper sällan när man vill klaga till ett företag
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
....
Jag har en enkel biljett en flexibel så då är det enkelt att ändra...
Så jag går till S. L. office här i Rostock hamn..
Berättar om min biljett och vill ändra datum...
Det intressanta i detta fall är nog vilken information du fick när du köpte din flexibla biljett, inte vilken info du fick när du nu ville boka om.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det intressanta i detta fall är nog vilken information du fick när du köpte din flexibla biljett, inte vilken info du fick när du nu ville boka om.

//Michael, medlem
Visst det är en bra och konstruktiv tanke... :applaus:
Nu beställde jag biljetten den 28/4 2023... Så jag får kolla, om det nu går såhär lång tid efter...
Har jag lite tur så har de inte ändrat informationen sen dess..

Jag får just nu ta det lugnt och invänta deras svar på mitt e-mail... Sen får jag ta nya beslut..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För att fullfölja bokningen var du tvungen att godkänna resevillkoren och i dem finns bl.a. texten i 8.3.1:

Visa bilaga 228782
Som jag ser det så ger ju S. L. dubbla budskap...

När man väl tänker köpa en resa och går in på deras hemsida så är detta det första som dyker upp...
Screenshot_20230606_192145_com.android.chrome.jpg

Flexi = för dig som behöver en flexibel biljett..
Economy = för dig som inte ändrar din resa

Nu väljer jag Economy...
Och då dyker en ruta upp om Flexi....

Screenshot_20230608_085601_com.android.chrome.jpg
Denna rutan informerar dig om fördelarna med fexi biljett...
Bla som i mitt fall ombokning för 30:- och inte som vad jag skulle betala 795:-.
Sen nämner de också att man kan få återbetalning om man skulle ändra till en billigare biljett... Men inget skrivs om biljetten skulle vara dyrare..

Går man sen vidare i beställningen så finns det två.. !- röda tecken som man kan klicka på antingen Flexi eller Economy
Och då kommer en ny sida upp som tydligare förklarar..

Economy...

Screenshot_20230606_211408_com.android.chrome.jpg

Kom nu ihåg vad S.L. Tidigare information om economy bla var..
För dig som inte ändrar resan..

Men nu informerar de dig om att du kan ändra\omboka din resa.. Visserligen måste du betala 350:-..
Och övriga ändringar = ingen avgift...vad som nu menas med övriga ändringar..
Service avgift kan tillkomma om man använder sig av den...
Samt att man gör en ny prisberäkning och kan medföra en dyrare biljett
Samt ingen återbetalning om du väljer en billigare biljett..


Sen klickar vi på Flexi... Som min biljett var..

Screenshot_20230606_211430_com.android.chrome.jpg
Här är ingen ändringsavgift... Economy hade 350:-.
Och i sin tur innebär det att de 795:- som jag skulle betala var då inte någon ändringsavgift..
Service avgift kan tillkomma om man använde den som jag gjorde...
Så då måste de 795:- som jag skulle betalt vara en service avgift, och inte en mellanskillnaden på billig och dyr biljett, som S. L. Service kille informerade mig om..

Skillnad i pris mellan bokningsdatum och ändringsdatum kommer att återbetalas om ändringen är gjord fram till 24 tim innan resan på flexibiliteten...

Eftersom min flexibiljett var billigare än den som jag tänkte ändra till och att det står ju ingenting här om ny prisberäkning.. Utan S. L gör bara en återbetalning om den biljetten jag skulle ändra var dyrare...

Allt detta är ju ganska så enkelt att läsa och när man har läst detta så är det lätt att tro att S. L. Har gett dig den viktigaste information du behöver inför ett biljett köp/ändring..

Men men.... Så lätt visade det sig inte vara i verkligheten..
Speciellt nu när service personalen ger en felaktig information...

Anlitar man service personalen då tycker jag att jag skall väl inte nu också behöva läsa S. L. resevillkor Nu när jag använder mig av deras "professionella" personal....

Läser ni då resevillkoren om ni skulle hamna i en situation där ni har anlitat anställda från firman för att hjälpa er .. ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 73249

Guest
såna företag gör allt för att vi vanliga inte ska förstå, så dom kan plocka os på mer pengar
räkade ut för något liknande på rödby - puttgarten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen